BMW 5-serie med ansiktsløft og ny dieselmotor

BMW er tydeligvis vært svært så fornøyde med sin eksisterende 5-serie. Derfor var bilfabrikken i Bayern relativt forsiktige da de gjennomførte ansiktsløfting på 5-serien.

De mest synlige endringene er å finne i bilens front. Tåkelysene er ikke lenger rektangulære, men runde. Og nettopp sirkel-design ser ut til å være svært populært hos BMW om dagen. For i tillegg til at også blinklysene har blitt runde, så utgjør faktisk parkeringslysene lyssirkler rundt frontlyktene. Også i hekken har det skjedd endringer, om enn noe mindre synlige. Baklyktene har nemlig fått lysdioder i stedet for ordinære lyspærer, noe som ifølge BMW gir bedre lysspredning, mindre blending og lengre levetid.

Lakkerte lister og nye felger

Dørlistene på 5-serien er ikke svarte, men blir i stedet lakkert i bilens farver. Utgavene med V8-motor, nærmere bestemt 535iA, 540iA og M5, får i tillegg en diskret kromstripe på dørlistene. Alle motorvariantene i den nye 5-serien, unntatt 520d, får nye aluminiumsfelger som standard, mens 530i og 530d i tillegg får nye og kraftigere bremser.

Ti kollisjonsputer

Har du god råd, tilbyr BMW også en rekke innvendige nyheter. Som ekstrautstyr blir det nå nemlig mulig å kjøpe hodekollisjonsputer for baksetepassasjerene, i tillegg til sidekollisjonsputene som også er tilgjengelige i dagens modell. Det betyr at en fullt utstyrt 5-serie rommer ikke mindre enn ti kollisjonsputer. Og den som misliker trange lukeparkeringer, kan nå få parkeringssensorer både foran og bak.

Godsaker

Og det er nesten ingen ende på fristende ekstrautstyr. For hva med solsensor for klimaanlegget? Eller integrert MiniDisc-spiller? Har du råd kan du også glede deg over både rattbetjent og talestyrt mobiltelefon, samt en ny skjerm for bilnavigering i 16:9-format.

Råsterk turbodiesel

Liker du store og kraftige turbodieselmotorer? Da er BMWs nye treliter tingen for deg. Den nye 530d får nemlig 193 hestekrefter og et dreiemoment på imponerende 410 Nm. Det betyr en økning på ni hestekrefter og 20 Nm sammenlignet med dagens 530d. Og med den nye treliteren kan du faktisk holde følge med mang en GTI-bil. Sedanutgaven av 530d klarer 0-100 kilometer i timen på 7,8 sekunder og har en toppfart på 230 kilometer i timen. 530d er ikke bare rask, men også sterk. Dreiemomentet på 410 Nm, som faktisk betyr 137 Nm per liter slagvolum, oppstår allerede ved 1.750 omdreininger per minutt og varer helt til 3.000 omdreininger. Drivstofforbruket er heller ikke avskrekkende, og skal ifølge BMW ligge på 0,71 liter per mil ved blandet kjøring.

Ingen priser ennå

Men hva med prisene? Jo, prisene for Storbritannia er allerede publisert. Men BMW Norge AS vil ennå ikke ut med hva det koster å bli eier av en ny 5-serie. Vi kommer imidlertid tilbake med prisene så snart BMW Norge opphever sin sperrefrist.