Interiøret er rett og slett BMW. Bare M-logoene forteller at bilen er bygd for uvanlig høye ytelser. Sportsautomaten med Adaptive Drive-velgeren gir føreren nok valgmuligheter.  Foto: Knut Moberg
Interiøret er rett og slett BMW. Bare M-logoene forteller at bilen er bygd for uvanlig høye ytelser. Sportsautomaten med Adaptive Drive-velgeren gir føreren nok valgmuligheter. Foto: Knut MobergVis mer

BMW M550d prøvekjørt: En åpenbaring

MÜNCHEN (DinSide Motor): Akselerasjonen er voldsom. Lyden berusende. Men - vent litt... Er det ikke noe som er feil?

Diesel? Dette? Den farten? Den lyden??? Hva har skjedd her?

LES OGSÅ:

Vår svipptur til Bayern var denne gang i anledning lanseringen av BMWs nysatsning: M-Performance. Vi fikk oppleve de første versjonene i det som var en slags før-première før visningen på bilutstillingen i Genève.

M-performance er en utvidelse av M-aktivitetene til BMW, som håndteres av datterselskapet BMW M GmbH. Det dreier seg om en serie sportslige versjoner av de eksisterende modellene og vil komme i tillegg til flaggskipene M3 og M5.

I Genève kommer en tredørskonseptversjon av den nye 1-serien til å bli stilt ut som første M-performance-modell med bensinmotor - nemlig nylig omtalte M135i.

Råest til nå

Men bilen vi fikk kjøre og som innvier BMW M-performance-serien er dieseldrevet, den heter M550d xDrive og vi omtalte den ganske nylig. Nå vet vi en del mer, for vi har altså kjørt den.

Og for en forrykende opplevelse!

For det å se tallene på papiret er en ting. Det å oppleve dem i praksis ute på veien er noe ganske annet. Noe råere med dieselmotor har vi ganske enkelt aldri vært borti. Og med unntak av monsteret Audi Q7 V12 TDI, kjenner vi heller ikke til noen sterkere dieseldrevet personbil i produksjon verken før eller nå.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
BMW M550d
BMW M550d
BMW M550d
Godkjent! Foto: Michael De Geer

Greier fremtidige utslippskrav

"Mirakelmaskinen" under panseret er en treliters dieseldrevet rekkesekser. Den er utstyrt med BluePerformance-teknologi som reduserer også andre utslipp enn CO2 (eksempelvis de lokalt svært skadelige NoX-utslippene), tilstrekkelig til at bilen tilfredsstiller de kommende EU6-utslippskravene som vil gjelde fra 2015.

Trippelturbo og TwinPower (!)

Men vi skal innrømme at det ikke var det som opptok oss aller mest mens vi kjørte bilen. Dette er nemlig et ingeniør-mesterverk av de sjeldne. Vi skal ikke gi den fulle tekniske avhandlingen her, da det ville bli flerfoldige spaltemeter. Den effektive TwinPower-turboteknologien er benyttet her, og det med hele tre turboer.

Interiøret er rett og slett BMW. Bare M-logoene forteller at bilen er bygd for uvanlig høye ytelser. Sportsautomaten med Adaptive Drive-velgeren gir føreren nok valgmuligheter. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
BMW M550d
BMW M550d
BMW M550d
BMW M550d
BMW M550d
BMW M550d
BMW M550d
BMW M550d
BMW M550d
BMW M550d
BMW M550d
BMW M550d
BMW M550d
BMW M550d
BMW M550d

381 hester

Først starter en liten turbo opp bare såvidt over tomgang. Den får så hjelp av en større lader fra 1.500 omdreininger. Fra 2.700 omdreininger åpnes en ventil som sender overskudds-avgass forbi den lille turboen og mater den store - og i tillegg en tredje, mindre men svært rask turbo med variabel turbingeometri. Kraftverket er i stand til å produsere 381 hestekrefter - tilgjengelige fra 4.000 til 4.400 omdreininger, og et dreiemoment på hele 740 newtonmeter - mellom 2.000 og 3.000 omdreininger.

