BMW 730d mot Mercedes S 320 CDI

De er begge store, luksuriøse, eksklusive og dyre. Men hvilken er best? Vi ville ha valgt BMW 7-serie.

Det er svært få av oss som i løpet av vår levetid vil ha mulighet til å vurdere en ny bil i luksuslimousin-klassen. De fleste bilene i denne klassen har innstegspriser på rundt én million kroner. Likevel ble det i fjor solgt 111 luksus-limousiner her i landet. Over halvparten av disse, hele 57 eksemplarer, hadde stjerne på panseret. Langt bak, men likevel på en andreplass i klassen, finner vi BMW 7-serie, med 21 solgte eksemplarer. Men i år vil S-klasse møte en langt tøffere utfordrer, i form av en helt ny 7-serie.

Viser vei

Hvorfor bruke såpass mye tid og energi på en duell mellom to særdeles lite folkelige luksusbiler? Jo, fordi vi mener at BMW 7-serie og Mercedes-Benz S-klasse er meget interessante biler. De to storbilene representerer nemlig det ypperste de to tyske bilmerkene er i stand til å levere sine aller mest kresne kunder. Erfaring har vist oss at innovasjoner, løsninger og standarder som introduseres i luksussegmentet etter hvert drypper nedover til de to merkenes mer folkelige modeller. I neste omgang plukkes innovasjonene og trendene opp av de andre bilmerkene og ender opp i modeller beregnet på deg og meg.

Liten bilklasse

Alle foto: Cato Steinsvåg Vis mer
«Det som først og fremst kjennetegner nye 7-serie er de nærmest magiske kjøreegenskapene.»

BMW 730d mot Mercedes S 320 CDI

  1. Pris, utstyr og tekniske data

Norske nybilkunder har aldri hatt så mange modeller å velge blant som nå. Dette fordi stadig flere bilprodusenter ønsker å være representert i stadig flere bilklasser. Luksuslimousin-klassen er imidlertid et unntak fra denne regelen. På vårt kontinent domineres i praksis denne klassen fullstendig av bare fem modeller; Audi A8, BMW 7-serie, Jaguar XJ, Lexus LS og Mercedes-Benz S-klasse.

To år gammel

Sistnevnte kom i ny utgave for ganske nøyaktig to år siden. Og S-klasse imponerte oss både da vi prøvekjørte den i Milano i oktober 2005 og da vi testet den på norsk jord i mars 2006. Blant annet kunne bilen skilte med en oppsiktsvekkende komfort, et imponerende eksklusivt interiør og en rekke teknisk avanserte nyvinninger.

Helt ny

På tampen av fjoråret kom imidlertid en helt ny utgave av 7-serie. Vi prøvekjørte nykommeren i Dresden i oktober i fjor og skrev den gangen at vi hadde forventet flere nyvinninger enn det bilen faktisk kunne skilte med. Samtidig lot vi oss fascinere over bilens imponerende kjøreegenskaper.

Klar vinner

Nå har vi altså fått muligheten til å la de to luksus-sedanene møte hverandre til dyst. Og lot oss overraske over hvor tydelig det etter hvert fremsto hvilken bil som pekte seg ut som vår favoritt.

Riktignok skal det understrekes at også S-klasse er en unik bil som produserer en helt spesiell opplevelse. Men 7-serie er i våre øyne en enda bedre bil.

Kamuflerer størrelse og vekt

Det som først og fremst kjennetegner nye 7-serie er de nærmest magiske kjøreegenskapene. BMW 730d er drøye 507 centimeter lang, 190 centimeter bred og 1.865 kilo tung. Slike tall står normalt i motstrid til begrepet kjøreglede. BMW har imidlertid på nærmest overnaturlig vis klart å utvikle en bil som er så balansert, svingvillig, agil, inspirerende og lettkjørt at man etter noen minutter i bilen glemmer at man ratter en kjempestor og tung luksuslimousin. Ja, vi tør faktisk påstå at 730d leverer mer kjøreglede enn de aller fleste bilmodeller på markedet, inkludert enkelte sportsbiler.

