Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

BMW 3-serie (1994)

Dette var en folkelig drømmebil på midten av nittitallet. Nå får du omtrent kastet de etter deg. Kan BMW 316i være en kjekk bruktbil?

Nye BMW 3-serie med internkode E36 ble introdusert i 1991. Den var både større og mer luksuriøs enn sin forgjenger, og ble raskt en suksess. Det var mange som drømte om en slik som nybil da den kom, men de fleste hadde ikke råd. Men i dag finner du flust av dem til langt under femti tusen kroner!

LES OGSÅ:

Til å være en gammel bil, føles vår 316i overraskende fresh for alderen. Den er god å kjøre, retningsstabil, med fin girkasse og relativt bra komfort. Det er ingen slark å spore noe steds, og selv om fireren ikke gir all verdens med krefter, går det greit unna.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Materialkvaliteten er tydeligvis bra, for gamle BMW-interiør holder seg godt. Her er det bare å spandere et nytt mer sportslig ratt, og vips har du et interiør som slett ikke ser så verst ut. Plassen er helt ok, og man sitter faktisk greit i baksetet også. Her kan du trygt ta med et par kompiser på tur.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
3-serien var ingen billig bil i sin tid, og det gjorde at kjøpergruppa var begrenset. Etter et lite økonomisk krakk i 1990 var økonomien sakte på vei opp igjen, men BMW var fortsatt forbeholdt de med en del penger på bok. Det gjorde at bilen ikke ble noen stormende salgssuksess her til lands, men det ble den derimot i andre land. Det har medført at det er få norske brukteksemplarer, og de fleste er derfor bruktimportert fra Tyskland.

Foto: Autofil Vis mer

Som alltid med bruktbiler, må hvert enkelt eksemplar vurderes individuelt etter hvilken tilstand bilen er i. De firesylindrete modellene 316i og 318i står naturlig nok lavest i pris, og her starter prisene fra 15 000 kroner og opp. For 30 000 kroner bør du få en bra firesylindret 3-serie. 320i og 325i med seks sylindre koster stort sett litt mer, men for 40 000 kroner bør du ha en bra sekser.

Foto: Autofil Vis mer

Prisene kan dog variere en del, etter hvor langt bilen har gått. Finner du en som har gått 300 000 km, kan den være virkelig billig. Men den kan også bli kostbar… For de fleste bilene er kjørt av fartskåte ungdommer, og brukt deretter. I tillegg er ikke dette japansk kvalitet, så det kan fort bli dyrt. Bilen er generelt god, men det samme kan ikke sies om dens rykte. Dette er rånebil for unggutta som drømmer om tre fjortisjenter i baksetet.

Men bryr du deg ikke om Harry-stempel og hva naboene sier, så kan du få deg en morsom og god BMW til svært lav pris.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

BMW 316i (1994)

Kjøreegenskaper, design og drømmen om evig ungdom

Råneimage