Test: BMW 530e xDrive

BMW er nesten i mål

Endelig med firehjulstrekk, lenger rekkevidde, og hyggelig pris, men stasjonsvogn må vi vente på.

LADBAR MED FIREHJULSTREKK: Et av de store amkepunktene mot 530e var bakhjulsdriften. Et annet var rekkevidden. Det er fikset nå. Foto: Rune M. Nesheim
LADBAR MED FIREHJULSTREKK: Et av de store amkepunktene mot 530e var bakhjulsdriften. Et annet var rekkevidden. Det er fikset nå. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Da den ladbare hybriden BMW 530e ble lansert i 2017, fikk du plutselig en av verdens mest komfortable biler fra 535.000 kroner.

Det var såpass fristende at mange nordmenn ga blaffen i at den ikke var tilgjengelig i hverken firehjulstrekk eller som stasjonsvogn. Rekkevidden var det heller ikke all verdens å skryte av.

Vi kom 28 kilometer på ren strøm. Allikevel sto den for 35 prosent av 5-seriesalget.

I fjor høst fikk 5-serien et forsiktig ansiktsløft. For den ladbare 530e sitt vedkommende er forandringene ganske omfattende for å få ned forbruket og gjør den enda mer attraktiv for nordmenn.

Endelig med firehjulstrekk

Men vi begynner med det som betyr aller mest. Den leveres nå med firehjulstrekk. Det betyr at alle modellvariantene av 5-serie er tilgjengelig med drift på fire og at 530e fortsatt er den eneste som fortsatt er mulig å få kjøpt i Norge med drift på to.

Vi tipper det ikke blir solgt mange av disse, selv om den er 40.000 kroner billigere.

STASELIG: Du får en bil som ser langt dyrere ut enn den er. Foto: Jamieson Pothecary
STASELIG: Du får en bil som ser langt dyrere ut enn den er. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Selv om du kanskje ikke merker all verdens forskjell på sommerføre, blir forskjellen vesentlig på vinterføre med firehjulstrekk.

Den eneste ulempen er at den allerede tunge bilen blir 90 kilo tyngre og at oppgitt rekkevidde går ned 8 kilometer.

LADING: Det tar 3,6 timer å lade batteriet dersom du har en boks som kan levere 3,7 kW (16 A / 230V) Foto: Rune M. Nesheim
LADING: Det tar 3,6 timer å lade batteriet dersom du har en boks som kan levere 3,7 kW (16 A / 230V) Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
FLATT GULV: I motsetning til nærmeste konkurrent Mercedes, har både 3- og 5-serien flatt bagasjeromsgulv. Det er litt plass under gulvet helt bakerst i bagasjerommet. Foto: Rune M. Nesheim
FLATT GULV: I motsetning til nærmeste konkurrent Mercedes, har både 3- og 5-serien flatt bagasjeromsgulv. Det er litt plass under gulvet helt bakerst i bagasjerommet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Større batteri

Hybridsystemet er delvis nytt. Systemeffekten på 252 hestekrefter er den samme som tidligere og faktisk lavere enn i 330e. Den leverer nemlig 292 hester med en «overboost-funksjon».

Dreiemomentet er det samme, 420 Nm (Newtonmeter). Den elektriske motoren mellom toliteren og 8-trinnsautomaten, har økt effekt fra 97 til 113 hester, men momentet er fortsatt 250 Nm.

ERGUMENTET MOT: Trenger du mye bagasjeplass, er ikke 5-serie Sedan nødvendigvis valget. En stasjonsvognutgave hadde vært lettere å svelge. Foto: Jamieson Pothecary
ERGUMENTET MOT: Trenger du mye bagasjeplass, er ikke 5-serie Sedan nødvendigvis valget. En stasjonsvognutgave hadde vært lettere å svelge. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Batteripakken er blitt 30 prosent større, fra 9 til 12 kWh og elmotoren går opp fra 97 hk og 250 Nm til 113 hester. Den nye motoren skal også være bedre på regenerering av strøm.

Nå bruker hybridsystemet kartinformasjon for å spare dråper dersom du har lagt opp ruta på forhånd, men akkurat det fikk ikke vi til å funke særlig bra. Etter endt kjøretur hadde vi fortsatt 1,2 mil rekkevidde da vi kom frem, mens med 330e landet vi på 0 km ved ankomst.

Endringene gir 20 prosent reduksjon på C02 utslipp i forhold til den utgående modellen og elektrisk rekkevidde for firehjulstrekkeren er oppgitt til 58 kilometer fra BMW.

Holder ikke hva den lover

Vi kjørte 49,9 km på vår 20 mil lange testrute før den gikk over på bensinmotor. Forbruket på 19,2 kWh er ikke avskrekkende høyt. Det er 1,5 grader ute og bilen er stilt inn på ren elektrisk drift med sparefunksjon på blant annet klima, som er innstilt på 20 grader. Etter 20 mil viser kjørecomputeren at 97,5 kilometer av turen har foregått elektrisk og at bensinforbruket er på 0,53 liter på mila.

Faktisk forbruk viser seg å være på drøyt 0,48 liter det er bra.

Omfattende programmer

BMW har en rekke kjøreprogram slik at du selv skreddersyr hvordan bilen skal oppføre seg. Det kan nesten bli litt i overkant.