Alle foto: Cato Steinsvåg

Aktiv bakaksel

Dette høres jo nærmest utrolig ut. Hvordan kan det henge sammen? Jo, for det første har BMW gang på gang bevist at de besitter nærmest unik kompetanse når det kommer til vektfordeling, noe som i neste omgang resulterer i usedvanlig god balanse. 7-serie kan også skilte med noe så sjeldent som en aktiv medstyrende bakaksel. Denne sørger for at bakhjulene dreies med inntil 3 graders vinkel - samme vei som forhjulene i høy hastighet, motsatt vei lav hastighet, for eksempel ved parkering. I tillegg kommer selvsagt svært kompetente hjuloppheng og en åpenbar spisskompetanse innen diverse geometriske øvelser.

Aktiv styring

Det må også understrekes at våre testeksemplarer - både i Dresden og i Norge - var utrustet med Active Steering (ekstrautstyr: 19.400 kr). Active Steering er grundig forklarte i mange DinSide-artikler, men vi gjentar at teknologiens kjerne er en styring med variabel utveksling. Teknologien benyttes blant annet til å produsere færre rattomdreininger ved parkering og mer presis styring ved sportslig kjøring.

Den aktive styringen arbeider i tillegg sammen med antiskrensteknologien (ESP, DSC på BMW-språk), noe som betyr at styringen faktisk kan utføre korreksjoner uten av føreren dreier rattet. Fordi styringen aktivt bistår føreren, kan antiskrens-teknologien i mange situasjoner innta en mer defensiv rolle, noe som resulterer i en mer dynamisk kjøreopplevelse.

Unike bremseegenskaper

7-serie har altså nærmest sportsbilaktige kjøreegenskaper. Men det som faktisk imponerer enda mer, er de nærmest enestående bremseegenskapene. Vi fikk muligheten til å utsette 7-serie for usedvanlig kompliserte bremseøvelser under ekstreme vær- og føreforhold, og opplevde gang på gang at bilen kvitterte med en stabilitet vi ikke trodde var mulig.

Uansett om underlaget var snø, is eller asfalt med isfilm - uansett hvor ulik friksjon det var under høyre og venstre hjulpar - uansett om øvelsen foregikk på rettstrekninger eller i galt doserte svinger - uansett om vi bremset forsiktig eller trampet pedalen i bunn; 7-serie leverte gang på gang fantastisk stabilitet og forutsigbarhet.

Ikke i samme divisjon

Også Mercedes-Benz S 320 CDI 4Matic har i utgangspunktet meget gode bremseegenskaper. Men i de mest ekstreme øvelsene vi utsatte bilene for, var ikke S-klasse i nærheten av å matche 7-serie. Gjentatte ganger opplevde vi at Mercedesen reagerte med ustabil oppførsel og logrende bakpart når vi gjennomførte øvelser som BMWen taklet med nærmest arrogant stabilitet. Også her antar vi at BMWs aktive styring har en stor del av æren for de overlegne egenskapene.

Firehjulsdrift

Når det kommer til fremdrift derimot, er S 320 CDI 4Matic takket være sin firehjulsdrift fullstendig overlegen. Mercedes-føreren kan gi full gass på glatte vinterveier og får likevel deilig akselerasjon som belønning. Og etter få sekunder forsvinner BMWen fra bakspeilet.

7-serie kan sannsynligvis skilte med et av verdens mest avanserte antispinnsystemer. Likevel, sammenlignet med S 320 CDI 4Matic blir den bakhjulsdrevne bilen nærmest hjelpeløs under akselerasjon på vanskelig vinterføre.

Dette problemet er imidlertid BMW fullstendig klar over. Under utenlandslanseringen opplyste BMW at en stadig større andel av verdens luksuslimousin-kunder ønsker firehjulsdrift, noe som snart vil resultere i firehjulsdrevne utgaver av 7-serie.

Ikke like god

S 320 CDI 4Matic har i utgangspunktet helt greie kjøreegenskaper og kan tidvis levere inspirasjon og kjøreglede på svingete landeveier. I motsetning til BMWen klarer imidlertid ikke Mercedesen å kamuflere sitt voldsomme omfang og høye vekt. Firehjulsdriften medfører for øvrig at bilen veier 1.950 kilo - 85 kilo mer enn BMWen. Styringen er ikke like presis og direkte, bilen er ikke like godt balansert og den oppleves tidvis som baktung. Mens BMWen oppleves som ordentlig "nedpå" underlaget, klarer aldri Mercedesen å formidle den samme følelsen. Sistnevnte fenomen kan imidlertid delvis forklares ved lavere sitteposisjon i BMWen.

