Opel Mokka

Blir dette Opels bestselger?

Sporty SUV til under 300.000 kroner

<strong>NORGESBIL:</strong> Opel Mokka er en liten elektrisk SUV. Med frekk look, frekk pris og grei rekkevidde, kan det plutselig bli mange som kommer til å velge Opel igjen. Foto: Opel
NORGESBIL: Opel Mokka er en liten elektrisk SUV. Med frekk look, frekk pris og grei rekkevidde, kan det plutselig bli mange som kommer til å velge Opel igjen. Foto: Opel Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Opel lanserer en helt ny generasjon av sin lille SUV-Mokka. Den blir mindre enn forgjengeren, men den store nyheten er at den blir tilgjengelig med elektrisk drift. I Norge vil man trolig ikke selge noe annet til privatpersoner.

At ny Mokka kommer nå og blir i denne størrelsen bør ikke overraske noen. De er nylig kjøpt av PSA-konsernet og allerede nå deler Opel Corsa plattform med Peugeot 208 og DS 3 Crossback.

<strong>UNDER SETENE:</strong> Bilen er bygget på Opels nye plattform for småbiler. Den er tilbpasset både bensin, diesel og elbil. Legg merke til at bagasjerommet ikke blir mindre på grunn av elektrifiseringen. Batteriene ligger under setene og mange vil oppleve fremkanten av batteripakka i forsetet som litt forstyrrende. Foto: Opel.
UNDER SETENE: Bilen er bygget på Opels nye plattform for småbiler. Den er tilbpasset både bensin, diesel og elbil. Legg merke til at bagasjerommet ikke blir mindre på grunn av elektrifiseringen. Batteriene ligger under setene og mange vil oppleve fremkanten av batteripakka i forsetet som litt forstyrrende. Foto: Opel. Vis mer

Det er denne plattformen som også brukes på nye Mokka og Peugeots motsvar, 2008 også. Den elektriske utgaven e-2008, kan fort bli Peugeots viktigste modell i Norge i år fordi man får en elektrisk SUV som mange familier vil kunne klare seg fint med.

Sammenliknet med forgjengeren er nye Mokka 12,5 centimeter kortere, men bagasjerommet er bare 6 liter mindre. Nå 350 liter.

Men akselavstanden er to millimeter lenger, så plassen inni blir trolig ikke dårligere.

Den nye plattformen gjør at nye Mokka med tilsvarende motorisering blir 120 kilo lettere enn forrige Mokka

<strong>MER SPORTY:</strong> Mokka er ingen blåkopi av Peugeot 2008. Den er 15 cm kortere, har 5 cm kortere akselavstand og 84 liter mindre bagasjerom.
MER SPORTY: Mokka er ingen blåkopi av Peugeot 2008. Den er 15 cm kortere, har 5 cm kortere akselavstand og 84 liter mindre bagasjerom. Vis mer

Opel forteller at Mokka-e, altså den elektriske versjonen, er 30 prosent stivere enn forgjengeren med bensinmotor.

Og vektbesparelsen er fin å ha med, for dette blir ingen kraftpakke. Elbilen, som vi konsentrerer oss om, får samme motor som bilene vi allerede har nevnt. Det vil si 136 hester og 260 Nm på forhjula. Vi har testet det i tvillingen e-2008, og det holder.

<strong>LEKKERT:</strong> Mokka later til å ha kneppet opp interiørkvaliteten et par hakk. Det er også helt nødvendig dersom de ikke skal tape kampen mot konsernsøster Peugeot. Foto: Opel.
LEKKERT: Mokka later til å ha kneppet opp interiørkvaliteten et par hakk. Det er også helt nødvendig dersom de ikke skal tape kampen mot konsernsøster Peugeot. Foto: Opel. Vis mer

Riktignok kunne man droppet kjøreprogrammene. For i dag tusler man rundt med 102 hester inntil man trykker Sport. Med Sport inne, noe man da må trykke inn selv hver gang man starter bilen, føles bilen akkurat passe pigg, slik vi er vant til at elbiler er for tiden.

Med dette utseendet og formatet, hadde det passet å ha alt tilgjengelig til enhver tid.

Lader fort

Batteripakka på 50 kWt er den samme som i de øvrige, og det skal gi en rekkevidde på 32 mil. Og den klarer den under perfekte forhold.

Den tar imot 100 kWt på hurtiglader og for noen få tusenlapper (5000 kroner i Corsa-e) kan du ta imot 11 kWt på om bord-laderen også.

Sporty

I fronten har man hentet inspirasjon fra fra Mantra A og du skal lett kjenne igjen Opel med den lange linja i krom som gjør en liten sving nederst på D-stolpen. Dette er noe Opel mer eller mindre helhjertet har gjort siden lille Adam ble lansert.

Innvendig har det heldigvis skjedd store ting i forhold til den dørgende kjedelige Corsa, som bare er noen måneder gammel. Her har de virkelig ønsket å konkurrere med Peugeot, som har et vellykket og sporty interiør.

<strong>TREND I TIDEN:</strong> Som i gamledager har flere bilprodusenter trukket frem settekassa igjen og limver villig vekk hele navnet over bakluka. Logoen foran og bak har også økt i størrelse. Her skal selvtilliten opp. Foto: Opel.
TREND I TIDEN: Som i gamledager har flere bilprodusenter trukket frem settekassa igjen og limver villig vekk hele navnet over bakluka. Logoen foran og bak har også økt i størrelse. Her skal selvtilliten opp. Foto: Opel. Vis mer

12-tommers skjerm blir trolig valgt av de fleste i Norge og selvsagt er instrumentene foran føreren digitale, de også. Bestilles denne som 12-tommer, får du nærmest en stor sammenhengende skjerm. Designen har de kalt Pure Panel og skal gi et inntrykk av en lang heldekkende skjerm.

Men Opel forteller i pressemeldingen at man ikke går amok på skjermdesign. Det skal være enkelt og intuitivt det du ser.

Derfor har de også beholdt manuelle knapper for betjening av klima, selv om du også kan velge å styre det fra skjermen. Den blir imidlertid den første som dropper den karakteristiske girstanga fra PSA.

Dessverre har de beholdt Opel-betjening på rattet. Ikke den mest logiske på markedet.

Dette blir en teknikkbombe i forhold til utgående modell. Her får man adaptiv cruise med køfunksjon, som føles veldig naturlig i en elbil, og aktiv filholder.

Opel har markedsført seg som lysmestre, selv i små biler, så Matrix LED blir tilgjengelig.

Mokka blir faktisk først tilgjengelig som elbil. Bensin- og diesel kommer senere. Regn med å se de første på veien i begynnelsen av 2021.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer