BMW 523g: Fremtidig luftrenser?

Med naturgass-modellen 523g presenterer BMW en forskningsbil som forurenser mindre enn el-biler. Bilens utslipp er endog renere enn luften den tar inn i ekstremt forurensede byer.

BMW 523g: Fremtidig luftrenser?

BMW 523g: Fremtidig luftrenser?

  1. Stort bilde bakfra
  2. Stort bilde forfra
BMW 523g: Fremtidig luftrenser?

Likevel får du en bil som passer inn med Ole Brumms mentalitet:
”Ja takk, begge deler!” For i tillegg til en miljøvennlig bil, får du med 523g en bil med BMWs vante utseende og ytelse, men med grønnere profil enn hva man er vant med fra den tyske produsenten.

Bilen er et fullverdig medlem av 5-serien, med en 3 liters V6-motor. Denne yter 184 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 265 Nm ved 3.500 o/min. Med de to trykktankene som til sammen rommer 145 liter komprimert naturgass, kan fem-seteren kjøre hele 400 kilometer.

Minimalt utslipp

Men det kuriøse med 523g er bilens meget lave utslipp av forurensende avgasser. Testmålinger ved kjøring i særdeles forurensede byer viste faktisk at utslippene fra bilens eksos var renere enn luften som motoren trakk inn!

BMW hevder også at bilen forurenser mindre enn elektriske biler, fordi den blir godkjent under Californias meget strenge regler om ”EZEV-biler”(Equivalent Zero Emission Vehicle).

Biler godkjennes under EZEV-grensen i USA hvis de i sitt totale energiforbruk – altså fra energiråstoff frem til bilhjulene ruller – ikke slipper ut mer forurensning enn et kraftverk i California slipper ut for å produsere kraft til en el-bil. Siden 523g klart kommer under denne grensen, konkluderer BMW med at bilen forurenser mindre enn elektriske biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW 523g skal vises på IAA-utstillingen i Frankfurt i september, og vi kommer tilbake med flere tekniske detaljer senere.