S-klasse enda mer komfortabel

Når det kommer til fjæringskomfort og støyisolering, er S-klasse utvilsomt blant verdens beste biler. Vi innbiller oss nok også at S-klasse flyter hakket mer uanstrengt over ujevnheter i veibanen og at støy fra motor, dekk og vind er enda litt bedre dempet enn i 7-serie.

Vi velger imidlertid ikke å tillegge disse fortrinnene spesielt stor vekt, fordi BMWen i våre øyne er så komfortabel og godt støyisolert at de færreste vil føle savn etter noe enda bedre.

Som kuriosia kan vi for øvrig nevne at vi overraskende nok på brostein opplevde noe mer støy, ulyder og dissonans i S-klasse enn i 7-serie.

3,0 liter, 540 Nm

Vi har altså testet de rimeligste motoriseringene, noe som for begge bilers vedkommende innebærer en 3,0 liter stor dieselsekser med turbo, ladeluftkjøling, variabel turbingeometri og common rail innsprøytning. Begge motorer produserer inntil 540 newtonmeter, men ved litt ulike turtall. Mercedes-Benz har valgt å hente ut maksimalt dreiemoment allerede fra 1.600 o/min til 2.400, mens BMW-motoren produserer maksimalt moment fra 1.750 til 3.000 omdreininger.

245 vs 235 hestekrefter

BMW har i det hele tatt valgt en noe sprekere konfigurasjon med litt kortere slaglengde (90,0 vs 92,0 mm), litt bedre fylling i mellomregisteret og litt mer liberal turtallsstyring. Resultatet er at BMW henter ut 245 hestekrefter ved 4.000 o/min, mens Mercedes nøyer seg med 235 ved 3.600. BMW har også valgt å legge rødmerkingen oppe ved 4.800 omdreininger, mot 4.600 for S-klasses vedkommende.

Begge motorer produserer vakre lydbilder. V6-motoren i S-klasse har den dypeste lyden og produserer tidvis V8-aktig buldring. BMWs rekkesekser er mer snerrende og skaper tidvis et like vakkert og sportslig lydbilde som BMWs bensinseksere.

Gode automatkasser

Begge biler er selvsagt utrustet med automatgirkasser, med henholdsvis seks trinn hos BMW og syv hos Mercedes. BMW-kassen tillater noe høyere turtall før den legger inn girskiftene, mens S-klasse girer allerede ved rundt 4.000 omdreininger. Dette, kombinert med det faktum at BMW-kassen sjalter enda litt raskere enn Mercedes-klassen, medvirker til at BMWen oppleves som noe friskere i frasparket.

Begge har for øvrig elektronisk styrte girspaker i fast posisjon. Begge fungerer intuitivt, men Mercedes-spaken oppe ved rattet er enda litt mer praktisk i hverdagen. Til gjengjeld er den klassisk plasserte BMW-spaken betydelig lekrere av utseende. BMW kan også skilte med en genial sikkerhetsfunksjon (omtalt i vår lanseringsartikkel).

7,2 vs 7,8 sekunder

Fordi BMWen er bakhjulsdrevet, lettest og kan skilte med ti ekstra hestekrefter, burde det ikke overraske noen at den er raskest til 100. BMW oppgir selv 7,2 sekunder, noe som er heftig for en så stor dieselmotorisert bil med automatgirkasse. Mercedes-Benz oppgir 7,8 sekunder for 4Matic-utgaven, 7,5 sekunder med bakhjulsdrift.

Vi fikk ikke anledning til å gjennomføre egne akselerasjonstester, men regner med at tallene ikke er langt unna sannheten og at 7-serie også i praksis vil være noe raskere enn S-klasse - på tørr asfalt. Under alle andre føreforhold vil en S-klasse med 4Matic uten problemer kjøre fra BMWen fra stillestående.

0,72 vs 0,82 liter

Hadde 7-serie kun vært overlegen når det kommer til kjøreegenskaper og kjøreglede, hadde denne duellen blitt jevnere. Men det er den ikke. Takket være Efficient Dynamics (omtalt i en rekke DinSide-artikler) kan BMW oppgi et blandet forbruk på bare 0,72 liter per mil (192 g. CO2/km). Igjen - dette er imponerende tall for en bil av denne typen.

