BMW C1 - neste århundrets bybil?

Å kalle BMW C1 for en bil er kanskje like misvisende som å kalle en kajakk for en frakteskute. Likevel - dette er en radikal og spennende løsning for tett traffikerte storbyer. Og den skal settes i produksjon i løpet av neste år.

Den har tak over hodet, og er følgelig en bil. Den har bare to hjul og et styre - ikke ratt - og er følgelig en motorsykkel. Uansett hva man velger å kalle BMW C1 for, vil den bli et spennende og fargerikt innslag i bytrafikken når den kommer.

For kommer - det gjør den. BMW C1 er resultatet av et samarbeid mellom bayerske BMW og italienske Bertone - der sistnevnte har stått for designet, og som visstnok også skal sørge for produksjon av sjarmtrollet. Produksjonen er berammet til å starte i 1999, og de første enhetene skal leveres rett over nyåret i år 2000.


Selv om C1 ved første øyekast kan virke som en moped med tak, er den betydelig mer avansert enn som så. Interiøret - om man kan kalle det for interiør, siden mesteparten av førerplassen omgis av friluft - er nemlig fullspekket med tysk teknologi. Her er en kort oversikt:

Satelittnavigasjon:CARIN er BMW's veklingende navn på et navigasjonssystem som skal bringe deg enkelt og effektivt fra A til B. Systemet finnes allerede i dyrere BMW'er, og brukes aktivt i sentral-europa. Systemet er basert på satelittsystemet GPS (Global Positioning System) og radioinformasjons fra RDS (Radio Data System) som også er utbredt her hjemme i NRK-nettet. CARIN forteller deg audiovisulet hvor ferden går.

Underholdning:I C1 er mobiltelefonen integrert i førermiljøet, og du kan selvfølgelig ta med deg telefonen når du går. Bruken av telefonen underveis er selvfølgelig håndfri. En walk-man eller Disc-man får også plass på førerens venstre side. Spilleren er montert på en slik måte at et minimum av vibrasjoner finner veien dit. Lyden kommer fra to høyttalere som er plassert i veltebøylen ved hodehøyde.

Vindskjerm:Det lille fremkomstmiddelet har en stor glassrute - med vinduspusser. C1 har dessuten et ventilasjonsanlegg med varmevifte som skal sørge for at ruten også er duggfri.

Veltebøyle:De kraftige stålrammene danner et "sikkerhetsbur" for føreren, og fungerer som plattform for taket. Dette har flere fordeler, blant annet holdes man til en hver tid tørr, og rammen er dessuten slik konstruert at den tilfreedstiller flere kollisjonskrav. BMW har derfor søkt EU om dispensasjon fra påbud om bruk av hjelm, og får trolig gjennomslag for sin søknad.

Minifakta

BMW C1 skal drives av en ensylindret firetakters motor på 125 ccm. Motoren yter 15 hk, tilstrekkelig til å drive en farkost på 170 kilo opp til en toppfart på 100 km/t. C1 lanseres våren år 2000, og vil i Tyskland koste ca 10.000 DM - i Norge vil prisen derfor bli i overkant av 60.000 kroner.