MASSE PROGRAMMER: Det er fem knapper å velge mellom, og i tillegg er det flere valg på skjermen under disse igjen. Det kan bli for mye av det gode for mange. Foto: Rune M. Nesheim
MASSE PROGRAMMER: Det er fem knapper å velge mellom, og i tillegg er det flere valg på skjermen under disse igjen. Det kan bli for mye av det gode for mange. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Du har hele fem knapper å velge mellom, og innenfor disse har du ytterligere valg. Om ikke det var nok, kan du stille inn lading og lagring av batteriet i el-menyen på skjerm. Er du usikker, kjører du på adaptive. Da styrer den alt selv, alt fra understell og styring til drivlinje og trekk på hjulene.

Men du kan også programmere den til å kjøre på ren strøm i det daglige, uten å starte i Comfort-modus og aktivt tvinge den inn i elektrisk modus hver gang.

BLITT POP IGJEN: Sedaner er svært populære over hele verden og vi ser stadig mer av dem i Norge. Jamieson Pothecary
BLITT POP IGJEN: Sedaner er svært populære over hele verden og vi ser stadig mer av dem i Norge. Jamieson Pothecary Vis mer

Det kan være veldig aktuelt for mange, nå som rekkevidden er blitt lenger. Og 5-serien imponerer i elektrisk modus. For den blir virkelig helelektrisk. Takket være et eget elektrisk varmesystem, starter aldri motoren før du går tom for strøm. Ikke før det blir virkelig kaldt.

Den eneste ulempen er at bilen ikke føles som en 530 effektmessig. Elmotoren føles kvikk fra start og opp til rundt 50 km/t, men derfra og oppover er det behersket kjørestil som gjelder og den har nesten problemer med å nå elektrisk toppfart på 140 km/t.

Komfortmester

Dette er rett og slett en herlig bil. Setene er skikkelig deilige og har rikelig med justeringsmuligheter. Men 5-serien har lagt alle sportslige ambisjoner på hylla og satser på langveiskomfort, for forskjellen mellom 3- og 5-serie er stor.

Det er når du kliner til noe over fartsgrensene på motorveier at du virkelig forstår hvor godt BMW har lyktes. Støynivået er lavt og kjørekomforten er blant de beste.

KOMFORTORIENTERT: I forhold til 3-serien, som tross alt ikke ser så mye annerledes ut, er gubbefaktoren langt høyere i 5-serien. Setene er blant de beste. Du må opp på M-modellene for å oppleve skarpe kjøreegenskaper. Foto: Jamieson Pothecary
KOMFORTORIENTERT: I forhold til 3-serien, som tross alt ikke ser så mye annerledes ut, er gubbefaktoren langt høyere i 5-serien. Setene er blant de beste. Du må opp på M-modellene for å oppleve skarpe kjøreegenskaper. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Den responderer også på småveier, men den mangler noe på presisjon når den skal plasseres i veibanen. Selv i Sport er den «deigete».

Den firesylindrede motoren er det eneste som ikke bidrar til luksusfølelsen. Den spinkle lyden når turtallet heves er det lite premium over.

Hybridpakka halter også litt. Som vanlig føles ikke effekten like naturlig ut som om den bare kommer fra en drivlinje.

Glem breisladder, lek og moro. Er kjøremønsteret behersket aggressivt, vil du føle at dette fungerer mer enn greit nok. Og pakka vil føles sprek nok for de aller fleste.

Liten konkurranse

Det er lite ladbar konkurranse for 5-serie i premium-markedet foreløpig Audi A6 har foreløpig ingenting og Mercedes har bare bakhjulstrekk sine ladbare E-klasser. Det har til gjengjeld både sedanen E 300e som har en 2-liters bensinmotor mens stasjonsvognen E 300 de har en toliters diesel.

De koster fra henholdsvis 546.000 og 611.000 kroner.

BMW-en legger seg fint mellom disse med startprisen på 580.300 kroner. Vår testbil har som vanlig alle utstyrspakkene og enda litt mer, og blir hele 265.000 kroner dyrere.

Ønsker man fullstendig luksus er 5-serien virkelig verdt å prøve før du bestemmer deg. Ellers kan det være verdt å nevne at X3 snart kommer i ladbar versjon med samme drivlinje som den litt sprekere 330e.

BMW 530e xDrive

Motor:R4 Bensin Turbo
Slagvolum:1998 ccm
Effekt - o/min :184 hk / 5000
Dreiemoment - o/min:320 Nm / 1250
Elmotor :113 hk /265
Batteri:12 kWh Brutto 10,8 Netto
Systemeffekt252 Hk / 420 Nm
Drivlinje:8-trinns automat. Firehjulsdrift
0-100 km/t:6,2 sek
Toppfart:235 km/t (140 km/t elektrisk)
Forbruk:0,22 l/mil
CO2-utslipp NEDC:39 g/km
Tankvolum:46 liter
L/B/H:494/187/148 cm
Akselavstand:297 cm
Dekkdimensjon:245/45R18
Bagasjerom:410 liter
Egenvekt:1860 kg
Hengervekt:750 kg
Pris fra kr.:580.300
Pris testbil kr:845.600

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!