BMW iNext på CES 2019

BMW: Dette er den ultimate fremtidsbilen

I likhet med konkurrentene satser BMW hardt på autonom kjøring, og ser også for seg en fremtid med 100 prosent selvkjørende biler. Med ett unntak ...

SOSIALT INTERIØR: Interiøret i iNext skal skape en mer romslig, rolig og vennlig omgivelse enn det vi er vant med i dagens biler. Foto: Enes Kucevic
SOSIALT INTERIØR: Interiøret i iNext skal skape en mer romslig, rolig og vennlig omgivelse enn det vi er vant med i dagens biler. Foto: Enes KucevicVis mer

Vi visste det fra før, og på CES 2019 i Las Vegas fikk vi det bekreftet nok en gang: Fremtidens bil kommer dessverre til å være uten deg bak rattet ...

Honda, Mercedes, Nissan, Kia og Audi - for å nevne noen - alle viste sin tolkning av hvordan din bil-fremtid blir - som passasjer.

Da blir vi naturligvis ekstra nysgjerrig på de som har hatt slagordet «Den ultimate kjøremaskinen», nemlig BMW. Skal de også (skrekk og gru!) jage oss vekk fra rattet?

På CES i Las Vegas tidligere i år, fikk vi en ekslusiv innføring i deres konseptbil iNext. Denne vi har tidligere omtalt her på Dinside.

Sjåføren er fortsatt sjefen

Designretningen på iNext er rimelig uvant for BMW, til tross for at det er en konseptbil. Store, myke overflater og organisk materialvalg kjennes mye roligere og harmonisk enn stramme, mørke skinnseter og stramme knapper slik vi er vant med hos BMW fra før. Likevel er det noe kjent med design-utrykket, og det oppleves som en videreføring av det vi har sett med i3 og senere i8.

Vi fikk anledning til å ta en prat med Holger Hampf, designsjefen for BMW Design Works, for å høre om BMW har tenkt å kjøre en mykere linje fremover.

DESIGNSJEFEN I BMW DESIGN WORKS: Holger Hampf forklarer her for artikkelforfatteren at interiøret heller skal gjenspeile dine personlige preferanser - slik du har det hjemme. Foto: Enes Kucevic
DESIGNSJEFEN I BMW DESIGN WORKS: Holger Hampf forklarer her for artikkelforfatteren at interiøret heller skal gjenspeile dine personlige preferanser - slik du har det hjemme. Foto: Enes Kucevic Vis mer

INext har en stil vi ikke har sett før fra BMW. Borte er svarte skinnseter, mørke farger og harde metallelementer. Nå ser vi mer organisk materialbruk, mykere linjer og lysere farger. Noe som ligner noe man finner på et boutique-hotell. Er dette BMW sin nye designtankeretning på interiør?

TILBAKETRUKKET: Når man ikke kjører selv, trekkes pedalene tilbake, i flukt med gulvet. Foto: Jamieson Pothecary
TILBAKETRUKKET: Når man ikke kjører selv, trekkes pedalene tilbake, i flukt med gulvet. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

- BMWs modellrekke er heldigvis såpass omfangsrik at vi fortsatt har rom for mørkere, «hardere» og mer klassisk design - som du finner for eksempel i M-bilene våre. Vi begynte allerede for fem år siden i denne retningen med i3 og i8. iNext gir oss en mulighet til å jobbe i en retning som er uvanlig for bilindustrien. iNext er den første bilen som er noe du vil kjenne igjen mer som ditt eget hjem enn en bil, sier Holger.

Og det er godt nytt for oss som liker å kjøre selv. For selv om iNext skal ta seg av flesteparten av de dagligdagse kjørerutinene dine, kan du fortsatt overstyre og kjøre selv. Når iNext kjøres autonomt, trekkes rattet inn mot dashboard, og pedalene trekker ned i gulvet. Når du vil ta over, flytter ratt og pedaler seg tilbake slik vi er kjent med i dagens biler.

Om du er en av dem som lengter etter god, gammeldags kjøredynamikk, er det ikke snakk om å legge ned M-avdelingen med det første. BMW vil fortsatt ha fokus på fart og spenning ...

