BMW M2 er akkurat lansert på Laguna Raceway i California. Der ble også BMWs offisielle M2 MotoGP Safety Car vist. Prosjektet ble påbegynt i oktober i fjor, da de første prototypene av M2 sto klare.
Baksetetet ble tatt ut og erstattet med forsterket gulv, fester for sekspunktseler, braketter for brannslukker og et sikkerhetsbur basert på det man finner i M4 GTS.
I ren Gatebil-stil er det montert en ultralav LED-bjelke på taket for minst mulig luftmotstand. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene, så brakettene er laget i karbonfiber. Lysrampen styres fra instrumentpanelet der føreren kan velge mellom forskjelige lysprogram og frekvenser for å kunne kommunisere med MC-førerne. I tillegg finnes det lys i front og hekk på bilen.
LES OGSÅ: Dette er nesten en M2, men byr på firehjulsdrift.
Hekkvingen i karbonfiber er justerbar og er montert mest på grunn av at LED-rampen ødelegger bilens aerodynamikk. Videre er vulen puntet med karbonbiter i fronten og foran bakhjulene med biter fra BMW M Performance-serien.
Bremsene er også kraftig oppgradert. Stålskivene er erstattet med nye i karbon som er mye letterem tåler mer og er lettere å vedlikeholde. Eksosanlegget er originalt, men katalysator og flaps fra original M2 er borte, med en ennå råere lyd som resultat.
Historisk sett har mange av BMWs safety-biler hatt gull-detaljer. Det er med stor suksess også videreført i nye M2. I tillegg er en rekke detaljer i interiøret trukket om for å få den ultimate racing-følelsen. Bilen på bildet er den eneste av sitt slag og blir flydd rundt på alle MotoGP-løpene i 2016-sesongen.
LES OGSÅ: Vi har testet BMW M3 og M4
En orgie i M Performance
Du kan selv gjøre om din M2 til en safety «look alike». De aller fleste delene finnes i sortimentet. Bilen på bildene har hentet eksosanlegget med karbonfinish, sideskjørt, grill i blank sort finish, karbondeksler på speilene, spoilerlepper i karbon, karbon hekkdiffuser, fullt justerbart coliover-understell, kjeramiske bremser, Michelin Cup dekk, panser med motorsport låser, alkantara ratt, karbonfiber interiørdetaljer og pedaler i rustfritt stål.
Original motor
Racerbilen går som et børseskudd, men er ikke modifisert i i forhold til original M2. Under panseret finner du en treliters rekkesekser med turbo som yter 370 hester. I kortere perioder har den en overboost-funksjon som gir deg 500 Nm å rutte med. 0-100 gjøres på 4,3 sekunder og kjører du pent, klarer den seg med 0,79 liter på mila.
LES OGSÅ: Mini-Tesla for de minste i familien
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.