Voldsomt skyv

Tekniske spesifikasjoner
BMWM550d xDrive sedan
GirkasseSportsautomat 8 trinn
Slagvolum2.993 ccm
Effekt381 hk
v/turtall4.000 - 4.400 o/min
Dreiemoment740 Nm
v/turtall2.000 - 3.000 o/min
0-100 km/t4,7 sek
Toppfart250 km/t
Forbruk - blandet0,63 l/mil
CO2-utslipp165 g/km
Lengde491 cm
Bredde186 cm
Høyde145,4 cm
Akselavstand297 cm
Egenvekt1.895 kg
Tilhengervekt2.000 kg
Bagasjerom520 liter (VDA)

Resultatet av det hele er et avsindig skyv, som i tillegg varer lengre enn i motorer vi tidligere anså for å være det råeste - treliterne i BMW 535d og i nyeste Audi A6 3.0 TDI. Draget i M550d-motoren avtar nemlig ikke før over 5.000 omdreininger, og ved 5.400 omdreininger er det slutt. Men da har vi hatt det moro på veien opp!

0 til 100 går unna på forrykende 4,7 sekunder - for ikke så mange årene siden var dette elitesportsbil-ytelser. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen.

Sportsautomat

Kraftoverføringen til de fire hjulene foregår via BMWs utmerkede sportsautomat med åtte trinn hvorav de to øverste er høyt utvekslet og gir komfortabel og relativt sparsommelig fremdrift ved høye hastigheter (les: Autobahn). Girskiftene foregår silkemykt, lynraskt og bortimot sømløst. Fartsøkningen oppleves som imponerende, men ikke som dramatisk.
Testbilen var utstyrt med Adaptive Drive, som lar deg velge oppsett på styring og/eller chassis og/eller girkasse.

Fra Sport Plus til Eco Pro

I Sport Plus oppleves M550d som en sportsbil og det maksimale hentes ut av drivlinjen. Sport gjør bilen til en ytelsessterk og meget rask, men noe mer sivilisert maskin. Det er også mulig å velge Comfort og noe som kalles Eco Pro-modus. Denne iverksetter tiltak for best mulig drivstofføkonomi. Vi prøvde den og vi kan skjønne at det kan ha noe for seg for å få ned forbruket på transportetappene, men den struper bilens potensial til de grader at på den korte tiden vi hadde M550d til rådighet var vi ikke fristet til å ha Eco Pro påslått særlig lenge, for å si det sånn...

Firehjulsdrift

Bilens fulle navn er M550d xDrive, med andre ord er den utstyrt som standard med BMWs firehjulsdriftssystem, som er effektivt for å optimisere fremkommeligheten. Den bidrar til de gode akselerasjonstallene; foruten 0-100 på nevnte 4,7 sekunder (som stasjonsvogn bruker den to tideler mer), bruker den bare 23,7 sekunder på kilometeren fra stående start. Kjøreegenskapene er verdige det beste fra BMW, og det vil ikke si så lite. Presis og direkte styring, fabelaktig svingvillighet og presisjon - det hele kombinert med et komfortnivå man ikke skulle tro var mulig i en så dynamisk bil.

Karakteren er markant bakhjulsdrevet - moment blir overført fremover ved behov.

0,63 liter per mil

Og selvsagt pleier BMW sitt "miljø-image" midt oppe i det hele, med de to nøkkelbegrepene EfficientDynamics og BluePerformance (EU6). Sistnevnte er som vi påpekte ovenfor, teknologien som reduserer lokalt skadelige utslipp tilstrekkelig til å greie EU6-normen. EfficientDynamics tar i bruk de kjente teknikkene som regenerering av energi og start/stopp-teknologi som slår av motoren ved stillestående. Resultatet imponerer når man ser det i forhold til ytelsene. Aldri tidligere har vi vært borti en bil som greier 4,7 på 0-100 og 0,63 liter per mil. Men, det er sant - en presisjon behøves her: Man greier ikke begge deler samtidig!

Men alt i alt: Dette er per 2012 et teknologisk mesterverk; en juvel av en bil. Vi er imponert, og triller seks på terningen uten å nøle.

BMW M550d er i salg i Norge for den nette sum av 1.205.000 kroner som sedan, som stasjonsvogn koster den 1.245.000 kroner.

Testresultat

BMW M550d xDrive

Utmerket bil på alle måter, komfortabel, kjøreglad, romslig nok, god kvalitetsfølelse, heftigste dieselmotor vi noensinne har kjørt

Bilen er svært tung, og noen vil kanskje finne motorlyden noe kunstig. Ellers - vanskelig å finne noe negativt...