BMW Zagato Coupé er registrert for bruk på vei og kan by på heftige linjer av typen som markerer en bil som en fremtidig klassiker.
BMW Zagato Coupé er registrert for bruk på vei og kan by på heftige linjer av typen som markerer en bil som en fremtidig klassiker.Vis mer

BMW med Zagato-konsept

BMW Zagato Coupé er ikke bare en showbil - den er bygget for å brukes på veien.

Italienske Concorso d'Eleganza Villa d'Este er en av de mest prestisjetunge skjønnhetskonkurransene i bilverdenen, sammen med Pebble Beach - som på en måte er dens amerikanske motpart.

LES OGSÅ:

Ultra-eksklusivt

Villa d'Este er et elegant luksushotell som ligger i vakre omgivelser i Cernobbio ved Como-sjøen i Italia. Her møtes hvert år klassiske skjønnheter, fremtidsrettede designstudier og konseptbiler til Concorso d'Eleganza - under påskudd av kåringen av den mest smakfullt luksuriøse bilen.

(Hotellet er et palass fra 1500-tallet som står på UNESCOs verdensarv-liste. Det ble av Forbes' eksperter kåret til verdens beste hotell i 2009. Les vår artikkel her).

BMW i rampelyset

De siste årene har disse "eleganse-tevlingene" i stadig større grad tjent som markedsføringsplattformer for bilprodusentene.

Så også for BMW, som er hovedsponsor av Villa d'Este-showet. Det gjør at de ikke selv kan delta i konkurransen, derimot er det blitt tradisjon at de rett som det er slår til med en egen spektakulær kreasjon.

Tidligere har vi for eksempel hatt anledning til å omtale biler som BMW M1 Hommage (2008) og 328 Hommage (2011).

Steffen Jahn
Steffen Jahn
Steffen Jahn
BMW Zagato Coupé er registrert for bruk på vei og kan by på heftige linjer av typen som markerer en bil som en fremtidig klassiker.
Steffen Jahn
Steffen Jahn

Z som Zorro Zagato

Faste lesere vil fort kjenne igjen Zagato-navnet, senest fra vår omtale av Aston Martin V12 Zagato. Her har designerne greid på en finurlig måte å smelte sammen typiske trekk fra Zagatos tidligere produksjon og fra BMW.

Resultatet er vel ikke så verst? Fronten er jo utpreget BMW, men Zagatos signatur er særdeles tydelig i grillen. BMW nevner ikke i sin pressemelding at bilen er basert på Z4, men det er jo nærliggende å gå ut fra det.

Motor, ja - men hvilken?

Hva som animerer den spenstige sportskupéen vites heller ikke, men det hadde ikke gjort oss noe om det var noe som minnet om M-motoren BMW har utstyrt heftigste Z4 med. Les her: BMW Z4 M Coupé prøvekjørt BMW presiserer imidlertid at bilen har registreringsskilter og at den har vært gjennom heftig testing på vei, også i høy fart.

Innlånte designere

Men i første omgang er det altså stil og design som er i fokus - dette er tross alt en Concours d'Elegance. BMW har ikke akkurat for vane å hente inn designere utenfra, men det finnes noen hederlige - og vellykkede - unntak. BMW 3200 Michelotti Vignale (1959), BMW 700 (1959), BMW 3200 CS Bertone (1962) og BMW M1 (1978) har alle status som design-ikoner.

I tilfellet som opptar oss, understrekes det at BMW og Zagato har hatt særs gode grunner til å jobbe sammen og spesielt om en bil av denne typen. Kjennerne vil allerede ha lagt merke til den spesielle utformingen av hekken, som bærer Kamms visuelle signatur.

Møt BMW M135i

Spoiler unødvendig

Fra Kamm til Coda Tronca - her Alfa Romeo TZ3 Corsa
Fra Kamm til Coda Tronca - her Alfa Romeo TZ3 Corsa Vis mer

Dette er noe både Zagato og BMW har vært kjente for allerede for svært lenge siden. Professor Kamm utga en studie om aerodynamisk effekt avhengig av hekkens utforming. Den såkalte K-halen ble født og BMW anvendte den på 328 Kamm Coupe i 1940, Alfa Romeo på modellene SZ og TZ. Løsningen ble kjent på 60-tallet gjennom nettopp Zagato og de såkalte Coda Tronca-karosseriene. Denne utformingen av hekken gjør blant annet hekkspoiler/vinge overflødig.

Mer Z

Zagato har vært behørig omtalt her tidligere, for eksempel den unike Ferrari 575 GTZ (Zagato) og samme Zagatos retro-moderne Alfa Romeo TZ3 Corsa (som nylig ble etterfulgt av TZ3 Stradale).

Les også om den spektakulære BMW Concept Mille Miglia 2006, en retro-hyllest til 30-tallets 328.