BMW C1 må kjøres med hjelm i Norge

I EU har BMW C1 blitt fritatt fra regelen om bruk av hjelm. I Norge har importøren kjempet en forgjeves kamp om å få like regler som resten av Europa, men til ingen nytte.

[Ugjyldig objekt (NAV)]


BMW C1 har vært tilgengelig på det norske markedet siden i vår, men importøren har holdt igjen i påvente av avgjørelse om hjelmfritak. I Norge må altså C1 kjøres med hjelm, selv om sykkelen kan kjøres uten, i mesteparten av EU.

Annerledes

Vi har prøvd BMW C1 i Tyskland, uten hjelm. Trygghetsfølelsen er bra, men vi er uansett mer komfortabel med hjelm i C1. Sykkelen minner om en stor scooter hvor du sitter i et tilnærmet bilsete med hodestøtte. Du har to trepunktsbelter som holder deg på plass samt veltebøyler på hver side og tak over hodet. Skulle du velte er likevel sjansen stor for at hodet vil slå i bakken, men faren for større skader er mindre enn for tradisjonelle tohjulinger.

Riktig for en gangs skyld

Her hjemme har vi en tendens til å henge oss opp i at Norge innimellom har litt andre regler enn andre land. Men når det gjelder hjelmpåbud på C1 er det nok ikke umulig at det er best å være litt annerledes. C1 har tross alt en toppfart på nærmere 100 kilometer, og til tross for at den har klart kravene til flere kollisjonstester, er det nok ikke dumt at det er påbudt med hjelm her hjemme. Vi føler oss i allefall tryggere.

Relaterte lenker

AC-Schnitzer
Integralbremser
BMW F 650 GS
BMW R 1150 GS
BMW R 1100 R
BMW C1