Ladbar 7-er med lengre rekkevidde

BMW fornyer flaggskipet

Nå selges fire av ti i Kina - da er det naturlig å lansere den oppgraderte 7-serien der.

MER MASSIV: Med hevet front, større grill og smalere lykter, vil BMW befeste 7-seriens posisjon som erke-konkurrenten til Mercedes-Benz S-klasse. Foto: BMW
MER MASSIV: Med hevet front, større grill og smalere lykter, vil BMW befeste 7-seriens posisjon som erke-konkurrenten til Mercedes-Benz S-klasse. Foto: BMW Vis mer

Med brask og en hel del bram er det BMW kaller sin «nye 7-serie» - i virkeligheten en midlivs-oppgradering - avduket i Shanghai. Kina er åstedet fordi fire av ti 7-serie-eksemplarer av 10 selges der og Kina er BMWs største og desidert raskest voksende marked.

BRAUTENDE: Her viser BMW-sjef Harald Krüger stolt frem den fornyede 7-serie med ny og større front, under en lanseringsbegivenhet i Shanghai, Kina. Foto: BMW
BRAUTENDE: Her viser BMW-sjef Harald Krüger stolt frem den fornyede 7-serie med ny og større front, under en lanseringsbegivenhet i Shanghai, Kina. Foto: BMW Vis mer

Etter at BMW X7 ble lansert, må 7-serien finne seg i å dele rollen som flaggskip i den bayerske modellrekken, med den gedigne SUV-en. Det passer dermed bra at den store sedanen i disse dager når midten av sin livssyklus på syv år og dermed oppgraderes med den nyeste teknologien - som selvfølgelig er kommet X7, og også for den saks skyld nye X5, til gode.

Første generasjon 7-serie ble lansert i 1977, og den nyeste, sjette generasjonen, kom på markedet i 2016.

12-sylindret toppmodell

Den oppgraderte BMW 7-serien lanseres med en rekke motorer. Toppmodellen er, som tidligere, kraftpakken M760Li xDrive med en 6,6 liters V12 bensinmotor som yter 585 hestekrefter, med et dreiemoment på 850 newtonmeter.

Sprinten fra 0-100 km/t går unna på 3,8 sekunder. Vi testet den før oppgraderingen, og kunne slå fast at det var den heftigste 7-serien noensinne.

NY HEKK: Under kromlisten, strekker baklyktene seg fra den ene enden til den andre. Foto: BMW
NY HEKK: Under kromlisten, strekker baklyktene seg fra den ene enden til den andre. Foto: BMW Vis mer

Lengre rekkevidde på strøm

Mest interessant her i landet er antakelig de nye ladbare hybridene, 745e iPerformance og 745Le xDrive iPerformance. Under panseret på disse modellene finner man en rekkesekser, som alene yter 286 hk. Koblet sammen med elmotoren som yter 113 hestekrefter, gir det en samlet effekt på 394 hester og et dreiemoment på 600 newtonmeter.

Det nye batteriet på 12kWt er 30 prosent større en tidligere, noe som ifølge BMW øker den elektriske rekkevidden betraktelig. For BMW 745e iPerformance er den elektriske rekkevidden oppgitt til opptil 58 km, målt etter den gjeldene NEDCcorr-metoden.

For den lange og firehjulsdrevne versjonen, BMW 745Le xDrive iPerformance, oppgis maksimal elektrisk rekkevidde til 54 km. Toppfart på ren elektrisk kraft skal være 140 kilometer i timen.

Basisdata

ModellMotorEffektMoment0-100 km/t
BMW M760Li xDrive:Bensin, V12585 hk850 Nm3,8 sek
BMW 750i xDriveBensin, V8530 hk750 Nm4,0 sek (4,1 sek)
BMW 745Le xDriveBensin plug-in hybrid, rekkesekser394 hk600 Nm5,1 sek
BMW 745eBensin plug-in hybrid, rekkesekser394 hk600 Nm5,2 sek
BMW 750d xDriveDiesel, rekkesekser400 hk760 Nm4,6 sek (4,7 sek)
BMW 740d xDriveDiesel, rekkesekser320 hk680 Nm5,3 sek (5,4 sek)
BMW 730d xDriveDiesel, rekkesekser265 hk620 Nm5,8 sek (5,9 sek)

*Tall i parentes gjelder lang utgave. Modeller med «L» i navnet er lang utgave.

Forandret design

De største endringene på den oppgraderte BMW 7-serien er den skarpere eksteriørdesignen. Fronten er løftet med hele fem centimeter, mens panseret er redesignet.

Den klassiske nyregrillen er blitt markant større, samtidig som frontlysene, som om ønskelig leveres med laserlys - som vi første gang testet på BMW i8 - har blitt smalere. Dette er designtrekk som kjennes igjen fra X7. Den nye støtfangeren har helt nye flater med markante kromdetaljer.

Sett fra siden er bilens profil merkbart endret takket være den høyere fronten. L-designen på kromlisten har til hensikt å gi en tydeligere karakter. Linjene rundt hjulbuene er samtidig blitt mer markante.

TIDSRIKTIG: Som seg hør og bør har 7-serie fått den samme digitalteknologien som X5 og X7 har fått. Foto: BMW
TIDSRIKTIG: Som seg hør og bør har 7-serie fått den samme digitalteknologien som X5 og X7 har fått. Foto: BMW Vis mer

Sett bakfra kjennetegnes den oppgraderte BMW 7-serien av de smale tredimensjonale baklyktene. Under kromlisten på bagasjeromsluken, strekker deler av baklyset seg over hele bilens bredde. En rekke nye linjer tar opp designen fra fronten. Enderørene er integrert i støtfangeren.

Flere nye farger og aluminiumsfelger er også tilgjengelig.

Mer stillegående og nye instrumenter

I interiøret er det introdusert et nytt skinninteriør med utvidet omfang av sømmer og mønstre. For ytterligere å redusere støynivået er det ekstra isolasjonen i hjulbuene og tykkere glass i sidevinduene.

SALONG PÅ HJUL: Den lange versjonen av 7-serien tilbyr mye plass og luksus til baksetepassasjerene. Foto: BMW
SALONG PÅ HJUL: Den lange versjonen av 7-serien tilbyr mye plass og luksus til baksetepassasjerene. Foto: BMW Vis mer

Den mest synlige forskjellen er det oppgraderte instrumentpanelet med BMW Live Cockpit Professional med digital instrumentering og betjening. Dermed oppgraderes også førerassistentsystemene til samme nivå som i nye BMW X5 og BMW X7.

De nye, oppgraderte BMW 7-serie-modellene lanseres i Norge i 2. kvartal 2019. De norske prisene vil være klare om kort tid. Da vil også BMW-forhandlerne åpne for bestilling.