Utvilsomt en BMW: I kledelig sort og hvitt fremstår BMW 6-serie Gran Coupe som klassisk elegant og luksuriøs. Foto: BMW
Utvilsomt en BMW: I kledelig sort og hvitt fremstår BMW 6-serie Gran Coupe som klassisk elegant og luksuriøs. Foto: BMWVis mer

BMW 6-serie Gran Coupe på plass

Nå er den her! BMW 640i Gran Coupe går rett i strupen på Mercedes CLS 350.

BMW hevder at 6-serie Gran Coupe posisjoneres i klassen over Mercedes CLS, men i praksis vil nok mange vurdere nettopp de to alternativene. Også Audi A7 og Porsche Panamera tilhører denne meget selekte kategorien med såkalte "firedørs kupéer" (i Panameras og A7s tilfelle, egentlig femdørs).

LES OGSÅ:

Bilen ble vist som konsept allerede i april 2010.

Av de fire vi har nevnt er det utvilsomt BMW-en som mest tydelig er en sedan, riktignok en elegant og smekker sådan, men slett ingen kupé. Dette i motsetning til todørsversjonen av 6-serie.

Les her vår test av BMW 640d

Men lyktene, da...!

Designmessig plasserer bilen seg mellom 6-serie og 7-serie, naturlig nok. Den har mer finesse i linjeføringen enn 7-serien; den er lav og langstrukket og har en etter vår mening ganske så tidløs sporty eleganse. Denne forsterkes av de markante "karakterlinjene" langs sidene. Men frontlyktene synes vi forstyrrer helheten noe - vi har problemer med å forstå at de ikke kunne integreres bedre i designen - Med dagens teknologiske muligheter burde det ikke være nødvendig med så store / høyreiste lykter.

Slank sedan

BMW 6-serie Gran Coupe er ikke bare en versjon av 6-serien med fire dører; den er en egen modell. Den har blant annet en akselavstand som er 11,3 centimeter lengre enn på kupé-versjonene, noe som gir betydelig bedre plass for baksetepassasjerene. Ifølge de som har prøvekjørt bilen sørger det også for noe mer st 6-serie Gran Coupe har en såkalt "4+1"-konfigurasjon, hvilket betyr at den i praksis egner seg for maksimalt fire personer, men at den er registrert for fem slik at en femte person til nød kan plasseres i midten bak.

Fem meter

Bilen er lang - over fem meter (500,7 centimeter). Den er også bred (189,4 centimeter) og lav (139 centimeter), som bidrar til den klart sportslige profilen. Hovedfokus på å lage en familiebil har nok ikke BMW hatt her, men den kan altså brukes til det og bagasjerommet er heller ikke helt minimalistisk - 460 liter standard høres ikke så aller verst ut og med nedfelte seterygger bak kan dette økes til 1.265 liter.

Effektive motorer

Motorene benytter seg av BMWs TwinPower Turbo-teknologi. Denne går ut på en trinnvis mating via en twin scroll turbolader, noe som gir både effektivitet og god motorkarakteristikk. I denne omgang lanseres BMW 6 Gran Coupe i versjonene 650i (også tilgjengelig med xDrive firehjulsdrift), 640i og 640d. Vi har altså med tre bensinversjoner og én dieselvariant å gjøre.

3.0 diesel

Dieselversjonen, 640d Gran Coupe, har et mekanisk hjerte som representerer produsentens downsizing-strategi; i stedet for en V8-motor har vi med en effektiv rekkesekser å gjøre. Med tre liter slagvolum produserer den opptil 313 hestekrefter. Et dreiemoment på 630 newtonmeter er tilgjengelig fra 1.500 til 2.500 omdreininger. 0 til 100 skal denne bilen, som veier opp mot 1,8 tonn, klare på sporty 5,4 sekunder. Kilometeren fra stående start tar 24,7 sekunder. Blandet forbruk må sies å være meget akseptabelt for denne typen bil med 0,55 liter per mil, hvilket resulterer i et CO2-utslipp på 149 gram per kilometer.

Vi har prøvd denne motoren for ikke lenge siden i 640d xDrive.

Utvilsomt en BMW: I kledelig sort og hvitt fremstår BMW 6-serie Gran Coupe som klassisk elegant og luksuriøs. Foto: BMW

BMW-verdige bensinmotorer

640i Gran Coupe er foreløpig innstegsversjonen på bensinsiden. Det er også en rekkesekser med TwinPower Turboteknologi, tre liter slagvolum og en makseffekt på 320 hestekrefter. Dreiemomentkurven er imponerende: Her stiller 450 newtonmeter opp hele veien fra 1.300 til 4.500 omdreininger. Som sin dieselbror greier 640i Gran Coupe 0-100 på 5,4 sekunder, men er litt "tregere" på kilometeren fra stående start (25 sekunder blank). Blandet forbruk: 0,77 liter per mil, CO2: 179 gram per kilometer.

Firehjulsdrift

650i Gran Coupe kommer på markedet litt senere - den lanseres i tredje kvartal i år. Da blir den tilgjengelig med både bakhjuls- eller firehjulsdrift. Den har en real V8-motor med et slagvolum på 4,4 liter og en toppeffekt på 450 hestekrefter. Trekkraften er mektig og vedvarende: 650 newtonmeter fra 2.000 til 4.500 omdreininger. Denne klarer 0-100 på bare 4,6 sekunder (4,5 med firehjulsdrift), og når den første kilometeren med gassen i bånn etter bare 22,5 sekunder. Forbruket på 0,86 liter per mil og CO2-utslipp på 199 gram per kilometer må ses i lys av dette...

Vi har kjørt konkurrenten, Audi S7 - les om det her!

BMW 6-serie Gran Coupe kommer på markedet her i midten av juni. Innstegspris i Norge er ikke klar ennå, men skal være like om hjørnet. Vi regner med at den vil bli noe høyere enn for 6-serie kupé - som starter på 1.120.000 kroner.

BMW 6-serie Gran Coupe på plass