BMW 1-serie klar

På størrelse med en Volkswagen Golf, og ingen motoralternativer under 115 hestekrefter.

Publisert
Sist oppdatert
BMW 1-serie klar

BMW 1-serie klar

  1. Store bilder!
BMW 1-serie klar


Og fremdriften er det fortsatt bakhjulene som tar seg av. Det er kanskje ikke så rart at BMW dukker opp i kompaktklassen, det er der det blir solgt flest biler og konkurrentene har vist at kundene ønsker motorsterke og eksklusive biler også i denne klassen.

Balansen i orden

Med motoren foran og drivhjulene bak er mye gjort for at bilen kan levere kjøreglede. Ting blir mindre komplisert når ett hjulpar tar seg av retningsforandring og det andre hjulparet sørger for fremdrift. Med elektronisk stabilitetsprogram som standard vil også kjøring på glatt vei være relativt uproblematisk.

Litt mindre

Med 423 centimeter er 1-serie 24 centimeter kortere enn storebror 3-serie sedan. Mer interessant er det kanskje at nye 1-serie er kun 2 centimeter kortere enn 3-serie Compact som lever et farlig liv når 1-serie blir lansert til høsten.

Måler vi 1-serie mot Golf og Corolla ligger den sånn midt imellom med hensyn til oppgitt bagasjeromsvolum, det skal være mulig å få dyttet inn 20 liter mer i bagasjerommet på en Golf. Benplass for de foran er vi ikke så bekymret for i biler fra BMW, men det blir spennende å se hvordan tilværelsen for baksetepassasjerene er ordnet. Til og med storebror 3-serie sliter alvorlig på det området.

Fire firere

Motoralternativene som presenteres for 1-serie vil sikkert dukke opp i andre BMWer også. Begge bensinmotoralternativene er ganske sikkert nye motorer. 116i vil få en 1,6-liter som yter 115 hestekrefter ved 6.000 o/min og har 150 Nm ved 4.300 o/min. Det vil si omtrent det samme antall hestekrefter som i 316i, men litt mindre dreiemoment, som er naturlig siden det er en 1,8-liter som sitter i 316i. Denne minste motoren vil sørge for at 1-serie klarer 0-100 km/t på 10,8 sekunder, og får en toppfart på 200 km/t.

BMW 1-serie klar
BMW 1-serie klar
BMW 1-serie klar


Neste nykommer er 120i. Dette er en 2-liter som leverer 150 hestekrefter ved 6.200 o/min og 200 Nm ved 3.600 o/min. Det er samme dreiemoment og 7 hestekrefter mer enn det som 1,9-liters-fireren i 318i kan tilby. Den nye motoren sørger for 0-100 km/t på 8,7 sekunder og en toppfart på 217 km/t.

For dieselentusiaster dukker det opp en toliter med henholdsvis 112 og 163 hestekrefter. Begge disse kan være versjoner av motorene som sitter i 318d/320d. Særlig er ytelsene til den sterkeste 120d imponerende, 163 hestekrefter ved 4.000 o/min og et dreiemoment på 340 Nm ved 2.000 o/min. Dette er en skikklig dieselrakett som gjør 0-100 på 7,9 sekunder og har toppfart på 220 km/t.

Versjonen på 112 hestekrefter i 118d imponerer ikke i samme grad, den har 3 hestekrefter mindre enn 318d og samme dreiemoment på et høyere turtall. Det må 4.000 o/min for å få ut toppeffekten og dreiemomenttoppen er 280 Nm ved 2.000 o/min.

6-trinns manuelle girkasser er standard unntatt i 116i som leveres med en 5-trinns girkasse. Automagirkassen tilgjengelig for 1-serie er også en 6-trinns variant.

Nok ekstrautstyr

Det vil ikke by på problemer å bruke penger på ekstrautstyr i 1-serie. Listen innholder blant annet nøkkelfri-løsning, sportstoler med breddejustering, parkeringshjelp og navigasjonsanlegg. Positivt er det at sikkerhetsdetaljer som hodekollisjonsputer og elektronisk stabilitetssystem er på plass allerede fra grunnversjonen. I pressemeldingen sier BMW at de går for fem stjerner i Euro Ncap.

BMW 1-serie skal som nevnt lanseres til høsten, premieren blir på bilutstillingen i Paris i september.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder




  • Mer om

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer