Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

BMW 3-serie (1994)

Er du blakk, men lysten på en velkjørende, komfortabel og sladdevillig bakhjulstrekker? BMW 320 fra 1991 og nyere er innen rekkevidde for 25 000 kroner!

Drømmen om BMW 3-serie med sekssylindret motor virket straks vanskeligere å oppnå da tyskerne lanserte ny modell med internkoden E36 i 1991. 3-serien ble større, mer luksuriøs og ikke minst dyrere.

LES OGSÅ:

Men tiden leger ikke bare sår. Den presser også prisen på E36 ned. Har du færre penger, er 316i og 318i med fire sylindre alternativer. Har du mer penger, går du for 325i! Det er lett å skjønne at denne bilen satte ny standard da den kom. 320’en gir et påkostet inntrykk, er retningsstabil og herlig å kjøre. Komfortabel er den også - og passer derfor utmerket på lange turer.

Sekseren under panseret er seig, men må peses for å yte. Over 4000 omdreininger drar det brukbart og lyden er helt herlig. Vår bil har ingen slark i drivverket og girkassen er fortsatt presis. Det skraper likevel litt mellom fjerde og femte gir. Fra forhjulsopphenget synes vi også å høre noen små ulyder. Ellers lite å utsette på en bil som har tilbakelagt over 230 000 km.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Det er imponerende å se hvor bra interiøret holder seg etter så mange år. Innvendig design og materialkvalitet er meget bra. Det samme kan vi si om slitestyrken. Setene er myke, men har ok sittestøtte. Plassen er ikke overdådig, men duger bra for fire.

Oppsummering
399 600 kroner var startprisen på ny 320i i 1994. Regnet om i dagens penger, tilsvarer denne summen godt over en halv million. Det var med andre ord mye penger og kjøpegruppa var høyst begrenset. På den tiden var den økonomiske veksten forsiktig på vei opp, men BMW var forbeholdt de velsituerte. Det ga lite salg, som igjen forklarer hvorfor så mange av dagens bruktbiler er bruktimportert. I dag er utvalget er stort!

Foto: Autofil Vis mer

Prisene begynner på noe over vrakpanten for et tidlig eksemplar med mer enn 200 000 på tellerverket og sliten stand. Jo mer du spytter i, jo nyere og bedre bil får du. Enkelt og greit. Strekker du deg mot 30 000 kroner, bør en bil i brukbar stand være fullt mulig. BMW er ettertraktet, men ulempen er høye driftskostnader og dyr forsikring.

Merk deg også at bilene gjerne kan være hardt kjørt. Kvaliteten er ikke på japansk nivå og rust er heller ikke fremmedord. Men finner du et pent eksemplar, og klarer å neglisjere rånestempelet, kan du nyte hver kilometer bak rattet.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

BMW 320i (1994)

Kjøreegenskaper og lyd

Svekket image, høye driftskostnader og hardt kjørte eksemplarer