BMW C1 med mer trøkk

BMW satser videre på denne underlige skapningen som foreløpig er en scooter med tak. Til kommende sesong blir nemlig C1 tilgjengelig med større motor.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

BMW C1 200 ble vist for første gang nå rett over nyttår og skal være et alternativ for de som vil ha enda mer fart på hjulene.

Ikke så stor

Tilleggsbetegnelsen 200 lyver litt, siden motoren egentlig ikke er større enn 176 kubikkcentimeter, men jeg er enig i at C1 200 er et bedre navn enn C1 176. Effekten ligger på 18 hestekrefter og dreiemomentet er 17 newtonmeter. Dette høres ikke brutalt ut, men er en kraftig forbedring fra C1 125. Effekt- og dreiemomentkurven er kraftig modifisert fra den mindre utgaven og dette skal blant annet også ha resultert i en mye frekkere lyd.

Resten av sykkelen, karosserideler, ramme og drivverk, er hentet rett fra den mindre modellen og det er kun ny lakkering som skiller 200-modellen fra 125 utseendemessig.

Noe raskere

C1 125 har et noe begrenset bruksområde siden fartspotensialet strekker seg til cirka 100 kilometer i timen. C1 200 har en toppfart på cirka 112 kilometer i timen og dette skal gjøre at selv kjøring på tyske motorveier ikke føles som et mareritt.

Også akselerasjonen har forbedret seg betraktelig. C1 125 klarer øvelsen 0-50 kilometer i timen på 5,9 sekunder og C1 200 har senket denne tiden til 3,9 sekunder.

Bensin forbruket for C1 125 i 90 kilometer i timen ligger på 0,29 liter per mil. C1 200 strekker seg til 0,32 liter og dette er tall som ikke burde skremme noen.

Hvem kan kjøre

C1 125 kan kjøres av sekstenåringer, men for å kjøre C1 200 må du være atten år og være innehaver av førerkort for mellomtung eller tung motorsykkel.

Priser i Norge er ikke fastsatt siden C1 200 kun importeres på bestilling. C1 125 koster forøvrig 69.500 kroner.

Relaterte artikler

BMW C1 må kjøres med hjelm i Norge
AC-Schnitzer
Integralbremser
BMW F 650 GS
BMW R 1150 GS
BMW R 1100 R
BMW C1