BMW M3 snart til Norge

BMW fikk voldsom oppmerksomhet da de i 1986 lanserte BMW M3, en supersportslig utgave av sin 3-serie. Interessen omkring M3 er i disse dager igjen stigende. For snart er tredje generasjon M3 å se på tyske motorveier.

Første generasjon BMW M3 hadde en firesylindret 16-ventilert motor under panseret. De første utgavene var gode for 195 hestekrefter, men etter en oppgradering kunne M3-eierne kose seg med 238 hestekrefter. Det ble i alt produsert omlag 18.000 eksemplarer av denne utgaven.

Så, i 1992, kom andre generasjon M3. Bilen fikk nå en rekkesekser med tre liter slagvolum, og effekten økte til 286 hestekrefter. I motsetning til første generasjon, som kun kom med to dører, ble M3 nå tilgjengelig som både coupé, sedan og fireseters cabriolet. Bilen vant en lang rekke priser, og ble blant annet svært populær i USA. Faktisk sikret amerikanerne seg mer enn 60 prosent av andregenerasjons-utgavene.

Sekstrinns girkasse

Men andre generasjons M3 ble raskt oppgradert. For allerede i 1995 kom en enda råere utgave. Sylindervolumet økte med to desiliter, og effekten kom nå oppe i imponerende 321 hestekrefter. I tillegg fikk M3 sekstrinns girkasse. Bilen ble produsert til 1999 og hele 71.000 eksemplarer så dagens lys før det var over og ut også for denne M3-utgaven.

Men M3-pausen ble ikke langvarig. For om noen få uker blir tredje generasjon M3 tilgjengelig hos tyske bilforhandlere. Og noen måneder senere, i løpet av første kvartal 2001, blir råskinnet å se også i Norge.

106 hk per liter

Og, ikke overraskende, M3 har blitt enda mer potent. For BMW har klart å trekke 343 hestekrefter ut en rekkesekser på 3.246 kubikkcentimeter. Det betyr at M3-motoren yter imponerende 106 hestekrefter per liter slagvolum. Så har da også BMW benyttet variable ventiltider, høy kompresjon (11,5:1), grafittbelagte aluminiumsstempler, og ikke minst; turtall. For de 343 hestekreftene er på plass først ved 7.900 o/min.

Holder følge med 911

Med en slik motor går ferden fra 0-100 km/t unna på kun 5,2 sekunder. Det betyr at M3-eiere vil ha muligheten for å holde følge med biler som Porsche 911 Carrera (5,2), Ferrari 456M GT (5,2) og Porsche Boxter S (5,9). Du trenger faktisk kun å benytte den seksstegede girkassens én gang på 0-100-øvelsen. For M3 gjør over 100 km/t i andregir. Toppfarten er politisk korrekt begrenset til 250 km/t.

BMW hevder i tillegg at bilen skal klare seg med 1,19 liter bensin per mil ved blandet kjøring. Sammenlignet med en moderne småbil er dette selvsagt ikke imponerende. Men med tanke på hva slags motor det her er snakk om, er et slikt bensinforbruk ikke avskrekkende.

Fete dekk

For å overføre kraften til asfalten er M3 satt opp med 255/40-18-dekk bak. Forhjulene er noe smalere, men skulle ha muligheten til å beholde veggrepet i relativt skarpe svinger. Dimensjonen er nemlig 225/45-18.

M3 er 178 centimeter bred og dermed fire centimeter bredere enn en vanlig 3-serie. Med sine 449 centimeter er den også to centimeter lengre. Men selv om M3 har lagt seg ut i bredden og lengden, er den selvsagt lavere enn sine mer ordinære søsken. M3 er senket med fem centimeter og er dermed kun 137 centimeter høy.

Anonym

Første generasjon M3 så ut som et monster. Tredje generasjon er langt mer beskjeden, og skiller seg ikke så mye fra vanlige treere. M3 har likevel større luftinntak under støtfangeren, luftinntak bak forhjulet og M3-emblemer. Og selvsagt; hvis du skulle være i tvil, vil du lett kunne "avsløre" en M3 på de fire fete eksosrørene.

Stiv pris

Innvendig finner du all luksus du kan tenke deg. Setene er selvsagt elektrisk justerbare, men byr i tillegg på en relativt sjelden funksjon. Du kan nemlig også justere setets sidestøtter i forhold til hvor bred rygg du har.

Spørsmålet er bare hvor mange av oss som egentlig får ta plass i de luksuriøse førersetene. For M3 er ingen billig bil å produsere. Og den norske staten skal som vanlig ha sitt. Derfor må du belage deg på å skaffe omlag 915.000 kroner hvis du skal ha håp om å bli eier av tredje generasjon M3.

Relaterte artikler:

BMW: M3 har full kontroll med LSD
Audi S3
BMW M Coupe
BMW M-Roadster
BMW M5
Porsche 911 Carrera 4
Porsche 911
Porsche Boxster
Ferrari F355 Berlinetta
Maserati 3200 GT
Saab 9-3 Viggen
Honda Integra R
Honda Type R