BMW M5 er laget for å kjøres fort... Foto: BMW
BMW M5 er laget for å kjøres fort... Foto: BMWVis mer

BMW M5: Mangel på ambisjoner?

BMW M5 er nå offisiell. Men er 0-100 på 4,4 sekunder noe å hoppe i taket for i 2011?

Her er nye BMW M5, denne gang i offisiell produksjonsutgave, men - hvis du synes du har sett den før, stemmer det for så vidt. Bilen ble avduket i Shanghai allerede den 19. april og vi omtalte den her i forkant av det igjen - den femte april.

LES OGSÅ:

Femte generasjon

Dette er nummer fem i rekken av monster-sedaner fra den München-baserte bilprodusenten. Det er 27 år siden BMW tok pusten fra publikum på bilutstillingen i Amsterdam med den første M5 - det var altså i 1984. Den kom i produksjon året etter, var basert på datidens 535i og hadde en modifisert motor (rekkesekser) fra M1. Det var den gangen verdens raskeste sedan i produksjon.

Mer krefter

Nå er det over og ut for femliters V10; nye M5 har fått en 4.4 V8 biturbo som et ledd i den generelle downsizing som foregår i bilindustrien. I nye BMW M5 får den en maksimal effekt på 560 hestekrefter og et dreiemoment på 680 newtonmeter. (Vi har tidligere kjørt en ørlite grann svakere versjon av motoren - med fem færre hester. (Les vår test av BMW X6 M her). Kraften overføres denne gangen til bakhjulene via en syvtrinns dobbeltkløtsj-girkasse, som selvsagt har en såkalt Launch Control-funksjon for effektiv rivstart. Forbruket skal være redusert med cirka 25 prosent i forhold til forrige generasjon M5, og det må vel sies å være en bragd - ved blandet kjøring oppgis forbruket til 0,99 liter per mil hvilket gir 232 gram CO2 per kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
The new BMW M5 (06/2011) Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
BMW M5 er laget for å kjøres fort... Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW

Rask, joda ...

Bilen er utvilsomt rask - 0 til 100 skal ikke ta mer enn 4,4 sekunder. Denne tiden imponerer fortsatt - men ikke riktig så mye som for noen få år siden. Vi griper oss i å tenke at BMW kanskje kunne vært litt mer ambisiøse både når det gjelder effekt og akselerasjonstall. Ja, så bortskjemte er vi blitt - dette skal tross alt være det ultimate når det gjelder råskinn i klassen. For øvrig er bilens utseende, tross en del elementer som sladrer om M-tilhørighet, relativt nedtonet og bildene BMW har sendt ut viser den atpå til i en farge som langt fra kan kalles agressiv. Nei, vi hadde ønsket den med 600 hester, med 0-100 på fire blank eller kanskje enda heller 3,9. Og i rødt! OK dette er ønsketenkning, og synes du vi er urimelige kan du til dels ha et poeng. Det er jo også et kostnadsaspekt og et salgsmål å ta hensyn til...

Allikevel: Spørsmålet "er den rask nok" dukket også opp da BMWs M3 i versjon GTS ble utsatt for hardkjør. Det kan du lese om her.

Over 300 km/t

Dessuten er tiden fra 0-200 km/t mer imponerende: 13 sekunder bruker den nye fartsdjevelen fra Bayern på den øvelsen. Som standard er ellers toppfarten begrenset til 250 kilometer i timen, som vanlig. I midlertid er det mulig å flytte sperren opp til 305 km/t hvis man punger ut for den såkalte M driver's package i tillegg. Da får man også med halvannen dags kjøretrening på selveste Nürburgring.

Les også: Corvette med kanontid på 'ringen.

Nye M5 kommer til Norge på tampen av året og prisen blir stiv. Regn med et par millioner eller deromkring, pluss et romslig budsjett til forsikring, drivstoff og dekk dersom du akter å bruke den aktivt.