Det er der BMW som har vist denne herligheten, 2002 Hommage. Den er laget til ære for en av de mest ikoniske bilene i merkets historie - 70-tallets 2002 Turbo og den øvrige 02-serien. Ifølge BMW selv var dette modellen som satte merket på riktig spor og gjorde det til det det er.
Bygger bro
Det er BMW som er sponsor for og arrangør av denne oppvisningen i automobil eleganse (arrangementets navn er Concorso d'Eleganza Villa d'Este).
De deltar derfor ikke selv, men derimot så benytter de anledningen til å presentere spektakulære stilstudier som er en hyllest til merkets historie samtidig som det viser blikket fremover - en slags bro som bygges gjennom designkonsepter mellom fortid og fremtid.
Her finner du hjemmesiden til Concorso d'Eleganza Villa d'Este

Oppvisning i eleganse
Tidligere har vi for eksempel hatt anledning til å omtale biler som BMW M1 Hommage (2008) og 328 Hommage (2011). Mini Superleggera, for ikke å snakke om fjorårets heftige 3.0 CSL.
Og en forløper til et mulig fremtidig BMW luksus-flaggskip, Gran Lusso Coupé, ble vist i 2013.
Villa d'Este er et palass fra 1500-tallet som står på UNESCOs verdensarv-liste. Det ble av Forbes' eksperter kåret til verdens beste hotell i 2009. Les vår artikkel her.
Og i år er det altså 2002 som gjelder. Den opprinnelige var kronen på verket i 2002-serien som var en videreutvikling med 2.0-litersmotor av BMW 1600-2 fra 1966. 2002 Turbo ble lansert på bilutstillingen i Frankfurt i 1973 - dessverre like før oljekrisen som ble døden for den ikoniske modellen, som ikke akkurat var noe forbilde når det gjelder lavt forbruk.

Kult-status
Under 2.000 eksemplarer ble bygget, hvilket har bidratt til å gi bilen dens kult-status sammen med den omvendte turbo-dekalen på frontspoileren og den spreke turbomotoren på 170 hester.
2002 Hommage er utviklet under ledelse av designteamet til BMW-konsernets toppsjef for design, Adrian van Hooydonk. Med den har han villet gjenskape i moderne form det som gjorde forgjengeren til en legende i bilverdenen.
Den har derfor lang akselavstand med korte overheng, ligger lavt på veien og har den karakteristiske «haisnuten» med prominent frontspoiler. Også den speilvendte «Turbo»-logoen er på plass. Linjeføringen er muskuløs og energisk med markante linjer og hjulbuer. Stylingen avrundes med 2-fargede 20-tommers felger i lett legering.
Se video her:
Dagens svar på datidens 2002 er BMWs 3-serie.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.