HELELEKTRISK I BYEN: Alle ladbare hybrider fra BMW vil automatisk kjøre elektrisk i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim fra høsten av, dersom de er utstyrt med det nye operativsystemet som har Geofence innebygget. Vi har testet systemet. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

Geofence aktivert i Norge

BMW kjører elektrisk i norske byer

Ladbare hybrider blir automatisk helelektriske i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim.

Publisert
Sist oppdatert

Vi har hørt snakk om «Geofence» eller geografiske usynlige gjerder i forbindelse med hybridbiler i årevis, og nå har teknologien kommet til Norge. Faktisk er den allerede i full drift, selv om det foreløpig er et prøveprosjekt mellom Statens Vegvesen og BMW.

Kort fortalt går Geofence ut på at sentrale eller lokale myndigheter kan legge inne grenser for lavutslipps- eller nullutslippssoner på et kart.

Alle biler med et slikt system aktivert, vil da vite når de nærmer seg en slik sone og slå over til elektrisitet når den passerer.

Dersom du har lagt inn reiseruten din på navigasjonen og hvis ruten går gjennom en nullutslippssone, vil bilen sørge for å ha ladet batteriet tilstrekkelig til å komme seg gjennom sonen helelektrisk.

- Om man skal kjøre sentrumsnært bør en kjøre så miljøvennlig som mulig, altså på strøm. Vi vet at hybridbileierne ønsker å være miljøvennlige, og denne teknologien hjelper bilistene med det, sier Vegvesenets prosjektleder Ørjan Mørner Tveit på Transportstyring.

<strong>INN:</strong> Denne meldingen kommer opp på skjermen når du kjører inn i en sone. Illustrasjon: Marius Tegneby BMW
INN: Denne meldingen kommer opp på skjermen når du kjører inn i en sone. Illustrasjon: Marius Tegneby BMW Vis mer

- I et frivillig konsept som dette kan sjåfører velge å stille drivlinjen tilbake til hybrid og dermed ha både bensin og strøm tilgjengelig. Statens vegvesen vil gjennom prosjektperioden følge med på om man i gjennomsnitt kjører mer miljøvennlig i de definerte sonene etter innføringen av ny teknologi, sier Tveit.

Foreløpig er dette altså bare en test som utføres av Statens Vegvesen og BMW. De oppkoblete kjøretøyene deler bruk av drivlinjen med BMW.

Statens vegvesen vil ikke ha data om enkeltkjøretøy, men støtte seg på innsamlet informasjon fra bilfabrikanten.

<strong>HER GÅR VI INN I SONEN:</strong> Miljøsonen inkluderer E18 fra Lysakerlokket og innover og slutter i åpningen av Festningstunnelen ved Sørenga. Foto: Marius Tegneby BMW
HER GÅR VI INN I SONEN: Miljøsonen inkluderer E18 fra Lysakerlokket og innover og slutter i åpningen av Festningstunnelen ved Sørenga. Foto: Marius Tegneby BMW Vis mer

Både BMW og Statens vegvesen ønsker nemlig å vite hvordan BMW-førerne reagerer på Geofence. Om de lar bilen kjøre elektrisk, eller om de overstyrer systemet og kjører den som hybrid.

Systemene er satt opp med automatisk innkobling ved oppstart, så du må aktivt deaktivere det for hver kjøretur.

Kan enkelt flyttes når som helst

Også geofence-sonene kan endres når som helst, dette er noe av styrken til slike digitale gjerder.

Litt lenger fram i tid kan man tenke seg et konsept der endringen i drivlinje enten er absolutt, altså at man får ikke kjøre med petroleumsbasert drivstoff, eller avgiftsbasert.

UT: Denne meldingen får du når du kommer ut av sonen:
UT: Denne meldingen får du når du kommer ut av sonen: Vis mer

- Vår rolle på Transportstyring er å undersøke mulighetsrommet for nye reguleringsformer. Så får både teknisk og politisk utvikling bestemme hva som blir valgt, sier Tveit.

