BMW 645Ci: Kakseracer

BMW jobber hardt med designet om dagen, og det er delte meninger om hvor godt de lykkes. Nå når vi har blitt litt kjent med 6-serien er det vanskelig å mislike den, men bakparten satt langt inne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: BMW 645Ci: Kakseracer

BMW 645Ci: Kakseracer

  1. Store bilder


MARBELLA (DinSide Motor): BMW gikk på en smell da de lanserte 8-serien. Den var klumpete og toppmotoriseringen var en allerede gammeldags V12-motor som ikke orket å levere mer enn stakkarslige 300 hestekrefter. Kravene til en 5-liters 12’er ligger litt høyere enn som så. Etter hvert kom det også en 850 CSi med 380 hestekrefter, men toget hadde gått og utseendet var fortsatt det samme.

Den forrige 6-serien som ble produsert fra 1976 til 1989 har en mye mer positiv historie å se tilbake på, og det er denne kupetradisjonen som nå skal tilbake i rampelyset med den nye 6-serien.

Design på godt og vondt

image: BMW 645Ci: Kakseracer


Forfra og fra siden er vi ikke i tvil. Dette er en usedvanlig lekker bil. Du kan gå rundt bilen gang på gang og til stadighet legge merke til nye detaljer og finurlige løsninger. Baken er en historie for seg og har fått en enda mer markant overgang fra bagasjelokk til baklykter enn det 7-serien har, og kritikken angående det har jo ikke akkurat vært lavmælt. På mange måter er 6-serien mer vellykket i hekken og formen er mer avrundet og harmonisk.

Kjøreegenskaper

image: BMW 645Ci: Kakseracer


BMW holder bastant på sin filosofi om at nøkkelen til gode kjøreegenskaper er 50:50 vektfordeling og bensinmotorer uten turbo eller kompressor. Vi liker motorer med luftlading, men det er ikke noe som BMW skal befatte seg. BMW vil konsentrere seg om avansert ventilstyring og vil i fremtiden komme med store motorer som tåler betydelig høyere turtall enn det som er tilgjengelig i dag.

645 har meget gode kjøreegenskaper og det skulle bare mangle. Vektfordelingen er god og den ligger godt på veien. Den er meget nøytral og vi klarer ikke en gang vårt mest kverulantiske hjørne å grave opp noen store skavanker.

Kjent motor

image: BMW 645Ci: Kakseracer


645 har i dag V8-eren som vi kjenner fra 745. Den har både variable ventiltider (Dobbel Vanos) og variabelt ventilløft (Valvetronic). Effekten er 333 hestekrefter og dreiemomentet er 450 newtonmeter. Den trekker svært godt over et meget bredt register, og gir seg ikke før den treffer turtallssperren på 6.500 omdreininger. Toppfarten er begrenset til 250 kilometer i timen. Selv om vi helst ville kjørt bilen med automatgir, ble vi lurt inn i en med sekstrinns manuell girkasse. Det er var greit på en måte siden det er den girkassen bilen er raskest med. 0 til 100 presteres på 5,6 sekunder, og draget videre oppover er også bra. Du kan kjøre i sjettegir fra 60 kilometer i timen (1.200 omdreininger) og helt til opp til toppfart. Du trenger med andre ord ikke gire så mye hvis du ikke vil.

Også på 6-serie

6-serien er fullspekket med elektronikk og merkverdigheter, men det vi setter mest pris på er Active Steering og Dynamic Drive. Dette har vi omtalt mye før, men Active Steering er kort forklart at du får variabelt hjulutslag ved en bestemt rattomdreining i forkskjellige hastigheter. Dynamic Drive er aktive krengningsstabilisatorer som gjør at bilen krenger minimalt. Det er ikke så greit å merke det, men Active Steering kan ved hjelp av det elektroniske stabilitetsprogrammet (DSC) korrigere for skrens uten og bremse hjulene som er vanlig. Da svinger bilen selv på forhjulene ute at du merker det i rattet, og skrensen opphører.

Spennende interiør

image: BMW 645Ci: Kakseracer


Vi hadde sportsseter i vår bil og satt godt. Førerplassen domineres av de samme instrumentene som i 5-serien og et innmari tjukt ratt. I midtkonsollen følger BMW sitt nye faste mønster, og den ikke helt ukomplisert iDrive er på plass. Basisfunksjonene kan betjenes på dashbordet, mens en del mer innfløkte operasjoner må foretas i iDrive. Vi hadde også et stort soltak i glass. Det fungerer kun som et vindu i taket for den eneste måten det kan åpnes på er å vippe det opp i bakkant. BMW kaller dette en full 2+2 kupe. Vi kaller 2 + 0,4 +0,4. Baksetet er vanvittig trangt og rommer kun to små barn. Bagasjerommet er derimot stort. Det rommer 450 liter.

Komforten er god selv med 19-tommers felger og enorme dekk. Støy er nesten fraværende og fjæringskomforten er bra, men komfortglade mennesker har det antagelig enda bedre med standard 18-tommers hjul med dekk i dimensjonen 245/45-18 både foran og bak. Vi lengtet kanskje etter litt mer V8-lyd, men BMW har bevisst gjort dette til en stille bil. Vi har derimot nylig kjørt en Porsche 911 som har mulighet for to lydnivåer. Du kan velge om du vil ha litt eller mye lyd med knapp i midtkonsollen.

Priser

image: BMW 645Ci: Kakseracer


Med 333 hestekrefter koster bilen 1.159.000 kroner. Med Active Steering (11.300 kroner), automatgir (24.000 kroner), soltak i glass (14.700 kroner), sportsseter (10.100 kroner), 19-tommers felger med dekk i dimensjonen 245/40-19 foran og 275/35-19 bak (22.600 kroner) og størst mulig stereoanlegg (8.450 kroner) blir prisen 1.250.150 kroner. Da ar du en komfortabel krysserbil som overgår omtrent det som finnes i denne prisklassen. Mercedes CL 500 er et alternativ og det samme er Jaguar XK8, men kan sammen med 645 nesten gå som "antikviteter". Mer sportslig kan du for eksempel få det med en Porsche 911. 645 kommer til Norge rett over nyttår.

Gå ikke glipp av store bilder på denne lenken.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder