Biltrendene i år 2000

KOMMENTAR: Luften vi puster inn synes stadig viktigere, samtidig som det moderne mennesket er aktivt og fører et liv som fordrer at de beveger seg utenfor asfaltert allfarvei. Det gjenspeiles også i bilene som så dagens lys her hjemme i år.

På mange måter var år 2000 som alle andre år. Lite spennende. Fortsatt drømte designerne om muskuløse superbiler, sportsbiler og ikke minst ekstravagante luksusbiler. Og fortsatt - mens klimagassene sørger for at vi snart må slå plenen i romjula - snakker utviklerne og direktørene om store V8 og V12 motorer. Ferdinand Piech, sjefen for Volkswagen, har endog sagt at Bugatti skal sette EB 16.4 Veyron i produksjon - og at den skal ha 1.001 hester under panseret.

Samtidig taler dressene svulmende om at vi må ta vare på kloden. At utslippet av skadelige avgasser må reduseres - at vi må tenke miljø. Man kan møte seg selv i døren av mindre.

Miljø fra Toyota

Prototyper og vyer er en ting, realiteten en annen. Faktum er at det har skjedd ting etter et år med 2000 - og Toyota fortjener hedersplassen med Prius. For 2000 skulle bli året da Norge fikk se den første hybridbilen registrert på hvite skilter, en bil som er laget for å skåne miljøet - samtidig som den gir samme grad av komfort, kjøreegenskaper og plass om en hvilken som helst annen bil. Nå ble ikke Prius noen salgssuksess i inneværende år - noe kanskje prisen på 266.000 kroner bidro til - men den beviser at det kan la seg gjøre å kombinere bilkjøring og miljø.

Men Prius beviste også at det er langt igjen - og at veien er krevende. For det moderne mennesket vil ikke inngå kompromisser. Det skal være som før. Derfor akselererer Prius som en vanlig familiesedan, og bruker nesten like mye bensin også. Et forbruk på 0,59 liter per mil er ikke imponerende. Fordelen er likevel at Prius bruker strøm ved køkjøring og når det går sakte i byen.

Aktiv fritid

År 2000 burde gi alle en komfortabel følelse. For skal man tro på markedsanalytikerne er alle bilkjøpere av i dag opptatt av fritid. Men ikke i betydningen av å ligge på en sofa, heller viktigheten av å føre en aktiv livsstil. Derfor fikk vi Renault Scénic RX4, Audi Allroad Quattro og BMW X5 for å nevne noen. Biler som skal kunne bringe oss og våre venner ut, slik at vår aktive livsstil kan nytes som best.

Ikke det at SUVer er noe nytt, men både Renault Scénic RX4, Audi Allroad og BMW X5 representerer noe nytt. For RX4 er en flerbruksbil med høy bakkeklaring og firehjulsdrift, Allroad en stasjonsvogn med høy bakkeklaring og X5 er vel den eneste bilen i verden som ser ut som en terrengbil, men som slett ikke er ment å være det.

Nisjer

Og med det er år 2000 nesten oppsummert. I alle fall grovt sett. For mens de fleste snakket om miljø, var det vel egentlig bare Toyota som presenterte noe håndfast med Prius. Noe man ikke kan si om SUV-segmentet. Det er nesten på grensen til pinlig hvor nisjeorienterte enkelte har blitt - noe ikke minst både Renault, Audi og BMW til gangs beviste i året som historien nå er i ferd med å innhente.

Godt nytt år!

  • Bugatti Veyron viser muskler
  • Test av Toyota Prius

  • Test av Renault Scenic RX4

  • Test av Audi Allroad Quattro 2.7T

  • Test av BMW X5