Strømpriser og elbiler

Blir det nok strøm til alle elbilene?

I 2025 er målet at det kun skal selges elbiler her i landet. Men har vi nok strøm? Og hva skjer med strømprisene?

BELASTNING: Hva skjer når alle bilene skal lade batteriet - og ofte samtidig? Transportøkonomisk institutt er ikke bekymret. Foto: Markus Pentikainen
BELASTNING: Hva skjer når alle bilene skal lade batteriet - og ofte samtidig? Transportøkonomisk institutt er ikke bekymret. Foto: Markus Pentikainen Vis mer
Publisert

Antall elektriske biler i Norge har passert 300.000 og stiger raskt videre. I september og oktober var 60 prosent av alle nye biler som ble solgt i Norge, rene elektriske. Neste år blir tallet trolig enda høyere.

Det er mange som hevder at det store antallet elbiler som nå ruller inn på norske veier, vil medføre at det ikke blir nok strøm til alle og at strømnettet kan bryte sammen. En slik frykt ser ikke ut til å ha rot i virkeligheten. Ladingen av alle elbilene vil heller ikke ha særlig innflytelse på strømprisen.

Nok strøm til alle

Det er modellberegninger som Transportøkonomisk institutt (TØI) har gjennomført i samarbeid med Frischsenteret som viser dette. Oppdraget var å se hvordan et stort antall elektriske biler vil påvirke tilgangen og prisen på strøm i Norge.

TØRR OG KALD VINTER: Selv i et tørke-år med ekstra kald vinter, vil det være nok strøm. Da bør du imidlertid lade bilen om natta for å unngå høy strømpris. Foto: Markus Pentikainen
TØRR OG KALD VINTER: Selv i et tørke-år med ekstra kald vinter, vil det være nok strøm. Da bør du imidlertid lade bilen om natta for å unngå høy strømpris. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Konklusjonen er klar: En elektrifisering av personbilparken i tråd med myndighetenes planer, vil kun kreve 3,6 prosent av strømforbruket i 2030. Det vil i liten grad påvirke strømprisene.

Rapporten tar for seg flere mulige scenarioer. Et scenario tar for seg målsettingene i nasjonalbudsjettet for 2019. Her forutsettes det at 75 prosent av alle nye personbiler i 2030 er batteri-elektriske, mens de resterende 25 prosent er ladbare hybrider.

En slik elektrifisering vil ikke kreve mer enn 3,6 prosent av strømforbruket her i landet, og i svært liten grad påvirke strømprisene i 2030, viser TØIs beregninger.

Bare nullutslipp i 2025

Et mer dramatisk scenario tar utgangspunkt i Nasjonal transportplan 2018-2029. Her beskrives en mer dramatiske endringer i bilparken. Kravet er at praktisk talt alle personbiler skal være nullutslippsbiler fra og med 2025. På toppen av dette inkluderer scenarioet at EU strammer inn klimapolitikken slik at den samsvarer med Paris-avtalen. Denne forutsetningen vil resultere i høyere priser på CO2-kvoter og høyere strømpriser.

Bestanden av elektriske biler i Norge. Tallene inkluderer person- og varebiler.Sist oppdatert i juni 2020. Kilde: Norsk elbilforening.
Bestanden av elektriske biler i Norge. Tallene inkluderer person- og varebiler.Sist oppdatert i juni 2020. Kilde: Norsk elbilforening. Vis mer

Elbil-ladingen vil heller ikke i et slikt senario utgjøre mer enn 4,2 prosent av strømforbruket i Norge. Det vil heller ikke bidra til ytterligere prisøkninger i nevneverdig grad.

Kuldesjokk

I prosjektet er det også gjort en «stresstest» hvor forskerne har modellert en periode med kaldt og tørt vintervær i 2030. Det vil si et kortsiktig sjokk hvor det er 20 prosent mindre tilsig i vannmagasinene og 6 terrawattimer (TWh) økt etterspørsel etter strøm til oppvarming. I tillegg er det regnet inn et strømforbruk for elbilene som er 50 prosent høyere enn det er om sommeren.

Resultatet er en prisøkning på 6-7 prosent i det norske kraftmarkedet, som i all hovedsak skyldes bortfall av 25 TWh vannkraft og en økning i etterspørselen på 6 TWh til oppvarming. Økningen i ladebehovet for elbiler på grunn av kalde vinterdager utgjør kun 0,8 TWh i denne modellkjøringen.

Påvirker ikke strømprisen

Paal Brevik Wangsness, som er en av forskerne bak rapporten, oppsummerer funnen slik:

ROBUST KRAFTMARKED: - Det norske kraftmarkedet er robust overfor de utfordringer alle elbilene innebærer, konkluderer Paal Brevik Wangsness, som er en av forskerne bak rapporten. Foto: E.Dahl, TØI
ROBUST KRAFTMARKED: - Det norske kraftmarkedet er robust overfor de utfordringer alle elbilene innebærer, konkluderer Paal Brevik Wangsness, som er en av forskerne bak rapporten. Foto: E.Dahl, TØI Vis mer

- Det norske kraftmarkedet er i hovedsak robust overfor de utfordringene som elbillading innebærer. Det er tilstrekkelig kapasitet i norsk kraftproduksjon, internasjonal overføring og overføring mellom norske prisområder, til at etterspørselen etter strøm til lading kan tilfredsstilles uten stor påvirkning av strømprisen. Selv ikke i et tørt og kaldt år vil ladebehovet gi stort utslag i priser eller ønsket kapasitet.

Lading om natta

- Det er bortfall av vannkraftproduksjon og økning i oppvarmings-behov som vil gi klart størst utslag på priser og kapasiteten i en slik situasjon, konkluderer Wangsness, som imidlertid peker på at tidspunktet for lading kan være viktig:

- Dersom ladingen konsentreres til kvelds-timene etter at mange kommer hjem fra arbeid, vil elbilforbruket komme på toppen i en periode av døgnet når strømforbruket ellers er svært høyt. Prisutslaget i spot-markedet kan da være betydelig. Dersom ladingen kan gjøres om natten, vil strømprisen nesten ikke påvirkes.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer