Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

BMW 3-serie Cabriolet (1997)

Av de fire karosseriversjonene av 3-serie E36 er cabrioleten kanskje den mest tidløse. Her får du både kjøremaskin og lekker sommerbil på en gang.

3-serien kom som cabriolet i 1993 og holdt det gående til 1999 med motorvarianter fra 1,8 liter på 116 hester opp til villsvinet M3 med 286/321 hester. Mest populære er sekserne fra 2 liter og oppover. 3-serien i dette karosseriet ble levert som 318i med 115 hk, 320i med 150 hk, 323i (2,5 liter fra 1998 med 168 hk), 325 med 192 hk som ble produsert frem til 1996 da den ble byttet ut til fordel for 328i med 193 hk.

LES OGSÅ:

BMW holder seg godt i pris og konkurrerer mot eldre Mercedes CLK, Audi 80/A4 cabriolet og Saab 900/9-3. På veien kommer motoren dessverre fort til kort. Rask er den ikke og du kan glemme breisladd-konkurranser. Men den duger til sitt bruk. Selv med få kilometer bak seg merkes det at støtdemperne fort blir slitt. Skrammel og knirk finnes ikke utover dette, bilen virker godt sammenskrudd og solid.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Sort plast og sort skinn så langt øyet kan se, og denne modellen har fortsatt den kantete og kjedelige midtkonsollen. Den første eieren har prøvd å friske opp inntrykket ved å montere treimitasjon foran passasjeren, i midtkonsollen og girkula. Vellykket? Tja… Baksetet er rene torturkammeret, og bakruta er i plast og kan fort ripes opp.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Det finnes ingen rimelig snarvei, selv for en gammel BMW cab. Prisene holder seg stabilt høye, men kvalitetsfølelsen er verdt prisen. Testbilen er plaget med noen mangler. Det elektriske taket funker ikke, og det er noe småplukk her og der. På de firesylindrede motorene skal man være nøye med registerreimbytte, og det er en del problemer med kjølevannslekkasjer.

Slitt differensial, slitte bremser, håndbrekk med dårlig virkning og sprekker i pleksiglass-dekslene foran lyktene er gjengangere. 318i kan virke som et kjedelig alternativ i forhold til sine sekssylindrede storebrødre, men jo større motoren er, jo større er sjansene for at den har blitt hardt kjørt. Vår erfaring er at 318i oftest er den modellen som varer lengst og er penest holdt.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

BMW 318i Cabriolet (1997)

Pen, velkjørende, ok kvalitet

Dyr, slapp motor