BMW: M3 har full kontroll med LSD

Når BMW til neste år slipper M3 på markedet, er det med en nyvinning på bakakselen. Vi har sett nærmere på en variant av LSD - Limited Slip Differential.

I tillegg til den brutale rekkesekseren på 3.245 ccm som yter 343 hk (252 kW) ved 7.900 o/min og et dreiemoment på 365 Nm ved 4.900 o/min, er den nye bakakselen en av de mest interessante nyvinningene på neste generasjon M3.

Alle biler er utstyrt med en differensial for å kompensere ulik rotasjonshastighet på dekkene i forbindelse med svinger (det ytterste dekket ruller fortere enn det innerste). På en lang rekke biler med høy ytelse har man lenge brukt LSD -- Limited Slip Differential. En slik differensialbrems begrenser tap av traksjon ved å "låse" planetgiret når et eller begge hjulene begynner å slippe -- for eksempel på et vått parti i vegbanen. I mer ekstreme situasjoner, for eksempel iset og svært humpete vei, er fordelene ved å bruke LSD mer begrenset.

Variabelt, ikke begrenset

Sammen med firmaet GKN Viscodrive har BMW innført en variabel differensiallås, som skal gi fordeler over et bredere område. BMW Variable M Differnetial Lock jobber tett sammen med den elektroniske stabilitetskontrollen DSC III.

Den nye differensialbremsen overvåker forskjellen i rotasjonshastighet mellom de to drivhjulene, heller enn å overvåke forskjeller i moment mellom drivhjulene. Oppstår det forskjeller i rotasjonshastighet skapes det trykk i en pumpe, som via et stempel.aktiverer en flerplateclutch. Denne clutchen kan overføre deler av -- eller faktisk alle drivkreftene til det drivhjulet som har best fest.

Vi håper for all del at dette systemet jobber godt sammen med DSC, vi vil ikke sitte bak rattet i den bil som har 343 hk/365 Nm på ett drivhjul i en skarp sving…

Andre endringer fra dagens M3

Utvendig målt blir neste generasjon M3 betydelig videre enn dagens modell, hele 2 cm bredere. Ikke så rart, det skal nemlig finnes godt med plass til dekkene, som har dimensjonen 225/45ZR18 foran og 255/40ZR18 bak. Utvendig måler nye M3 449 cm i lengde, 178 cm i bredde, 137 i høyde, mens akselavstanden er 273 cm.

Den nye motoren har dobbel VANOS -- som burde være kjent for BMW entusiaster. Av nyvinninger under panseret finner vi en friksjonsoptimert sylindertopp og Motronic MSS54 elektronisk motorstyring.

Prestasjon så det holder

Og det hele flytter seg: Akselerasjonen fra 0 - 100 km/t går unna på 5,2 sekunder, 80 - 120 km/t i fjerdegir på 5,4 sekunder. Og fort opp i fart betyr også fort ned: frontbremsene måler 325 millimeter i diameter, tykkelsen er 28 millimeter. Bak er dimensjonen 326/20 millimeter.

Med disse tallene skal BMW befeste posisjonen for sportssedaner, hvordan det går vil tiden vise. I mellomtiden kan du lese våre prøvekjøringer av:

Audi S3,
BMW M Coupe,
BMW M-Roadster,
BMW M5,
Porsche 911 Carrera 4,
Porsche 911,
Porsche Boxster,
Ferrari F355 Berlinetta,
Maserati 3200 GT,
Saab 9-3 Viggen,
Honda Integra R,
Honda Type R,

…og flere av våre andre 250 prøvekjøringer.