Bilutstillinger – designerens drøm

TOKYO (DinSide Motor): Vi er i Tokyo, på bilutstilling blant glitter, skinnende lakk og konseptbiler som aldri kommer lengre enn gulvet i utstillingshallen. Enkelte så outrerte at det kan virke som om det er viktigere å lage en konseptbil enn å lage en konseptbil som har noe for seg.

Bilutstillinger – designerens drøm
[Ugjyldig objekt (NAV)]

”Det var ikke slik før” er et gammelt og godt ordtak som nok fortsatt har relevans – i allefall dersom man snakker om bilutstillinger. Da var bilutstillingene viktige for produsentene. Det var her man avduket neste års modeller. Slik er det ikke lengre, og det er flere grunner til det.

Et hav av modeller

For det første har antall modeller økt betraktelig. Fra bare å ha noen få, har i dag store bilprodusenter en hel rekke med modeller – samtidig som en bils livssyklus har blitt kortere. Det henger selvsagt sammen med den teknologiske utviklingen – en tre år gammel bil er nettopp det. En gammel bil. I allefall dersom man ser på siste skrik fra konkurrentene.

Det betyr at introduksjonen av en ny bil ikke lenger er en historisk milepæl i bilfabrikkens historie – mer en dagligdags foreteelse. Og det betyr at man må slåss for å få oppmerksomhet.

Stor bildespesial fra Tokyo finner du her.

Utspilt sin rolle

De fleste løser det ved å lansere den nye bilmodellen før en viktig bilmesse. Da sikrer man seg omtale og slipper å drukne i kaoset. På de siste bilutstillinger har dette bare blitt mer og mer tydelig. Se bare på IAA i Frankfurt tidligere i høst hvor alle nyhetene var klare og bilder publisert lenge før dørene til utstillingshallen åpnet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På mange måter er likevel utstillingen i Japan annerledes. Her står konseptene i første rekke. Og neppe har det vært tydeligere at enkelte bilprodusenter lager konsepter for konseptenes skyld. Honda og Toyota er blant verstingene denne gangen med henholdsvis Honda Unibox – som er et fremtidskonsept på flerbruksbil – og Toyota Pod. Utviklet i samarbeid med elektronikkgiganten Sony skal Pod ved hjelp av farger vise omverdenen hvilket humør dens sjåfør er i – samtidig som den ut fra sjåførens kunnskapsnivå gir råd om hvordan man kan bli bedre.

Koselig

Selvsagt var også konseptbilene med avansert telekomunikasjon, GPS og videooverføring fra hjemmet tilstede. Og utviklingen er bekymrende, for mens våre veier er i ferd med å fylles opp mener ingeniørene bak konseptene – selv om de ved hjelp av navigasjon kjører utenom køen - at vi stadig skal bruke mer tid i bilen. Det neste, hadde det ikke vært for forurensningsproblematikken, hadde vel vært en konseptbil med TV, DVD, GPS og peis bare for å gjøre bilen enda mer hjemlig.

Trass i et vell av mer eller mindre nyttige konsepter blir vi likevel optimistiske med tanke på fremtidens mobilitet etter en rusletur blant utstillingsobjektene i Tokyo. Sjeldent har budskapet om miljø kommet tydeligere frem. Miljøbilene står på rekke og rad – både som konsepter og som ferdige produksjonsmodeller. Det beviser med all tydelighet at en aksept om at vi må fjærne oss fra den konvensjonelle forbrenningsmotoren og heller satse på fremtidens miljøvennlige drivstoffer nå absolutt er tilstede.

Alternative brennstoff

Nærmest er nok hybridene. Biler som foruten en effektiv forbrenningsmotor også har en elmotor og batterier. For fremtiden ser likevel brenselscellen ut til å bli vinneren – selv om man ser problemene med infrastruktur. Løsningen blir nok i første rekke en løsning hvor man omdanner metanol til hydrogen i bilen. Ulempen med det er imidlertid at man ikke helt eliminerer utslippene av klimagassen CO2.

Til slutt kan vi avrunde med å sende tankene til Aurskog og vår egen bilproduksjon. For skal man tro utviklingsavdelingene blant japans største produsenter har ikke Th!nk mye for seg. Ikke så mye som en eneste ren elektrisk bil så vi på en bilutstilling - som tross mange konsepter – må sies å ha stått i miljøets tegn.

Stor bildespesial fra Tokyo finner du her.