Den opprinnelige BMW M1, produsert i samarbeid med Lamborghini. Sportsbilen med midtmontert rekkesekser på 277 hestekrefter gjorde M-en, som oppsto i 1972, legendarisk. Foto: BMW
Den opprinnelige BMW M1, produsert i samarbeid med Lamborghini. Sportsbilen med midtmontert rekkesekser på 277 hestekrefter gjorde M-en, som oppsto i 1972, legendarisk. Foto: BMWVis mer

BMW M fyller 40

Vi bringer i dag en bildespesial som oppsummerer hele førti år med BMW M GmbH.

Det var i 1972 at BMW skilte ut sine sportslige aktiviteter i datterselskapet BMW Motorsport GmbH, som i dag heter M GmbH.

LES OGSÅ:

Det nye selskapet drev i begynnelsen mest med racing og var ikke kjent for det brede publikum. BMW gjorde det sterkt i touring-mesterskapene med 3.0 CSL, og i 1976 fikk BMW Motorsport ansvaret for å drifte kjøreskolen til BMW under navnet BMW Driver Training.

Så, to år senere, slapp BMW en bombe i bilverdenen. M-legenden var født.

M1

M1 var navnet på den legendariske supersportsbilen BMW brakte på markedet i 1978. Den var inspirert av Paul Bracqs BMW Turbo, den spektakulære konseptbilen med måkevinger fra 1972 og München-OL. M1 hadde en trang fødsel da partner Lamborghini hadde problemer med å oppfylle sin del av avtalen. Men M1 ble en suksess, tross lave produksjonstall.

ALT DETTE ER M FRA BMW:

Den opprinnelige BMW M1, produsert i samarbeid med Lamborghini. Sportsbilen med midtmontert rekkesekser på 277 hestekrefter gjorde M-en, som oppsto i 1972, legendarisk. Foto: BMW
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo

En ny BMW-æra

Med sin midtmonterte rekkesekser på 277 hestekrefter var det den raskeste tyskbygde gatebilen, og ble i 1979 klokket til 264,7 kilometer i timen av et motormagasin. Racingversjonen var enda heftigere. Med 470 hestekrefter klarte den en toppfart på godt over 300 kilometer i timen.

I 2008 skrev vi her om BMWs gjenfødte M1, konseptet M1 Hommage, hvis utseende ikke gikk hjem hos alle, for å si det mildt.

Amerikanisering?

Vi har de seneste årene merket at BMW M-konseptet til tider er blitt mer polert, litt rundere i kantene - kort og godt mindre rå og mer komfortable. Vi gjorde første gang et (lite) nummer av det da den utgående generasjon M3 ble lansert. Prøvekjørt: BMW M3 anno 2007

Spørsmålet ble senest stilt i forbindelse med presentasjonen av siste generasjon M5: Nye BMW M5 - mangel på ambisjoner? Dette er nok ingen feil fra BMWs side når man ser på salgstall og markedsutvikling. Kjøpernes demografiske sammensetning endrer seg, og det må bare den bayerske produsenten ta i betraktning.

M er en merkevare anno 2012, og BMW dyrker den i henhold til der Zeitgeist, tidsånden, selvsagt for å oppnå optimal image-verdi. Heldigvis er denne understøttet av ingeniørkunst av ypperste klasse.

Det siste er introduksjonen av "M-perfomance"-modellene, som ikke er de "rene" M-versjonene, men høy-ytelsesutgaver på høyt nivå, men noe underordnet disse. Det nyeste er diesel-BMW med M, nemlig BMW M550d - som for oss var noe av en åpenbaring.