BMW-motorer

Begge motorene kommer fra BMW og det er ingen ulempe.

BMW-motorer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Billigste versjon av Range Rover vil få en dieselmotor med 3-liters slagvolum, 174 hestekrefter og 390 newtonmeter dreiemoment. V8-motoren kan varte opp med 282 hestekrefter og 440 newtonmeter i dreimoment.

Styrke

Vi synes bensinmotoren passer best i Range Rover. Den har riktig lyd, nok kraft og gir helt klart den beste følelsen. Gassrespons og trekkraft helt i fra bunnen er også elementer vi satte stor pris på. På landeveien har du nok kraft til de fleste operasjoner og du trenger absolutt ikke å strekke bilen på turtall. I terreng setter du også pris på den råe kraften, og i motbakkene så brummer bilen som gammel Chevrolet.

Dieselalternativ

BMW-motorer

Vi kjørte også mye med dieselmotor, og også den passer godt i Range Rover . Den største fordelen med dieselmotor er at bilen blir mye billigere. Du sparer godt over 300.000 kroner uansett om du velger utstyrsnivå SE, HSE eller Vogue. Range Rover har lagt på seg betydelig med vekt og egenvekten på 2.440 kilo krever mye av motoriseringen. Dieselmotoren er det ikke mye å utsette på. Den har vist hva den duger til tidligere i flere BMW-modeller, men det er grenser for hvor mye en god motor klarer å dra på.

Høy vekt

Det største ankepunktet mot bilen, i tillegg til prisen, , er vekten. Range Rover er dessverre ikke spesielt rask. Selv bensinmotoren med 282 hestekrefter har problemer med gi Range Rover noe ytelser og snakke om. Vi kan si den er litt over nok. Dieselmotoren sliter med snaue 2,5 tonn. Den gir ikke det skyvet vi er bortskjemt med fra andre dieselbiler i denne klassen.

Utgående samarbeid

Det vil i ikke komme flere BMW-motorer i Range Rover. I fremtiden vil det komme nye bensin- og dieselmotorer fra Fords Premier Automotive Group som blant annet har Aston Martin V12-ere på lager. Det blir Jaguar som antagelig får jobben med å trylle frem en skikkelig dieselkjempe til Range Rover når BMW-motoren har gjort sitt.