Del av et forskningsrådsprosjekt

Bakgrunnen for samarbeidet med BMW er et forskningsrådsprosjekt med Sintef som heter GeoSUM (Geofensing Smart Urban Mobility).

I fjor testet prosjektet styring av drivlinjen via både ettermontert utstyr fra Q-Free og fabrikktilpasset programvare fra Volvo.

- Vi koblet vegprising med lavutslippssonene uten automatisk endring av drivlinjen når man passerer et geogjerde.

De fleste deltakerne i undersøkelsen ønsket å kjøre miljøvennlig og foretrakk at bilene endret drivlinjen automatisk. Dette gjør overgangen fra forskning til implementering med BMW ekstra interessant, sier Ørjan Mørner Tveit.

Geofence brukes allerede i dag i mobiltelefoner, for eksempel til å gi informasjon til begrensede områder.

<strong>BESTEM SELV:</strong> Du kan selv klikke bort visningen av e-Drive-sonen på kartet. Foto: Marius Tegneby BMW
BESTEM SELV: Du kan selv klikke bort visningen av e-Drive-sonen på kartet. Foto: Marius Tegneby BMW Vis mer

Man kan også se for seg digitale gjerder rundt skoler etc. slik at bilene automatisk kjører saktere der.

Brukerne vil ha automatikk

Foreløpige resultater fra Sintef sine intervjuundersøkelser viser at på en skala fra 1 til 5 der 5 er høyest var gjennomsnittlig svar 4,6 på spørsmålet «Ville du hatt funksjonen lavutslippssone aktivert i bilen din».

- Og det er nettopp det som vi får til sammen med BMW.

Gjelder ikke alle

Det er på langt nær alle biler som har dette systemet inne, men stadig flere modeller vil få det fremover. Mercedes, Volvo og Ford er blant merkene som har begynt å implementere Geofence i sine systemer.

Byer med Geofence i Europa

Norge: Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim.

Sverige: Scocholm, Gøteborg, Malmø, Uppsala.

Sveits: Zurich, Geneve, Basel, Bern, Luzern.

Østerrike: Wien, Salzburg, Innspruck, Linz, Graz.

Belgia: Brussel, Antwerpen, Bruges, Gent, Mons, Hasselt, Liége.

Nederland: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag.

Frankrike: Paris, Lyon, Marseille, Bordeoux, Strasbourg.

Tyskland: Alle 58 byer som har grønne soner.

BMW har det i alle sine ladbare modeller med det nyeste operativsystemet. Det vil si BMW X5, den nyeste 3-serie og 7-serie. De nevnte bilene som ruller på veien vil få systemet implementert automatisk via Sim-kortet i løpet av høsten.

I bilene som selges nå vil bilen automatisk gå over i Electric kjøremodus når den kommer innenfor en grønn sone. Du vil få et varsel, både når du kjører inn og ut av sonen og du kan velge og avbryte den elektriske kjøringen dersom du vil det.

Flere bilprodusenter har hatt det i sin software og kan med en enkel oppdatering aktivere systemene for Geofence.

Ingen økonomiske fordeler... foreløpig

Selv om din hybrid egentlig kjører elektrisk og det er fullt mulig vi online-systemet i bilen å bekrefte eller avkrefte at du faktisk gjør det, får du ingen av elbil-fordelene ved å kjøre miljøvennlig i byen. Du vil ikke kunne kjøre i kollektivfeltet og du betaler vanlig sats på bomstasjonene.

Det vil imidlertid være fullt mulig å legge inn en slik betalingsmodell dersom man skulle ønske det fra myndighetenes side.

Derimot vil det være tryggere å kjøpe ladbare hybrider, for de som er redde for at biler med bensin- og dieselmotorer ikke skal slippe inn i enkelt byer, eller enkelte deler av en by, der kun elbiler vil få tilgang.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer