BMW 750hL: Toppmodell med hydrogenmotor

Nå blir det ikke lenger kjedelig å gjøre en miljøinnsats. Til tross for at den består av omlag to tonn med luksus, klarer BMW 750hL null til hundre på 9,6 sekunder. Og den gir seg ikke før den er oppe i 226 kilometer i timen.

BMW 750hL: Toppmodell med hydrogenmotor

BMW har jobbet med utvikling av hydrogenmotorer helt siden slutten av 70-tallet. Nå har over 20 års hardt utviklingsarbeid endelig gitt uttelling. Resultatet er et stort beist av en hydrogenmotor. Motoren er nemlig en modifisert utgave av BMWs store V12-motor med 5,4 liters slagvolum.

Små utslipp

Den nye motoren lar seg altså mate med hydrogen, noe som gjør den svært miljøvennlig. For ved å bruke hydrogen som drivstoff, blir utslippene av både CO2 (karbondioksid), CO (karbonmonoksid) og forurensende partikler nærmest eliminert. I tillegg reduseres utslippene av NOX (nitrogenoksid) kraftig. Og til tross for dette klarer motoren å utvikle 204 hestekrefter, noe som både gir akseptabel akselerasjon og toppfart.

Brenselcelle-batteri

Men BMW har ikke bare utviklet verdens første serieproduserte hydrogenmotor. I tillegg bytter de ut batteriet med et miljøvennlig brenselcelle-batteri. I følge BMW utvikler brenselcelle-batteriet langt mer energi enn et ordinært bilbatteri, og kan derfor brukes til å forsyne hele det elektriske anlegget med strøm. Fordi batteriet er så kraftig, kan man til og med bruke klimaanlegget uten at bilens motor er i gang.

Også bensin

BMW 750hL: Toppmodell med hydrogenmotor

Det er imidlertid ett stort problem med hydrogenmotorer - hydrogen er svært vanskelig å få tak i. Dette problemet har BMW løst ved å utvikle en hydrogenmotor som også lar seg mate vanlig bensin. BMW regner imidlertid med at det allerede i 2010 vil være nesten like lett å få tak i hydrogen som bensin i Tyskland. Hydrogentanken er plassert bak baksetene, og rommer 140 liter iskald hydrogen. I følge BMW har diverse kollisjonstester bevist at det ikke er noen fare forbundet med hydrogentanken. Med full tank skal BMW 750hL kunne frakte deg 40 mil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flytting av forurensing?

BMW har altså klart å lage en bil som nesten ikke forurenser. Men, som de fleste medaljer, har også BMW 750hL en bakside. For hvor kommer hydrogenet fra?
Jo, hydrogen utvinnes fra vann. Dette høres selvfølgelig veldig positivt ut. Problemet er imidlertid at denne prosessen er svært energikrevende, og ofte også forurensende. Og dermed er man like langt. BMW hevder imidlertid at hydrogen i nær fremtid skal kunne utvinnes ved hjelp av solenergi. Og da begynner vi å snakke om en virkelig miljøvennlig bil. I mellomtiden kan BMW uansett hevde at BMW 750 hL bidrar med svært lite lokal forurensing.

BMW 750hL vil i første omgang kun produseres i et begrenset opplag, og den norske BMW-importøren, BMW Norge AS, har ingen umiddelbare planer om å forsøke å sikre seg noen eksemplarer.