BILTRENDER: Firehjulsdrift og små motorer er in

Går du og leker med tanken om å kjøpe deg en bil med firehjulsdrift? Da er du ikke alene. Hele 12 prosent av de nye bilene som er solgt hittil i år, har drift på fire hjul.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: BILTRENDER: Firehjulsdrift og små motorer er in

Ferske tall fra Opplysningsrådet for Vegtrafikken viser at det solgt hele 3.246 firehjulstrekkere i første kvartal, en økning fra 2.692 samme periode i fjor. Faktisk selges det nå nesten dobbelt så mange biler med firehjulstrekk som biler med bakhjulsdrift i Norge. Hva kan så årsakene være? Har det blitt hardere vintre, eller har veiene blitt dårligere? Selv om de mange vil svare et høylytt "ja" til sistnevnte, så ligger nok ikke hovedmotiveringen her.

Reduserte priser

En viktigere årsak er nok at stadig flere bilprodusenter tilbyr drift på alle hjul. Biler med firehjulsdrift har også blitt langt rimerligere de siste årene, noe som har resultert i at det nå er fullt mulig å få seg en firehjulstrekker for 200.000-300.000 kroner. Og dette er det tydeligvis stadig flere som oppdager. For eksempel har Honda solgt 437 eksemplarer av sin HR-V i løpet av årets tre første måneder. Men også Kia Sportage, Toyota RAV 4, Suzuki Grand Vitara og Daihatsu Terios bidrar til å øke tettheten av firehjulstrekkere på norske veier. I tillegg kommer en rekke konvensjonelle biler med firehjulsdrift. Blant disse er Suzuki Baleno og Volkswagen Golf.

God økonomi

Når vi i tillegg legger til at den norske økonomien går så det suser, er det kanskje ikke så overraskende at stadig flere nordmenn unner seg firehjulstrekk. Noe av det samme skjedde på 80-tallet, da uttrykket "børstraktor" ble introdusert i Norge. Forskjellen er at firehjulsdrift den gangen var forbeholdt dyre bilmerker, mens firehjulsdrift i dag leveres av en rekke bilprodusenter.

Små motorer øker

Samtidig viser det seg at stadig flere nordmenn velger biler med liten motor. Mens det i første kvartal 1999 bare ble solgt snaue 1.800 biler med motorvolum inntil 1,2 liter, ble det i første kvartal i år solgt nesten 2.400. Også biler med motorvolum fra 1,2 til 1,4 liter har økt, fra cirka 4.800 i fjor til nesten 5.600 i år.
En av de viktigste årsakene bak denne trenden heter Toyota Yaris, som kommer med 1.0- og 1.3-liters motorer. Denne bilen, som ble kåret til årets bil i Europa år 2000, har klatret rett til topps på salgsstatistikken i Norge. Bare hittil i år har Toyota solgt 1.487 Yaris.

Ny teknologi

Men også andre småbiler, som Fiat Punto, Hyundai Atos Prime, Nissan Micra, Renault Clio og Volkswagen Polo, har bidratt til å øke etterspørselen etter småbiler i Norge. Moderne motorteknologi har også bidratt til å minske behovet for stort slagvolum. Ved hjelp av blant annet flerventilteknologi og variable ventiltider er det i dag mulig å ta ut mye kraft av selv meget små motorer.

I tillegg kan den økte etterspørselen etter biler med liten motor ha sammenheng med at Ola og Kari er i ferd med å bli mer urbane. Stadig flere byfolk legger vekt på lavt bensinforbruk og enkle lukeparkeringer når de velger bil - slik romere, parisere og berlinere har gjort i mange år.

Kniver med Volkswagen

Som nevnt har Toyota Yaris gjort det godt i Norge, faktisk så godt at den har passert Volkswagen Golf som Norges mest populære bil. I tillegg tar Toyota sjette- og sjuendeplassen på lista, med Corolla og Avensis. Dermed kan det ligge an til en meget spennende fight mellom Toyota og Volkswagen på merkestatistikken. Og hvem vet hva som vil skje hvis Toyota også utstyrer sin Yaris med firehjulsdrift?

Du finner listen over de mest populære modellene her.

Du finner listen over de mest populære merkene her.

Skoda og Hyundai på fremmarsj

Toyota har altså hatt en formidabel fremgang i det norske markedet og har økt salget med hele 65 prosent i forhold til første kvartal i fjor. Men også andre merker har hatt fremgang i år. Skoda har økt sitt salg med over 34 prosent og har hittil i år solgt 914 biler. Mye av fremgangen skyldes Skoda Octavia, som har fått en meget god mottakelse i pressen. Også koreanske Hyundai er på fremmarsj og har økt sitt salg med 31 prosent, mye takket være sin nye utgave av Accent.

Du finner listen over bilmerkene med størst fremgang i Norge her.

Stor tilbakegang for Alfa Romeo

I den andre enden av skalaen dukker det opp en italiener, Alfa Romeo. Til tross for at fabrikken leverer to vakre biler, 156 og 166, har ikke 2000 vært noe godt år for Alfa i Norge. 40 biler er alt Alfa Romeo har solgt hittil, en tilbakegang på alarmerende 52 prosent. Heller ikke amerikanske Chrysler eller koreanske Daewoo har noe å juble for i Norge. Disse merkene har opplevd en tilbakegang på henholdsvis 46 og 40 prosent. Enda mer interessant er det kanskje at også at tunge aktører som Ford, Opel, Mitsubishi og Saab sliter med salget.

Du finner listen over bilmerkene med størst tilbakegang i Norge her.