KNAPPEFRI: Knappekrigen er over, sier designsjef Holger Hampf. BMW velger heller ikke å følge opp «skjermstørrelse-krigen». For stor skjerm kan være forstyrrende og en fare for sikkerheten, mener Holger, uten at han nevner spesifikt hvem han sikter til. Foto: Jamieson Pothecary
KNAPPEFRI: Knappekrigen er over, sier designsjef Holger Hampf. BMW velger heller ikke å følge opp «skjermstørrelse-krigen». For stor skjerm kan være forstyrrende og en fare for sikkerheten, mener Holger, uten at han nevner spesifikt hvem han sikter til. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Knappekrigen er over

- Eksteriørets designspråk og dimensjoner vil være ganske tett på det du ser i dag. Det samme gjelder interiøret. Mye av teknologi og materialer er under utvikling nå. Dashbordene vil være mye «renere» og ryddet for knapper enn det du ser i dagens biler, fortsetter Holger.

SPORTY: - Jeg elsker store felger, iNext måtte få 24 tommers felger for å få riktig utseende, sier designsjefen for BMW Design Works - Holger Hampf. Foto: Enes Kucevic
SPORTY: - Jeg elsker store felger, iNext måtte få 24 tommers felger for å få riktig utseende, sier designsjefen for BMW Design Works - Holger Hampf. Foto: Enes Kucevic Vis mer

Det var likevel ikke alle som var like overbevist i møte med fronten med grilldesignen på iNext.

Formen er velkjent BMW med et hint om litt retro fra BMW à la syttitallet. Men størrelsen er nesten i konkurranse med Rolls Royce - som BMW forøvrig eier.

Designsjefene hos Audi kommenterte overfor oss at e-Tron har blitt designet med mer tradisjonelt utseende for det er det kundene vil ha. Futuristisk design slik vi har sett med hos for eksempel Toyota med nye Prius har ikke slått an her i vesten. Vil iNext som kommer i produksjon være tonet ned for å ivareta eksisterende kunder, i tilegg til å appellere til nye?

- Bra spørsmål. iNext er en i-brand car som tillater oss til å være mer ekstreme. Vi vil utnytter dette, slik vi gjorde med i3. Den slår veldig bra an og jeg tror iNext også vil være en suksess.

Men om den kommer med 24-tommers felger...?

- Jeg synes de er meget stilige, og som designer skulle jeg gjerne sett at iNext kommer med de felgene, svarer Holger entusiastisk.

VOLDSOMT: Ikke alle var enige i den nye grillen på iNext var velykket. Foto: Jamieson Pothecary.
VOLDSOMT: Ikke alle var enige i den nye grillen på iNext var velykket. Foto: Jamieson Pothecary. Vis mer

Teknologien er en fordel for designen

Men er ikke det utfordrende for design når teknologien utvikler seg så raskt?

- Nei, egentlig har det blitt lettere. Før, hvis du plasserte en knapp et sted – var den der uansett. Men nå, med et digitalt brukergrensesnitt i bilen, kan bilen lære hva kunden liker, og hvor hen liker å ha det plassert. Så bilen kan tilpasse seg dine preferanser i enda større grad. Tenk på telefonen din. Du bestemmer hvilke apper du skal ha, og hvor de skal plasseres. Slik blir det i bil fremover, sier Holger.

STORE GLASSOVERFLATER: Glasset gir romfølelse, samtidig som det motvirker å bli bilsjuk. Foto: Enes Kucevic
STORE GLASSOVERFLATER: Glasset gir romfølelse, samtidig som det motvirker å bli bilsjuk. Foto: Enes Kucevic Vis mer

Du sier bilen skal være en utvidelse av ditt eget hjem. Med funksjoner som for eksempel forsetet som bretter seg i ryggen slik at man kan snu seg og ta en prat. Men tror du virkelig vi vil sitte i bilen og prate når vi ikke kjører?

Mye av forskning vi har gjort, viser at for folk er bilen veldig privat. Dette henger nært sammen med autonome funksjoner bilen vil ha, slik at du vil ha mulighet til å være mer sosial og være i kontakt med passasjerene i mye større grad enn før. Det er ikke utenkelig at bilen kan brukes som privat møterom i jobbsammenheng, svarer Holger.

- Farlig med for stor skjerm

Det er ikke til å unngå at Tesla var tidlig ute og innovative da de kom med et nesten 100 prosent knappefritt interiør. Dette ble godt tatt imot av kundene. Da lurer vi på om det satte farten på BMW med å sette fokus på skjerm og bortrensking av knappene.

