KLAR FOR ACTION: Omsider er den offisiell, BMW M4. Etterfølgeren etter M3 Coupe har mistet to sylindre, men fått mer effekt og enda mer trekkraft. Nøkkeldata: 3,0 liter, seks sylindre, 431 hestekrefter og 550 newtonmeter. 0-100: 4,1 sekunder. Foto: BMW
KLAR FOR ACTION: Omsider er den offisiell, BMW M4. Etterfølgeren etter M3 Coupe har mistet to sylindre, men fått mer effekt og enda mer trekkraft. Nøkkeldata: 3,0 liter, seks sylindre, 431 hestekrefter og 550 newtonmeter. 0-100: 4,1 sekunder. Foto: BMWVis mer

BMW M3 OG M4 offisielle

Nå er bilder og tekniske data ankommet: Det er bare å fråtse i M-detaljer.

BMW introduserer i dag femte generasjon (!) M3. Men ikke nok med det, de viser samtidig etterfølgeren etter avdøde M3 Coupé, som heter M4.

LES OGSÅ:

Riktignok visste vi sånn omtrent hvordan sistnevnte M kom til å se ut, men dette er altså den ferdige produksjonsbilen. I tillegg er nå alle de tekniske dataene på plass. Vi har tidligere omtalt våre prøvekjøringer av både BMW 3-serie (les om testkjøringen her) og 4-serie (les om testkjøringen her).

431 hester...

Vi tok ikke helt feil da vi spekulerte litt omkring denne modellen tilbake i 2011, men misset på noen punkter:

Blant annet får bilen en noe skuffende effektøkning i forhold til utgående M3 - fra 420 heves maksimal effekt til 431, og ikke 450 som vi håpet. Motoren er riktignok en rekkesekser i stedet for forgjengernes V8, og den er turboladet, men den har biturbo, ikke trippelturbo. Dessuten er slagvolumet 3.0 liter, ikke 3,3 (logisk nok i og med at BMW nå kun opererer med sylindre på en halv liter i bensinmotorene med tre, fire og seks sylindre).

Les vår test av BMW med 3 sylindre her.

Video: BMW M4:

...og 550 newtonmeter

Dreiemomentet er de nye M-enes sterkeste argument i forhold til de foregående V8-motoriserte modellene. 550 newtonmeter er tilgjengelige hele veien fra 1.850 til 5.500 omdreininger. Det vil nok føre til en klar forbedring på det ene punktet der vi fant en viss svakhet i forrige M3; nemlig litt mangel på punch i det lavere arbeidsregisteret når vi herjet med M3 på bane.

Derimot hadde forrige M3 sin effekttopp helt oppe på 8.400 omdreininger mens de to nye M har sin mellom 5.500 og 7.300 omdreininger med rødmerking på 7.600.

Heftige ytelser - selvsagt

Forrige M3 akselererte fra 0 til 100 på 4,8 sekunder. Nå er både M3 og M4 nede i 4,1 for den som velger dobbeltkløtsjgirkassen M-DCT med syv trinn - 4,3 sekunder er tiden med sekstrinns manuell girkasse. Om ytelsene er forbedret, har også forbruk og utslipp gått ned. 0,83 liter per mil og 194 gram CO2.

Ytelsesmessig er det litt av en reise siden den første M3 som ble vist i Frankfurt i 1985. Den ble lansert som gateversjon av en Touring-racer, og ytte 200 hester uten katalysator. 0-100 på 6,7 sekunder. I dag klarer Golf GTI samme øvelsen på 6,4...

Video: BMW M3:

Mer sporty look

Estetisk er det en del som skiller M-modellene fra de vanligere versjonene av 3- og 4-serien. De ligger nærmere bakken og har en del aerodynamiske hjelpemidler i tillegg. Dessuten har de spesifikke felger - 18 tommer er standard, 19-tommere tilvalg. Bredden er 255 foran og 275 bak - hekken er dermed blitt breddet noe i forhold til standardmodellen.

Bilder: BMW M3:

Foto: BMW
Foto: BMW
M3: Dagens M3 er nedskalert fra en selvaspirerende fireliters V8 til en treliters V6. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
SRØM: Bak M3-logoen må du forvente en stikkontakt i fremtiden. Bremsene vil få Formel 1-Kers-teknologi. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW

BMW M3 og M4 får sin internasjonale debut på bilutstillingen i Detroit i januar og kommer i salg på forsommeren 2014.

Bilder: BMW M4:

Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
KLAR FOR ACTION: Omsider er den offisiell, BMW M4. Etterfølgeren etter M3 Coupe har mistet to sylindre, men fått mer effekt og enda mer trekkraft. Nøkkeldata: 3,0 liter, seks sylindre, 431 hestekrefter og 550 newtonmeter. 0-100: 4,1 sekunder. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW