INNE I M: Nye M5 signaliserer med all tydelighet sin sportslighet med røde detaljer som girhendlene på rattet og startknappen.
INNE I M: Nye M5 signaliserer med all tydelighet sin sportslighet med røde detaljer som girhendlene på rattet og startknappen.Vis mer

Helt ny BMW M5

BMW bryter en tradisjon

Nå har selskapet M presentert resultatet av sine bestrebelser på å holde følge med AMG. På papiret, i det minste, har de lykkes.

BMW M var bokstavelig talt blitt frakjørt av Mercedes-AMG i direktørsedanenes høy-ytelsesklasse. Selv ikke spesialversjonen av forrige M5 - 30 Jahre M5, med sine 600 hester, var i nærheten av å kunne hamle opp med AMG-supersedanen. Men i det minste klarte den å matche råskinnet fra Ingolstadt: Audi A6 RS.

Men nå er BMW tilbake i toppen igjen, med helt nye BMW M5, kronen på verket i den nye 5-serien som ble lansert i fjor vinter.

Den er igjen utstyrt med en V8-motor på 4,4 liter. Med ny turbolading (biturbo TwinPower-turbo), disker bilen nå opp med 600 hestekrefter (E 63 AMG har 612), og 750 newtonmeter fra 1800 omdreininger.

FORUTSIGBAR: Ingen vil sperre øynene opp ved synet av nye BMW M5 - den er så diskret at bare kjennere vil se hva det er. Foto: BMW Vis mer

På topp igjen

0-100 på 3,4 sekunder. Der er det magiske tallet. Men et annet tall imponerer enda mer: 11,1 sekunder fra 0 til 200. Det er like raskt som en greit motorisert familiebil bruker til 100.

Forrige M5 gjorde 0-100 på 4,3 sekunder.

Men for å få til en så radikal forbedring, er det ikke nok med masse krefter - og det har nye M5 - det er også nødvendig å få dem effektivt i bakken for å drive bilen fremover i stedet for å spinne. Med 600 hestekrefter tilgjengelig, har BMW sett seg nødt til å bite i det sure eplet og utstyre nykommeren med firehjulsdrift - noe ingen M5 har hatt tidligere.

En tradisjon er brutt.

Men det var nødvendig for å vekke stoltheten hos M igjen etter at forrige M5 var utklasset av Mercedes-AMG på 0-100-øvelsen og det nye våpenet fra Stuttgart i versjonen E 63 S 4Matic+ hadde lagt listen på... Nettopp: 3,4 sekunder.

MER DYNAMISK: Våre erfaringer med nye 5-serie tilsier at M5, som både er blitt lettere og har fått variabel xDrive, vil være klart bedre å kjøre enn forgjengeren. Foto: BMW Vis mer

Mer enn 0-100

Selvsagt er det lett å stirre seg blind på 0-100-tiden og denne typen biler må bedømmes ut fra et stort antall flere kriterier - i særdeleshet veigrep, balanse, styrepresisjon og svingvillighet, motorlyd - kort og godt kjøreglede. Og der har ikke BMW vært utklasset på noen måte. Det er lite sannsynlig at de blir det denne gangen heller, noe vi må komme tilbake til i forbindelse med testkjøring.

Kan velges bort

Men firehjulsdrift? Die-hard M5-fans med røtter tilbake til 1984 kan komme til å rynke på nesen. Derfor har BMW gjort firehjulsdriften valgfri. Den M-spesifikke xDrive kommer assortert med tre ulike innstillinger, 4WD, 4WD Sport og 2WD. I sistnevnte vil bilen operere med bakhjulsdrift.

M5 har selvfølgelig et M-spesifikt spesialtunet understell med eget hjuloppheng. Utviklingen har naturligvis foregått til dels på nordsløyfa på Nürburgring.

SPORTSKASSE: Kreftene overføres til bakhjulene eller alle fire via en 8-trinns Steptronic-automat med DriveLogic-program. Foto: BMW Vis mer

Slankekur

En positiv nyhet er at nye M5 ikke bare har fått mer krefter, men den er blitt lettere enn forgjengeren og det til tross for at den har fått firehjulsdrift. Direkte lett kan selvsagt ikke den store bilen bli (496 centimeter lang), men egenvekten på 1855 kilo (uten fører), er slett ikke så verst. Spesifiserer man bilen med karbonkeramiske bremser (tilvalg), går vekten ned ytterligere 23 kilo..

Nye BMW M5 kommer i salg våren 2018. Hva prisen blir her, vites ikke, men den er i Tyskland prissatt til 1,1 millioner kroner etter dagens eurokurs.

Tekniske data:

BMW M5
Motor:V8,4.4 biturbo bensin
Slagvolum:4395 ccm
Effekt - o/min :600 hk / 5600-6700
Dreiemoment - o/min:750 Nm / 1800-5600
0-100 km/t:3,4 sek.
Toppfart:250 / 305 *) km/t
Forbruk:1,05 l/mil
CO2-utslipp:241 g/km
Tankvolum:68 liter
L/B/H:496,5/190/147 cm
Akselavstand:298 cm
Dekkdimensjon F:275/40 ZR19
Dekkdimensjon B:285/40 ZR19
Bagasjerom:530 liter
Egenvekt:1855 kg.
Hengervekt:2000 kg
Pris fra kr.:Ukjent
*) 305 km/t med M driver's package

Les også:

Test av første BMW 7-serie med M: M760Li

BMWs M-diesel har fått FIRE turboer!

TEST: Ladbar SUV - BMW X5 xDrive40e

Flere bilder:

Alle foto: BMW