BMW 3-serie Coupé V8: 0-100 på 4,7 sek.

Flere titalls tyske tuningfirmaer har gjort det til sitt levebrød å bygge om Mercedes- og BMW-modeller. Et av dem er Hartge, som blant annet kan friste rike bilentusiaster med et monster av en 3-serie.

BMW 3-serie Coupé V8:
0-100 på 4,7 sek.

  1. Stort bilde

BMWs M5-motor er noe av det råeste som noensinne er plassert i en serieprodusert sedan. V8-motoren har et slagvolum på 4.941 kubikkcentimeter og er utstyrt med 32 ventiler. Resultatet er 400 hestekrefter. Det betyr at BMW har hentet ut over 80 hestekrefter per liter slagvolum. Til sammenligning har Mercedes "bare" hentet ut 354 hestekrefter fra 5,4-literen som sitter i E55AMG. Dreiemomentet i M5-motoren er heller ikke noe å kimse av. 500 newtonmeter (Nm), eller over 100 Nm per liter, skulle borge for et brukbart bunndrag.

Lettere enn M5

Når så denne motoren flyttes fra BMW M5 til en 3-serie, får motoren i tillegg færre kilo å dra på. For mens BMW M5 veier 1.720 kilo, veier BMW 3-serie Coupé V8 bare 1.584 kilo. Det betyr en besparelse på 136 kilo, noe som i sin tur betyr enda råere prestasjoner. Resultatet er en fantastisk akselerasjon - null til hundre kilometer i timen på 4,7 sekunder.

Versting

Det betyr at du har muligheten til å kjøre fra biler som Maserati 3200 GT (5,1), Ferrari 456M GT (5,2), Porche 911 Carerra (5,2) og Mercedes CLK 55 AMG (5,4). Du drar selvsagt også fra M5-eiere (5,3).
"Dorskinger" som Honda S 2000 (6,2), Subaru Impreza GT Turbo (6,3), Jaguar XK 8 Coupe (6,7), Saab 9-3 Viggen (6,8) og Audi S3 1,8 T Quattro (6,8) blir raskt å finne i bakspeilet.
Toppfarten skulle det heller ikke være noe å si på. 300 kilometer i timen er vel mer enn de fleste har bruk for. BMW M5 er forøvrig politisk korrekt, og nekter å gi deg høyere toppfart enn 250 kilometer i timen.

Skikkelige puddinger

For å sette sitt eget preg på bilen, har Hartge satt på en egen frontspoiler. I tillegg er bilen senket og utstyrt med kraftigere bremser. For å få feste i asfalten har bilen fått 235/35-dekk på 19-toms felger foran og 265/30-dekk på 19-toms felger bak.

Ikke på tilbud

Men så var det prisen da. I Tyskland koster en BMW M5 140.000 DEM. I Norge må du ut med snaue 1,3 millioner kroner. BMW 3-serie Coupé V8 kommer på 200.000 DEM, altså 60.000 DEM mer enn M5. Omregnet til norske kroner skulle det bety et påslag på drøye 250.000 kroner. Fordi bilen har samme slagvolum og effekt som M5, men veier litt mindre, blir du kvitt noen avgiftskroner. Likevel må du nok belage deg på å ha omlag 1,5 millioner kroner på hånda før du blir eier av dette monsteret.