BMW med oppgraderte rekkeseksere

BMW sine bensin-rekkeseksere har fått mye skryt og er regnet blant verdens beste motorer. Nå blir imidlertid samtlige skiftet ut med kraftigere utgaver.

Alle de nye motorene har 24 ventiler, variable ventiltider, individuelle coiler for hver sylinder og oppfyller de aller nyeste utslippskravene fra EU.

2,2-literen

Den nye 2,2-literen overtar for dagens 2,0-liter, og blir å finne under panseret på BMW 320i, 520i og Z3 2.2i. Boringen er den samme som på 2,0-literen, men slaglengden har økt, slik at slagvolumet nå altså er oppe i 2.200 kubikkcentimeter. Motoren yter 170 hestekrefter ved 6.100 omdreininger, og er dermed 20 hestekrefter sterkere enn 2,0-literen den overtar for. Dreiemomentet har økt fra 190 Nm i 2,0-literen til 210 Nm i den nye motoren. Maksimalt dreiemoment oppstår allerede ved 3.500 omdreininger, i likhet med de to andre nye motorene.

Langt raskere

Den nye 320i klarer 0-100 kilometer i timen på 8,3 sekunder, en markant forbedring i forhold til dagens 320i, som bruker 9,9 sekunder på samme oppgave. Toppfarten har økt med sju kilometer i timen til 226.
Nye 520i bruker er 1,1 sekunder raskere enn dagens utgave, og gjør unna 0-100 på 9,1 sekunder. Toppfarten har økt med sju kilometer i timen til 226.
Z3 2.2i har blitt nøyaktig ett sekund raskere fra 0-100 enn Z3 2.0i, og er nede i 7,9 sekunder. Toppfarten er 224 kilometer i timen, 14 kilometer raskere enn Z3 2.0i.

Gjerrig

Til tross for den økte effekten, skal motoren, i likhet med de to andre nyhetene, ikke bruke mer bensin enn forgjengerne. Ifølge BMW går faktisk forbruket ned ved bruk av automatkasse, mens det forblir uendret ved manuelle girkasser.
For de som er opptatt av system og orden, vil det nok sikkert bli et irritasjonsmoment at BMW 320i og 520i har 2,2-liters-motoren under panseret. Er du en av dem, kan du glede deg til å lese neste avsnitt.

2,5-literen

Grunnen til det, er at BMW nå forlater navnene 323i og 523i og går tilbake til 325i og 525i. Dermed blir det i hvert fall lett å forstå hva slags motorer som sitter i disse modellene. Det blir nemlig en 2,5-liters rekkesekser med 193 hestekrefter ved 6.000 omdreininger, altså 23 hestekrefter mer enn forgjengeren. Dreiemomentet er forøvrig uendret på 245 Nm.
Den nye 325i klarer 0-100 på 7,2 sekunder, 0,8 sekunder raskere enn 323i. Toppfarten har økt fra 231 kilometer i timen til 240.
525i blir noe tregere, og klarer utfordringen på 8,1 sekunder, bare 0,4 sekunder raskere enn 523i. Toppfarten har imidlertid økt fra 228 kilometer i timen til 238.
Z3 blir ikke tilgjengelig med denne motoren.

3,0-literen

Den nye treliteren overtar etter BMWs silkemyke 2,8-liter. Boringen er den samme, men også her har slaglengden økt. I tillegg er hele innsprøytnings- og utblåsingssystemene helt nye, noe som gjør at BMW har klart å trekke 231 hestekrefter ut av motoren, hele 38 hestekrefter mer enn forgjengeren. Dreiemomentet er økt med 20 Nm til 300 blank.
I våre papirer fra BMW var dessverre BMW 330i utelatt. Tar vi ikke feil, blir imidlertid 330i minst like rask som 330Ci. Og sistnevnte klarer oppgaven på akseptable 6,5 sedunder.
530i er heller ikke noen slappfisk og når 100 kilometer i timen på 7,1 sekunder, 0,4 sekunder raskere enn 528i. Toppfarten har økt fra 236 til 250 kilometer i timen.
Dagens BMW Z3 2.8i klarer 0-100 på 7,1 sekunder. Den nye Z3 3.0i holder nesten følge med Porsche Boxter S. Z3 3.0i er nemlig nede på seks sekunder blank. Toppfarten har økt med 22 kilometer i timen til 240.