BMW X5 Next

BMW med Hydrogen i 2022

De store modellene vil gå på hydrogen

FULL SKALA: BMW er klare på at brenselceller er veien å gå for de store modellene og vil gjerne bygge X5 Next i løpet av neste 10 år dersom infrastrukturen ligger til rette for det. Foto: BMW
FULL SKALA: BMW er klare på at brenselceller er veien å gå for de store modellene og vil gjerne bygge X5 Next i løpet av neste 10 år dersom infrastrukturen ligger til rette for det. Foto: BMW Vis mer
Publisert

Det ser tilsynelatende ut som om en samlet bilbransje er i elbiltåke akkurat nå, men det er ikke helt tilfellet. For selv om vi trodde hydrogen var dødt som drivmiddel for kjøretøy, er det en ganske stor enighet blant de store bilprodusentene om at hydrogen er bedre enn ren elektrisitet i de større bilene som tradisjonelt har høyt forbruk og er de foretrukne på lengre reiser.

Toyota lengst fremme

Toyota er de som har hatt størst tro på hydrogen og har hatt biler i markedet lenge. De presenterte nylig nye Mirai, der den vesentlige endringen var segmentet. Nå er den plassert i luksussegmentet og er blitt en stor og langt lekrere vogn.

LAGER STRØM SELV: Brenselcellene produserer strøm. Foto: BMW
LAGER STRØM SELV: Brenselcellene produserer strøm. Foto: BMW Vis mer

De er også helt krystallklare på at hydrogen er veien å gå for tungtransport dersom den skal elektrifiseres, ikke batterier. OG da vil infrastrukturen for tanking tvinges på plass.

Også Hyundai Nexo er drevet på hydrogen. De har et samarbeid med Audi om en hybridløsning.

BMW viste BMW X5 NEXT på Frankfurt-messa, og nå kommer de med mer info.

Bygges på dagens X5

Den bygges på samme karosseri som dagens X5, med enkelte kosmetiske endringer for å markere at den er elektrifisert.

Men den blålakkerte grillen, de spesielle felgene og bakfangeren med blå innsatser der eksosrørene normalt kommer ut, som garantert vil bli annerledes når de første pilotbilene rulles ut på veien i 2022, er ikke det viktige her.

DE STØRSTE: BMW ønsker ikke å satse båare på ren el i elektrifiseringen av biler. De største og de som kjøres lengst egner seg bedre med hydrogen som drivstoff, dersom infrastrukturen kommer på plass. Foto; BMW
DE STØRSTE: BMW ønsker ikke å satse båare på ren el i elektrifiseringen av biler. De største og de som kjøres lengst egner seg bedre med hydrogen som drivstoff, dersom infrastrukturen kommer på plass. Foto; BMW Vis mer

Det er derimot effekten. Med 374 hester, blir dette den raskeste hydrogenbilen, dersom ingen konkurrenter dukker opp før den. BMW regner med at produksjonskostnadene på hydrogenbiler vil falle kraftig de fem neste årene.

BMW har ambisjoner om å starte serieproduksjon dette tiåret, men sier samtidig at infrastrukturen med produksjon av hydrogen i stor skala til konkurransedyktig pris med grønn energi er avgjørende for når det skal skje.

Lager strømmen selv

I bunn og grunn er en bil drevet på hydrogen også en elbil, men den produserer strømmen selv, av hydrogen. Fordelen er åpenbar. Hydrogen kan enkelt lagres hvor lenge man vil og man fyller en X5 på 4 minutter.

Dessuten slipper man å produsere store batterier, og ikke minst dra de med seg på kjøreturen. Andre fordeler, ifølge BMW er høyere komfort fordi man ikke trenger så stive fjæringer, samtidig som den egner seg bedre til trekking av tilhenger.

Lagringen av hydrogenet i en bil er en utfordring. Den lagres i sylinderformede trykktanker, som gjør de vanskelig å plassere plasseffektivt.

SYSTEMET: Brenselcellene er plassert i "motorrommet", tankene er plassert der tank og drivverk tar opp plass i dag, og batteripakka ligger i bagasjerommet. Foto: BMW
SYSTEMET: Brenselcellene er plassert i "motorrommet", tankene er plassert der tank og drivverk tar opp plass i dag, og batteripakka ligger i bagasjerommet. Foto: BMW Vis mer

I X5 har man plassert den største mellom setene, under midtkonsollen, der man til vanlig har en girkasse, fordelingskasse til firehjulsdriften, mellomaksler og eksosanlegg. Den andre ligger på tvers bak under baksetene. Begge tåler et trykk på 700 bar og rommer seks kilo med hydrogen.

Bak grillen har man plassert brenselcellene som omdanner hydrogenet til strøm, med vann som eneste biprodukt. Strømmen mellomlagres i et forholdsvis lite batteri under bagasjerommet.

Samarbeid med Toyota

BMW har samarbeidet med Toyota med prosjektet siden 2013 og har hatt en liten flåte med hydrogendrevne 5-serie GT prototyper kjørende siden 2015. De skal også ha signert en avtale om produktutvikling med tanke på skalerbare modulkompnenter og brenselcelle-systemer for hydrogendrevne biler.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer