BMW L7: 2.140 kilo luksus

Begynner du å bli lei av din BMW 750i? Kanskje på tide å avansere til en BMW 750iL? Eller skal du like godt ta steget ut - og kjøpe deg en BMW L7? Da får du i tilfelle 14 høyttalere, 400 watt og TV på kjøpet.

Begynn med en BMW 750 i. Pris 1.470.000 kroner. Lengde 498 centimeter. Legg til 14 centimeter og 60.000 kroner - og du har en BMW 750iL. Ikke fornøyd ennå? Vel, du har fortsatt en mulighet. Legg til ytterligere 25 centimeter og 380.000 kroner. Du er nå oppe i 537 centimeter og 1.900.000 kroner - og du har en BMW L7.

6,8 sekunder

BMW L7 er ikke bare lang, den er også tung, egenvekten er på hele 2.140 kilo. Da hjelper det selvfølgelig at bilen er utstyrt med noe av det råeste BMW har produsert, deres 5,4 liters V12-motor. Motorens 326 hestekrefter sparker deg fra 0 til 100 kilometer i timen på 6,8 sekunder. Den potensielle toppfarten får du imidlertid ikke prøvd uten å fikle med bokser og ledninger. Toppfarten er som i alle spreke BMW-modeller nemlig elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen.

Råsterk

2.140 kilo er mye å dra på. Men med et dreiemoment på formidable 490 Nm ved 3.900 omdreininger i minuttet, skulle det være fullt mulig å slenge på en campingvogn eller to uten å føle at motoren blir for slapp.
Men det er ikke råskinnet av en motor som skiller L7 fra lillebrødrene 750i og 750iL - det er utstyret. Nå skal det selvfølgelig ikke underslås at lillebror 750iL er relativt velutstyrt. For blant standardutstyret i denne bilen vil du blant annet finne doble glass i sidevinduene, dynamisk stabilitetskontroll, elektrisk justerbart og oppvarmet ratt og åtte kollisjonsputer.

Musikk og TV

L7 nøyer seg imidlertid ikke med dette. For eksempel er CD-veksleren, som tar seks plater, koblet til 14 høyttalerne med en utgangseffekt på respektable 400 watt. Takten tramper du på gulvmatter i velur. Skulle du bli lei av musikken, er det bare å slå på TV-apparatet, som sitter i dashbordet. Da er det selvfølgelig en fare for at baksetepassasjerene blir misunnelige. De kan imidlertid trøste seg med at de i det minste har muligheten til betjene det elektroniske klima-anlegget fra baksetene. Og det er ingen fare for at baksetene i skinn skal bli kalde. Setevarme er selvfølgelig standard også i baksetene.

Masse krom

L7 byr på positive nyheter også for den som synes interiøret i en 750iL virker kjedelig og billig. L7 er nemlig utstyrt med såkalt Chromeline interiør. Det betyr i praksis en masse krom, blant annet på innstigningslistene og girspaken, rundt de 14 høyttalerne og på diverse knapper og detaljer.

Automatisk blending

I den siste tiden har stadig flere biler blitt utstyrt med automatisk blending av bakspeilet. L7 er selvsagt blant disse. Men det hender jo også man blir plaget av skarpt lys fra de utvendige speilene. Derfor er selvsagt også disse automatisk blendet på L7. Lys er imidlertid ikke alltid negativt. Derfor er takluken til L7 laget i glass, i motsetning til 750 iL, som er utstyrt med en vanlig takluke i stål.

Mye å velge blant

Høres L7 fristende ut? Vel, da er det bare å sette i gang å spare. Men ikke glem at du for 1,9 millioner kroner også kan bli eier av en hel liten bilpark. Hva med en BMW 328i til poden, en 535i til ektefellen og en Z3 2,8 Cabriolet til deg selv? Velger du dette alternativet har du til og med 80.000 kroner til overs til bensinpenger.