Litt annerledes fargekombinasjoner og oppgradert utstyrsliste er i hovedsak det endringene i BMW 5-serie-interiøret går ut på. Foto: BMW
Litt annerledes fargekombinasjoner og oppgradert utstyrsliste er i hovedsak det endringene i BMW 5-serie-interiøret går ut på. Foto: BMWVis mer

BMW fornyer 5-serien

Midtlivsoppgraderingen på BMWs 5-serie er mest finpuss. Viktigst er priskuttet som ligger og venter. Vi har detaljene.

Dagens generasjon BMW 5-serie har rukket å bli over tre år. Vi kjørte sedanversjonen første gang i januar 2010 og stasjonsvognen i juni samme år. Siden da er det solgt over én million eksemplarer av den standsmessige storbilen - riktignok er da Gran Turismo (GT)-utgaven medregnet, men den har stått for en ganske liten andel av salget.

LES OGSÅ:

Flere potensielle kunder

Men det er først nå versjonene som vil gjøre 5-serien, og ikke minst modellene med firehjulsdrift tilgjengelig for flere. Det dreier seg om 518d og 520d xDrive.

Midtlivs-oppdateringen går først og fremst på design, utstyrsoppgradering, nye motoriseringer og utvidelse av de såkalte ConnectedDrive-funksjonene.

Detaljer, detaljer

Som den informerte leser vil se er designen først og fremst endret på detaljnivå. Det er tatt grep for å gjøre grillen noe mer visuelt fremhevet, og luftinntakenes fasong er endret. Når det gjelder GT har den fått en lett redesign foran og bak, der målet har vært å få den til å se lavere ut - altså mer som en BMW.

En viktigere endring må sies å være at redesignen av hekkseksjonen også har medført en økning i bagasjeromsvolum på GT med 60 liter, opp til 500.

Les vår test av BMW 5-serie GT her

Foto: BMW
Foto: BMW
Litt annerledes fargekombinasjoner og oppgradert utstyrsliste er i hovedsak det endringene i BMW 5-serie-interiøret går ut på. Foto: BMW
Du skal være en kjenner for å se endringene som er gjort i fronten på den fornyede BMW 5-serie (hovedsaklig grillen og luftinntakene). Foto: BMW

Det betyr også billigere innstegsutgave!

BMW har også oppgradert motoriseringene på 5-serien. Det måtte uansett gjøres noe innen september 2014 med de utgavene som ikke oppfyller EU6-kravene for utslipp, så da var jo dette en passende anledning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Innstegsversjonen, 518d (143 hestekrefter), skal greie seg med 0,45 liter per mil ifølge EU-testsyklusen. Det tilsvarer 119 gram CO2 per kilometer.

Viktigst for norske kunder er nok likevel at også 520d nå vil bli tilgjengelig med firehjulsdrift («xDrive» på BMW-språket). Det gjør nemlig at xDrive blir tilgjengelig for en langt større andel av kundene, siden dette er en rimeligere modellserie enn dagens 525d xDrive.

Nøyaktig hvor mye billigere "inngangsbilletten" for firehjulsdrift blir, vil ikke bli bekreftet før nærmere lanseringen i sommer. Skal vi tippe kan det imidlertid utgjøre en prisreduksjon på hele 80.000 kroner, og når dagens innstegsmodell med firehjulsdrift koster 622.000 kroner er det i så fall et priskutt som vil bli lagt merke til.

Totalt blir dermed 4x4 tilgjengelig på syv utgaver av stasjonsvognen, åtte versjoner av sedanen og fire varianter av 5-serie GT.

Nytt BMW-nummer: 4-serie

Frikobling

Du skal være en kjenner for å se endringene som er gjort i fronten på den fornyede BMW 5-serie (hovedsaklig grillen og luftinntakene). Foto: BMW
Du skal være en kjenner for å se endringene som er gjort i fronten på den fornyede BMW 5-serie (hovedsaklig grillen og luftinntakene). Foto: BMW Vis mer

Enda et grep for å effektivisere drivlinjene er frihjulsfunksjonen som leveres med åttetrinns automatgirkasse. Den frikobler til en såkalt coasting-modus slik at bilen ruller uten motorbrems, og dermed mister minimalt med hastighet på flat mark eller nedover. Dette er en funksjon som tidligere eksisterte på Active Hybrid 3 og Active Hybrid 5.

Vi har kjørt en fremsynt BMW

LED-hovedlys

På utstyrssiden er xenon-hovedlys nå standard over hele rekken, mens adaptive LED-hovedlykter også er tilgjengelig. Man kan også nå velge mellom Luxury Line og Modern Line-pakker etter hva slag stil som står ens hjerte nærmest. Av utvidelser på utstyrslisten for øvrig kan nevnes helautomatisk parkeringsassistent og kø-assistent, som hjelper til å planlegge kjøringen bedre ved tett trafikk.

Vi kommer tilbake med mer om oppgradert 5-serie, som priser på de nye innstegsversjonene inklusive 520d xDrive, ved lansering. Denne skal skje i juli/august.

5-serien finnes også som hybrid og vi har kjørt den

Video: Eksteriør

Video: Interiør