BMW 3-serie ansiktsløftes

Dagens BMW 3-serie, den såkalte E46, overtok for E36-karosseriet i 1998. Nå får E46 ny front og nye baklykter.

BMW 3-serie ansiktsløftes
[Ugjyldig objekt (NAV)]

De fleste har nå rukket å venne seg til dagens 3-serie, som etter vårt syn har en moderne og aggressiv front. Etter å ha studert den ansiktsløftede 3-serien, stiller vi oss tvilende til at BMW-butikkene vil bli nedrent av kunder som ønsker å bytte ut sin 3-serie. Vi synes nemlig den nye fronten er mindre dynamisk enn dagens.

Usymmetriske frontlykter

Dagens avlange tåkelys er byttet ut med to bittesmå, runde varianter og profilen som binder sammen dagens tåkelys er forsvunnet.

Det samme har de to "skålene" under hver av frontlyktene. I stedet har BMW montert avlange, usymmetriske frontlykter med integrerte blinklys av klarglass-typen.

Luftinntakene over skiltet ser ut til å ha blitt noe større, samtidig som ribbene ser ut til å ha blitt mindre fremtredende. Det avlange, nedre luftinntaket har mistet "smilet" og har nå fått form av en bred haikjeft.
Konklusjonen må bli at detaljrikdommen som kjennetegner dagens front er blitt ofret til fordel for renere linjer.

Hvit stripe

BMW 3-serie ansiktsløftes

Da dagens 3-serie ble introdusert, var det mange som mente at hekken ga assosiasjoner til japansk designspråk. Dette har tydeligvis BMW ikke tatt altfor tungt, baklyktenes form er nemlig uendret.

BMW har imidlertid flyttet blinklysene ett hakk ned, slik at de nå ligger i flukt med ryggelysene. I tillegg har blinklysene fått klart glass, slik at baklysene nå deles av en hvit linje.

Den svarte listen i støtfangerens nedre del er også fjernet. Dermed har også bakparten blitt mindre rik på detaljer.

Kupé og kabriolet uforandret

I første omgang er det bare sedanen og stasjonsvognen som blir ansiktsløftet. Kupé- og kabriolet-versjonene forblir uendrede inntil videre.

Hva synes du? Har BMW truffet spikeren på hodet, eller synes du 3-serien kunne klart seg godt uten denne ansiktsløftingen. Si din mening nedenfor.

Ny toliters motor

3-serie får ikke bare en visuell ansiktsløfting. Alle 3-serie-utgaver får nå mer sportslig fjæring og direkte styring, ala den nye BMW 3-serie Compact.

Samtidig lanserer BMW en helt ny motor, en toliters rekkefirer. Motoren benytter seg av Valvetronic, den samme avanserte ventilteknologien som benyttes i 1,8-literen som sitter i 316ti (Compact). Du kan lese mer om Valvetronic-teknologien her.

Den nye toliteren yter 143 hestekrefter og 200 newtonmeter og skal være svært drivstoffgjerrig. 3-serier med denne motoren under panseret vil hete 318i, noe som bekrefter at BMW fullstendig har gitt opp ambisjonene om at bilenes navn skal gjenspeile motorstørrelsen.

Halvautomatisk girkasse

Sist, men ikke minst, vil 3-serie nå bli tilgjengelig med en såkalt sekvensiell girkasse, med andre ord en manuell girkasse med automatisk kløtsj-funksjon. Denne girkassen kan betjenes med spaker bak rattet, ala Formel 1, men føreren kan også sjalte via en spak i midtkonsollen. I første omgang er det kun sedan- og kupé-utgaver med 2,5- og 3-liters motorer som vil bli levert med sekvensielle girkasser.

Relaterte artikler:

  • Klikk her for å lese flere BMW-nyheter