Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

BMW 7-serie (1990)

Sportslig luksus og masse plass. Denne generasjonen av BMWs 7-serie var drømmebilen for mange. Ny var prisen rundt en million kroner. Nå kan du sikre deg en 7-serie fra nittitallet for under femti tusen.

Denne utgaven med internkode E32 kom i 1987, og ble produsert til arvtakeren E38 tok over i 1995. Motormessig ble den først levert med to rekkeseksere på henholdsvis 3,0 og 3,4 liter, så fra 1992 to V8’ere på 3,0 liter og 4,0 liter og en 5-liters V12 på toppen. Variantene med V8 og V12 er lette å kjenne igjen siden de to firkantene i grillen er mye bredere på disse. Vår testbil er en 90-modell utstyrt med en rekkesekser på tre liter.

LES OGSÅ:

Vri om tenningsnøkkelen og motoren serverer ekte gromlyd. Dette er en tilnærmet evighetsmaskin – hvis du tar godt vare på den. Kjøremessig er dette en komfortbil av rang, som også tåler svinger. Ikke spektakulære prestasjoner tross 187 hestekrefter; 0-100 går på 9,3 sekunder og toppfarten er 222 km/t.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Når BMW lager luksusbil, gjør de det skikkelig. Her er det meste på plass. Interiøret holder fortsatt koken på en imponerende måte. I tradisjonell stil er dashbordet vinkla mot føreren. Treverket er ekte saker, og ser bra ut. Kjørestillinga er bedre enn på mange moderne biler. Setene er faste og tåler mil etter mil. Klimaanlegg med separat styring av temparatur på venstre og høyre side var heller ikke daglig kost i 1990…

Foto: Autofil Vis mer

Ellers har du et hav av beinplass, skinninteriør – og veldig mye utstyr: Airbag, ABS, antispinn, elektriske vinduer, soltak, speil og seter, sentrallås, automatgir, cruisekontroll og kjørecomputer – for å nevne noe. Det borger for en behagelig kjøreopplevelse. Dessverre også for noen fryktelige regninger hvis noe av det begynner å skjære seg…

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
De fleste eksemplarene i Norge er bruktimporterte, noe som kan gjøre det vanskelig å spore opp historikk. Små elektriske bagateller kan også bli en skikkelig hodepine når verkstedregningene kommer. Ellers er det mye bra ved E32 7-serie. Hovedregelen er å gå for eksemplarer med lav kilometerstand, og helst med full historikk.

Du kan gjøre et kupp selv om du velger å ikke følge disse rådene, men da er den økonomiske risikoen svært høy. Gamle luksusbiler er nesten uten unntak forbundet med store utgifter. Ha dette i bakhodet hvis du vurderer en sånn…

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

BMW 730i (1990)

Kjøremaskin av de sjeldne, massevis av plass

Kostbart bilhold, frynsete image