S 320 CDI 4Matic er oppgitt å bruke langt mer - 0,87 liter (227 g. CO2/km). Det er selvsagt urettferdig og sammenligne en bakhjulsdrevet med en firehjulsdrevet bil. Men det hjelper ikke så veldig mye for Mercedes å koble ut forhjulene. Den bakhjulsdrevne utgaven er nemlig oppgitt å bruke 0,82 liter (220 g. CO2/km) - hele 0,1 liter - eller 14 prosent - mer enn BMWen.

Våre uhøytidelige målinger tilsier at forskjellen i forbruk i praksis er minst like stor som de oppgitte tallene skulle tilsi, i hvert fall ved frisk kjøring. Vi vil aldri bruke kjørecomputere som sannhetsvitner, men det er likevel interessant å merke seg at BMWens computer etter en hard rykk og napp-strekning som inkluderte mange bremseøvelser viste 0,97 liter i snittforbruk. Mercedes-computeren viste 1,32 liter.

Elendig plassutnyttelse

Med tanke på utvendig størrelse, er det nesten fascinerende hvor dårlig innvendig plass de to bilene har. Riktignok er kupébredden noe større enn i ordinære mellomklassebiler, men når det kommer til takhøyde, benplass og bagasjerom lot vi oss overraske over knappheten på plass. Hvis god plass er målet, vil for eksempel en Ford Mondeo åpenbart være å foretrekke, for ikke å snakke om en Skoda Superb.

Best benplass i 7-serie

Det som imidlertid skuffer aller mest, er baksetebenplassen i S-klasse. Denne er svakere enn i de fleste familiebiler på markedet. Takket være utsparringer i forseteryggene vil imidlertid en 180 centimeter høy person med normal kroppsbygining få plass til knærne bak en fører som tar hensyn. Våre målinger tilsier at BMWen kan skilte med 7,5 centimeter bedre benplass, noe som sørger for at benplassen i det minste overgår de fleste folkelige mellomklassebiler.

Best takhøyde i S-klasse

Når det kommer til takhøyde derimot, er BMW drøye 2,0 centimeter svakere enn Mercedesen både i for- og baksetene. Det betyr at man ikke skal være spesielt høy før man må bøye hodet i BMWens bakseter.

Heller ikke bagasjerommene imponerer. 7-serie-rommet har brukbar dybde, men svak bredde, mens det omvendte gjelder S-klasse.

Long Wheel Base

Den som ønsker en bil som skal leve opp til navnet luksuslimousin, må derfor spandere på seg noen ekstra titusenlapper og kjøpe de såkalte LWB-utgavene (Long Wheel Base, lang akselavstand). Disse er henholdsvis 13,0 (BMW) og 14,0 centimeter lengre enn grunnutgavene, noe som hovedsaklig kommer baksetepassasjerene til gode. Ved å velge en slik utgave skal man imidlertid være klar over at det blir enda vanskeligere å finne parkeringsplasser som er lange nok for bilen.

Mye standardutstyr

Det som først og fremst kjennetegner de to bilene når det kommer til utstyr, er de utrolig lange ekstrautstyrslistene. BMWen vi kjørte hadde for eksempel ekstrautstyr for rundt 350.000 kroner.

Mange ordinære lønnstakere ville imidlertid helt sikkert klart å leve med standardutstyret i disse bilene. Dette omfatter blant annet elektrisk regulerbare skinnseter, elektrisk justerbart ratt, navigasjon, rattbetjent stereoanlegg, fartsholder, regnsensor, parkeringssensorer foran og bak, alarm, kjørecomputer og aluminiumsfelger.

Elektronisk klimaanlegg er selvsagt også på plass, med henholdsvis to soner i S-klasse og hele fire i 7-serie. 7-serie kan også skilte med 18-toms felger (vs 17-toms). På den annen siden kan S-klasse friste med CD-veksler, sidekollisjonsputer i baksetene og den innovative Pre-Safe-teknologien.

Før vi begrunner vår konklusjon, må vi ta en liten sveip innom de mest aktuelle konkurrentene.

