FELLES FORMSPRÅK: Fronten er veldig lik det meste andre i Land Rover og Range Rover-sortimentet. Sjekk vindusviskerne som står i vintermodus. Foto: Rune M. Nesheim
FELLES FORMSPRÅK: Fronten er veldig lik det meste andre i Land Rover og Range Rover-sortimentet. Sjekk vindusviskerne som står i vintermodus. Foto: Rune M. NesheimVis mer

Test: Land Rover Discovery varebil

Blant de dyreste varebilene på markedet

Gedigen plass, gedigen følelse.

Land Rover har virkelig spyttet ut bilmodeller de siste årene. Det er blitt såpass mange at de nå ønsker å differensiere tydligere i etter hvert tre hovedgrupper: Range Rover, som skal stå for luksusen, Land Rover som skal være folkemodellene og Defender som vil komme som en serie modeller som skal være enda mer hardcore.

Blant dagens sju modeller, er Discovery den største og mest praktiske, takket være en skikkelig oppblåst hekk. Det er også den eneste de har som er tilgjengelig som varebil.

Dens luksuriøse konkurrenter er blant annet Volvo XC90, Toyota Land Cruiser, Mercedes GLS og G, Chevrolet Tahoe, Cadillac Escalade.

Det finnes billigere SUV-varebiler også Ssangyong Rexton, Mitsubishi Pajero, Kia Sorento, Jeep Wrangler fås også på grønne skilter.

Varebil

Varebilen sto for 76 prosent av salget i 2017. Det kreves ikke store inngrep for å få Discovery som varebil. Kun et par snitt i taktrekket og et par plasthjørner for å få inn den imaginære varebilboksen, samt forhøyet gulv ved fotbrønnen og gitter mellom varerom og kupe.

ENKELT: Land Rover har stort sett bare tatt ut baksetene og hevet fremre del av gulvet og satt opp et bagasjeromsskille. Foto: Rune M. Nesheim
ENKELT: Land Rover har stort sett bare tatt ut baksetene og hevet fremre del av gulvet og satt opp et bagasjeromsskille. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
DOBBELT GULV: Man får fortsatt med det originale gulvet som gjør det flatt når du åpner bakluka. Det resulterer dobbelt gulv, en dårlig løsning dersom man har en del småting liggende rundt baki. Foto: Rune M. Nesheim
DOBBELT GULV: Man får fortsatt med det originale gulvet som gjør det flatt når du åpner bakluka. Det resulterer dobbelt gulv, en dårlig løsning dersom man har en del småting liggende rundt baki. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Løsningen bærer preg av regler fremfor funksjon. Bagasjeromsgulvet fra femseteren ligger der fortsatt og det nye gulvet der baksetene var, flukter med gulvet under platen.

DUMT: Det beste hadde vært å fjernet gulvet, men fjerner man den, får man i seden en plastboks i bakkant av bagasjerommet. Foto: Rune M. Nesheim
DUMT: Det beste hadde vært å fjernet gulvet, men fjerner man den, får man i seden en plastboks i bakkant av bagasjerommet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det resulterer i to etasjer med delvis dobbelt gulv. En litt dårlig løsning. Men er man kreativ, har man muligheter for egne løsninger.

Som vanlig går regelverket ut over sittestillingen. De fleste over 180 skulle ønske at skilleveggen var lenger bak. Det blir i trangeste laget. Særlig om du ønsker å sitte lavt. Ingen fysiske inngrep gjøres bortsett fra taktrekket.

Alt som skal til for å føre bilen tilbake til original utførelse følger med. Bestill bilen med sort taktrekk, så slipper du å irritere deg så mye over endringene i bakkant av taket. Det er Fredrikstad-firmaet Lafinto som gjør ombygningen.

Arbeidsbil

Enkelte detaljer avslører at Land Rover går litt lenger på praktisk nytte. Som for eksempel funksjonen som måler kulevekta på tilhengeren, eller knappen i bagasjerommet eller på menyen på skjermen som aktiverer sjekkfunkjsonen for om alle tilhengerlysene virker.

Da kjøres en syklus der alle lysene lyser hver for seg uten at du trenger noen i forsetet for å aktivere dem.

Andre smarte funksjoner vi ikke har sett hos andre er den spesielle syklusen den bakre vindusviskeren kjører når man spyler av vinduet for å unngå sig, og syklusen den kjører under intervall.

Frontviskeren har også en vinterfunksjon for å unngå at snøen pakkes under bladene og muliggjør løfting av viskerne når bilen står parkert.

Slik kjører den

Du får den med alle motorvarianter, det vil si 2.0 bensin på 240 hk, 2.0 diesel på 240 hk. 3.0 diesel på 258 hk og 3.0 bensin på 340 hk. Vi kjører 3.0 D med 258 hester, det naturlige valget.

