BMW M6, slik de vil vises i Geneve i mars, og se ut på gata i Norge til høsten.
BMW M6, slik de vil vises i Geneve i mars, og se ut på gata i Norge til høsten. Vis mer

BMW M6 snart på plass

Lettere, lavere, sintere og slemmere. M6 viser fingern til M5.

BMW gjorde furore da de lanserte siste versjon av sin 6-serie. Dette er smykker av noen biler som det er vanskelig å styre sin begeistring for, og nå kommer fortsettelsen, M6.

LES OGSÅ:

Dette er standardversjonen av 6-serie coupé

Bare for å ha satt skapet på plass med en gang: På samme måte som 5-serien er en ganske voksen bil som både sedan og stasjonsvogn, så er heller ikke 6-serien nødvendigvis blant BMW sine smidigste kjøremaskiner. Den sklir mer inn i kategorien Gran Turismo, klassen for biler som har store syvmilsstøvler på. For å bøte på ”problemet” lanserte de M5 i 5-serien, og nå er det altså den allerede spreke 6’eren som skal få sitt.

BMW M5: Mangler den ambisjoner?

Slekter til broren

For de som kjenner M5 kan vi gi en kortversjon: M6 får samme drivlinje. Punktum. Til de som ikke kjenner 5’erens heftigste utgave kan vi fortelle at de 10-sylindrede maskinene er over og ut. De er historie, inntil noen finner ut at de skal relansere dem. Nå er det V8 med twin-scroll twin-turbo som gjelder – gedigen pustehjelp, med andre ord. Kort fortalt gir dette 560 hk i området 6.000-7.000 omdreininger. Fra 1.500 omdreininger har du 680 Nm å leke deg med, noe som er 30 % mer enn de tidligere drivlinjene i de største bilene i M-serien, og effekten er 10 % høyere enn tidligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se BMW M6 Coupé:

BMW M6
BMW M6
BMW M6
BMW M6, slik de vil vises i Geneve i mars, og se ut på gata i Norge til høsten.
BMW M6
BMW M6
BMW M6
BMW M6
BMW M6
BMW M6
BMW M6
BMW M6

Godt skyv

Dette er nok til å sende M6 opp til 100 km/t på 4,2 sekunder, en målestokk som for M6 nærmest er som en fornærmelse å regne. 0-200 km/t forteller mer om dens egentlige sannhet, og det rusler unna på 12,6 sekunder. Dette gjør M6 marginalt raskere enn M5 på papiret. Maskinen er for øvrig hektet sammen med BMW’s 7-trinns dobbeltkløtsjløsning, med launch control girhendler bak rattet.

Prøvekjørt: BMW 5 Active Hybrid

Nye materialer

For å gjøre jobben lettere med å gi bilen et så dynamisk chassis som mulig, så har BMW gitt coupé-modellen et tak i termoplast, innblandet karbonfiber for å forsterke det. Fagterminologien kaller dette CRP, eller CRFP. Dette er et materiale BMW vil bruke i utstrakt grad når i3 og i8 kommer på markedet, den første til neste år. Gevinsten i dette tilfellet er lavere vekt i høyden, selv om M6 ikke ruver høyt i terrenget. Originalt ruller M6 på 19” hjul, med 20” som tilgjengelig alternativ.

Se BMW M6 Cabriolet:

BMW M6
BMW M6
BMW M6
BMW M6
BMW M6
BMW M6
BMW M6
BMW M6
BMW M6
BMW M6
BMW M6
BMW M6

Slemme ytelser, snille utslipp

Ny teknologi gir fortsatt spillerom for godt motoriserte biler, noe blant annet BMW 5-serie Active Hybrid viser, med sine 340 hk og et utslipp på bare 159 gram CO2/km. I M6 er det ingen hybridløsning å spore. Da er ikke et utslipp på 232 gram å anse som enormt, med et forbruket som er oppgitt til 0,99 l/mil. Effekten er tross alt økt med 10%, og momentet har gjort et 30 % byks, sammenlignet med V10-maskinen som drev de tidligere modellene. Utslippet har gått like mye, bare motsatt vei, med sin 30 % reduksjon.

Frekkere enn det meste: Den kommende 8-serien

Snart på plass

M6 vil første gang bli vist for offentligheten under bilmessen i Geneve i begynnelsen av mars. Noen prislapp har den foreløpig ikke fått, men jeg blir overrasket for hver eneste krone under 2 millioner. Til Norge? Bestill nå, og du kan hente deg en kabriolet allerede i juli. Sikter du heller mot en kupé, så må du vente til høsten.

Se detaljene:

BMW M6
BMW M6
BMW M6