Audi A8 3.0 TDI quattro Tiptronic

Audi A8 leveres med firehjulsdrift (quattro på Audi-språk) som standard, og kan leveres med 3,0-liters dieselmotor og automatgirkasse (233 hk - 450 Nm - 7,8 sek). Med tanke på firehjulsdriften er prisen moderat; 1.027.000 kroner.

Den som ikke ønsker å vekke oppsikt, bør absolutt vurdere A8, som vel må kunne sies å være klassens mest anonyme bil. Dagens A8 kom imidlertid allerede tidlig i 2003 og begynner dermed å trekke på årene. En ny utgave er nok ikke altfor langt unna, noe som aldri er positivt for annenhåndsverdien.

Jaguar XJ 2.7D Executive

Den bakhjulsdrevne Jaguar XJ 2.7D Executive med automatgir koster "bare" 902.000 kroner, noe som er billig i dette selskapet. Bilen er lett (1.652 kg) og har fått skryt for sine kjøreegenskaper her på DinSide.

Men også XJ kom i 2003 og er dermed seks år gammel. Og selv om Jaguar etter mye frem og tilbake ble kjøpt av indiske Tata, er det usikkerhet knyttet til merkets fremtid. Motoren (207 hk - 435 Nm - 8,2 sek) er også den svakeste i dette selskapet. Vi mener derfor Jaguaren får problemer med å henge med i dette selskapet.

Lexus LS 600h

Lexus LS er ikke tilgjengelig med dieselmotor. Rimeligste utgave er bensinversjonen LS 460, som kostet snaue 1,5 millioner kroner da den sist gang sto på norske Lexus-prislister. Bilen markedsføres imidlertid ikke lenger aktivt her i landet.

Storebror LS 600h derimot, er en usedvanlig spennende hybridbil som gjorde kjempeinntrykk på oss da vi testet den i fjor (394 hk, 520 Nm, 6,3 sek). Både S-klasse og nye 7-serie fremstår som gammeldagse biler sammenlignet med denne oppsiktsvekkende luksus-japaneren. Den som er på jakt etter klassens kuleste og mest avanserte bil, bør derfor sette kursen rett mot nærmeste Lexus-forhandler (selv om dette kan bli en lang reise for mange). Man skal imidlertid være klar over at bilen koster pluss/minus 1,7 millioner kroner, avhengig av akselavstand og utstyrsnivå.

Konklusjon: BMW 730d

Nye BMW 730d kan skilte med klassens beste kjøreegenskaper og bremseegenskaper. Den har en av de flotteste motorene, sannsynligvis den beste og raskeste girkassen og det laveste forbruket. Bilen har heller ingen grunn til å skamme seg over komfort, kvalitetsopplevelse eller utstyrsnivå. Med utgangspunkt i utvendig størrelse er plassen svak, men dette er et problem bilen deler med sine konkurrenter. Og problemet lar seg delvis bøte på ved å velge lang akselavstand. Prisen, 1.051.000 kroner, står seg mot konkurrentene. Bilen vil også snart bli tilgjengelig med firehjulsdrift.
Vi mener derfor BMW 730d for tiden fremstår som det beste kjøpet i luksuslimousin-klassen.

Konklusjon: Mercedes-Benz S 320 CDI 4Matic

Mercedes-Benz S 320 CDI 4Matic koster 1.163.000 kroner, drøye 100.000 kroner mer enn BMW 730d. Med bakhjulsdrift synker prisen til 1.090.000 kroner. S-klasse er en svært god bil på de aller fleste områder. Bilens problem er at 7-serie er enda bedre. Mange vil nok imidlertid oppleve at S-klasse-interiøret fremstår som mer avansert og avantgarde enn BMW-interiøret. S-klasse fremstår også som mer luksuriøs og påkostet enn 7-serie. Dette vil telle positivt i manges øyne, mens andre vil oppleve interiøret som i overkant jålete. S-klasse har også den fordel at allerede er tilgjengelig med firehjulsdrift.

Vi mener S 320 CDI 4Matic fremstår som et godt kjøp, ikke minst for den som skal bruke bilen aktivt i vinterhalvåret. Inntil BMW 7-serie får firehjulsdrift, har S-klasse et stort fortrinn på dette området. På de aller fleste andre områder må imidlertid S-klasse se seg slått av en enda bedre 7-serie.

  • Mer informasjon om priser, utstyr og tekniske data finner du her.
  • Alle foto: Cato Steinsvåg