Bortsett fra noe brumming ved kaldstart, er den kledelig stillegående og rimelig sterk. 8-trinns automaten finner effektivt riktig gir, noe som som regel betyr et par trinn ned og 3000 omdreininger ved akselerasjoner. Turtelleren stopper på 4200.

SVÆRING: Disco viderefører noen trekk fra de foregående modeller. Den har et hevet tak, langt overheng bak og noe så merkelig som srått plassert skilt. Det føles veldig rart på denne bilen. At bakluka år så langt ned, gjør at bilen ser veldig høy ut rett bakfra, til tross for liggende lykter. Den merkeligste designen i sortimentet. Foto: Rune M. Nesheim
SVÆRING: Disco viderefører noen trekk fra de foregående modeller. Den har et hevet tak, langt overheng bak og noe så merkelig som srått plassert skilt. Det føles veldig rart på denne bilen. At bakluka år så langt ned, gjør at bilen ser veldig høy ut rett bakfra, til tross for liggende lykter. Den merkeligste designen i sortimentet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

De ganske presise padlene bak rattet brukes aldri, men er kjekke og ha dersom man vil holde igjen på girene. Det er naturlig nok ikke mulighet for manuell giring på girvelgeren.

Med hele 600 Nm å rutte med, blir ekvipasjen imponerende kvikk, selv om vi kanskje kunne håpe på noe mer elegant effektleveranse. Nå kaster den inn mye på en gang. Men den går bra.

Vi kjører topputgaven HSE med blant annet Terrain Response 2 som gir deg hele sju knapper og leke med. Selv om du kan velge mellom gress, grus, snø, gjørme, røtter og sand, fikser den egentlig alt helt perfekt på egenhånd når den står i Auto.

Systemet virker bra og gir den store ekvipasjen god balanse og total tryggehet på vinterføre, mye takket være de automatiske diffene som kobler lynraskt inn og ut.

Den opptrer nøytralt, men klemmer du på, trekker det mest bak. Men man kommer ikke unna vekta. Selv om den er flere hundre kilo lettere enn Disco 4, vil den søke ut i svingene om farta er for høy og friksjonen er for lav.

Det som allikevel er mest overraskende er at den er såpass stumpete å kjøre. Det burde vært unødvendig når den går på luftfjæring.

Innemiljøet

Land Rover mikser luksus med det røffe. Litt kraftige hendler, gummimatter og tung kjørefølelse blandes med lett og elegant girvelger som kommer opp av midtkonsollen, digitale kombiinstrument for klimaanlegget og stor infotainmentskjerm.

Interiøret er praktisk. Du har et svært rom under koppeholderne som kan skyves frem og vekk. Og et annet svært rom under en grunn hylle under armlenet. I tillegg har du to hanskerom og et «hemmelig» rom bak klimaanlegget. Alle digitale medier er enkle i bruk og innstillingsmulighetene er langt mer omfattende enn man er vant til. Flere av hovedmenyene føles nesten litt overflødig, men det gir i det minste god oversikt i hovedmenyen.

Bra pakke

Land Roveren er den nyeste i segmentet og er topp moderne. Den ligger ca. 90 000 kroner lavere enn den svære Mercedes GLS og drøyt 300 000 lavere enn ikonet G-klasse.

Men arbeidshesten Toyota Land Cruiser i høyeste utstyrnivå, koster fra 624.900 kroner. Hele 170 000 kroner lavere. Vår testbil koster 869.200 kroner.

Da er Terrain Response, navi, stabilitersassistenten for tilhenger, elektrisk betjening av bakluke der klaffen for gulvet ikke gikk ned hver gang, luftfjæring, 12-veis elektriske skinnseter, et ryggekamera som er skittent hele vinterperioden, LED framlykter uten utmasking av trafikken og ok lyd fra Meridian standardutstyr. I tillegg har den fjernstyrt dieselvarmer 15.200,- panorama soltak 15.200,-

Vi tror mange strekker seg langt for å få en Discovery, men vi synes prisen er noe stiv i forhold til totalpakka man får.

Les også:

Range Rover Velar

Land Rover Discovery Sport

Land Rover Defender

Testresultat

Land Rover Discovery HSE Varebil

Topputstyrt luksus, men vi mangler plass i forsetet og den er stumpete.

Herlig kraftig motor, flott drivverk og fin balanse.

Lasteromsløsning, pris, stumpete kjøreegenskaper.

Land Rover Discovery 5 TD6 HSE
Motor:V6, 24V, turbo, diesel
Slagvolum:2993 ccm
Effekt - o/min :258 hk / 4000
Dreiemoment - o/min:600 Nm / 2000
0-100 km/t:8,3 sek
Toppfart:209 km/t
Forbruk:0,83 l/mil
CO2-utslipp:189 g/km
Tankvolum:85 liter
L/B/H:497/207/189 cm
Akselavstand:293 cm
Dekkdimensjon:255/55/R19
Egenvekt:2460 kg
Hengervekt:3500 kg
Pris fra kr.:778.988
Pris testbil kr:869.200