Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

BMW 5-serie Touring (2002)

Har du ikke råd de nyeste og råeste stasjonsvognene, men fortsatt er ute etter det lille ekstra, bør du se mer enn to ganger på denne…

Har du lyst på en stor stasjonsvogn med sportslige kjøreegenskaper, bør BMWs 5-serie stå høyt på blokka. Det er nemlig noe av det produsenten fokuserer mest på sammen med komfort og design. Modellen med internkoden E39 entret markedet i 1996, og stasjonsvognutgaven kom året etter. Motorutvalget var omfangsrikt og inneholdt en rekke bensin- og dieselmotorer.

LES OGSÅ:

Fra en 2-liters bensinsekser på 150 hester og en dieselmotor på 2-liter og 136 hester, til stor V8 bensin på 4,4-liter og 286 hk, samt en rekkeseksers diesel på 3-liter og 193 hk. Selv seks år etter produksjonsslutt er denne generasjon 5-serie rimelig ettertraktet på bruktmarkedet. Det er lett å forstå hvorfor BMW er en gjenganger på listene med de mest fornøyde bileierne.

Dette er fornøyelige saker som gir deg mer enn bare å være framkomstmiddel fra A til B. Balansen er suveren for sin tid, komforten blant de beste – og stasjonsvogna innbyr direkte til såkalt aktiv og inspirerende kjøring. Enkelte kan kanskje synes understellet er for stivt. Vår dieselmotor på 163 hester gir godt skyv og er sterk opp til 4000 omdreininger.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Førermiljøet er meget bra og ergonomisk omtrent perfekt tilpasset føreren. Utstyret varierer veldig med modell og hva slags utstyr første eier tok seg råd til, så sørg for å orientere deg litt om hva du kan få. Vær obs på at familien kan komme til å grynte på nesa over den innvendige plassen, som ikke er like overdådig som de ytre mål skulle tilsi.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Bilinteresserte direktører med lukrativ firmabilavtale, selvstendig næringsdrivende som så smutthullet med grønne skilt (fram til april 2001) og generelt pengesterke menn var de klare kjøperne. Den stive nyprisen avskrev de fleste alminnelige husholdningsbudsjetter og for dem ble den kun en drøm. I dag har BMW 5-serie et litt splittet image. I noen strøk er det fortsatt kongen av kjøremaskiner og det mest attraktive du kan skaffe deg.

Foto: Autofil Vis mer

I andre strøk ses modellen ned på, ettersom den er blitt for ”hvermannsen” og litt harry. Sånt skjer når eier nummer tre eller fire blant annet ”styler” den i hjel. Utvalget av 5-serie Touring (stasjonsvogn på BMW’sk) er bra. Flere hundre biler er til salgs på bruktmarkedet her hjemme, og prisen begynner som regel fra 50 000 kroner. Men da er de som regel utslitt, går på grønne skilt eller har den minste motoren.

Vi anbefaler deg å gå for en av de større motorene fra 523i og opp – eller velg en dieselbil. For diesel gjelder det også å styre unna den gamle 525 TDS. 2,5-literen på 143 hester er urgammel, og du fortjener bedre. Sats da heller på 2-literen eller den nyere 2,5-literen, som vi tester her (de ligger fra oppunder 200 000 kr). Men for cirka 120 000 kroner finner du en ålreit 5-serie med ok motor, kjørelengde og det du trenger av utstyr.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

BMW 525 Touring (2002)

Deilig kjøreglede, flotte motorer og høy komfort

Dyr å eie og forsikre, kan være hardt kjørt, mindre plass enn konkurrentene