- Tesla er et selskap som er veldig spennende og vi har sett ganske nøye på deres produkter. Det vi vil få riktig er designen av skjermene. Det har vært mye snakk om at skjermer forstyrrer sjåføren for mye. Vi må huske at dette er en bil, ikke en stue. Det må ikke vises informasjon som tar oppmerksomhet bort fra veien. Det handler ikke om størrelsen på skjermen, men hvor tydelig informasjonen vises. Instrumentpanelene våre er allerede heldigitale. I fremtiden kan det være at alt vises på Head-up display. Det er en retning vi ser på. Men viktigst av alt er sikkerhet. Synes vi det er forstyrrende, blir det nedprioritert, svarer Holger.

DIETER MAY: Visepresident for BMW Digital Services sier utfordringen er å engasjere kundene. BMW bruker gjerne sosiale mediegiganter som Snapchat og Instagram som inspirasjon. Foto Enes Kucevic
DIETER MAY: Visepresident for BMW Digital Services sier utfordringen er å engasjere kundene. BMW bruker gjerne sosiale mediegiganter som Snapchat og Instagram som inspirasjon. Foto Enes Kucevic Vis mer

Konkurrentene er tett på

Med så mange konkurrenter på jakt etter å knekke koden på fremtidens bil, kjenner du at konkurrentene er veldig tett på? På tide å høre med Hans Dieter May, Visepresident med ansvar for digitale tjenester hos BMW.

- En ting er å snakke om hva man har lyst til, en annen ting er å gjøre det. Det går uten tvil fortere nå enn noensinne. For to og et halvt år siden så vi Amazon Alexia hjemme - nå er det i bilen. Det er lynkjapt, svarer Dieter entusiastisk.

Mercedes-Benz' «Hey, Mercedes» er et ganske imponerende system som allerede er i bruk. Ble dere litt tatt på sengen av Mercedes?

MYKT: Materialvalg og farger skal ligne mer på det du ville valgt hjemme. Mykere stoffer, og mindre stramme skinnseter med andre ord. Foto: Jamieson Pothecary
MYKT: Materialvalg og farger skal ligne mer på det du ville valgt hjemme. Mykere stoffer, og mindre stramme skinnseter med andre ord. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

- Mercedes leverer et veldig sømløst og polert system, uten tvil. De kom fort med det og det var modig gjort. Men jeg føler BMW har nok ammunisjon til å konkurrere med dem. A-Klassen var helt klart et «wake up call». Vi har fire millioner kunder i våre databaser. Utfordringen er hvordan man engasjerer dem. Se på Instagram og Snapchat. De er verdens beste på det. Å håndtere databasene våre er vår største utfordring, svarer Dieter.

- Planen vår er å tilby tjenester og funksjoner som kundene kan bestille online. For eksempel kan du teste automatisk fjernstyrte lys. Liker du det, kan du kjøpe det og BMW låser opp funksjonen online. Eller laster ned kart og tjenester til din bil etter behov.

Datasikring

Med økt interaktivitet, kommer økt behov for datasikring. Så vi lurer på hvordan BMW forholder seg til personvern.

SPORTY: Diffuser bak med LED lys i blå. Det oppleves som ganske sporty. Men pass på farten. I fremtiden kan fartsbøter bli sendt direkte til bilen din. Foto: Jamieson Pothecary
SPORTY: Diffuser bak med LED lys i blå. Det oppleves som ganske sporty. Men pass på farten. I fremtiden kan fartsbøter bli sendt direkte til bilen din. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

- Ingenting med bilen din lastes opp og lagres uten at du har godkjent det. Men, selvsagt, godkjenner du datalagring kan det virke til din fordel. For eksempel kan forsikringsselskaper med din tillatelse få informasjon om kjøremønsteret ditt for å gi deg billigere forsikring, ler Dieter.

Eller dyrere? Eventuelt bøter, om man har kjørt for fort?

- I Kina har de fotobokser som samler inn tusenvis av fartsbøter i timen. Jeg har vært på trafikkontrollsentralen og sett det. Der ramler det inn flere per sekund. Kameraene er på 24-7. Fartsbøter sendes direkte til bilen, så får du varsel om bot i dashboardet bare sekunder etter fartsovertredelsen. Det er nok lite sannsynlig vi kommer til å se slik teknologi her i vesten, avslutter Dieter.

iNext forventes lansert i 2021.