Ukens veteran: Schlumpf-brødrenes elleville bilsamling

Bilsamlingen som sjokkerte verden

I all hemmelighet skapte de søkkrike brødrene én av verdens mest forbløffende bilsamlinger. Så raknet alt ...

BILER OVERALT: 
Selv den aller mest bilgale vil få behovet dekket i Schlumpf-samlingen. Foto: Paal Kvamme
BILER OVERALT: Selv den aller mest bilgale vil få behovet dekket i Schlumpf-samlingen. Foto: Paal Kvamme Vis mer

Solen gløder over den enorme fabrikkbygningen på Avenue de Colmar. Turister piler avgårde over trebroen og mot det moderne inngangspartiet, spente på å oppleve en av Frankrikes nasjonale kulturskatter.

I dag er det fredelig i Mulhouse, en småby i det franske vinområdet Alsace. Men historien hit er brolagt med illsinte arbeidere, rettssaker, maniske bilkjøp og to styrtrike brødre på flukt fra sin egen formue.

SAMLEMANI: Hans (t.v.) og Fritz Schlumpf kjøpte gjerne hele flåter av Bugatti-biler.
SAMLEMANI: Hans (t.v.) og Fritz Schlumpf kjøpte gjerne hele flåter av Bugatti-biler. Vis mer

Betatt av Bugatti

Hans (1904-1989) og Fritz Schlumpf (1906-1992) ble født i enkle kår i Italia. De vokste opp i Mulhouse, i det kjente, franske vinområdet Alsace.På 1930-tallet gikk brødrene inn i tekstilbransjen. De var knallharde forretningsmenn. De gjorde det godt og kjøpte stadig opp konkurrenter.

I godt voksen alder hadde de søkkrike brødrene karret til seg en tilnærmet monopolsituasjon. Ikke en franc mer enn nødvendig ble brukt på fabrikkene eller de mange tusen arbeidstakerne. Formuen brukte brødrene på helt andre ting:

Eksklusive biler. Ikke minst rullende kunstverk, signert Ettore Bugatti.

BILENES KONGE: Bugatti Type 41 Royale var så dyr at selv konger ikke hadde råd til den. Dette eksemplaret tilhørte Ettore Bugatti selv. Under det enorme panseret hviler en 12,7-liters motor, som senere ble brukt i tog. Foto: Paal Kvamme
BILENES KONGE: Bugatti Type 41 Royale var så dyr at selv konger ikke hadde råd til den. Dette eksemplaret tilhørte Ettore Bugatti selv. Under det enorme panseret hviler en 12,7-liters motor, som senere ble brukt i tog. Foto: Paal Kvamme Vis mer

Maniske innkjøp

På 1960-tallet begynte brødrene å støvsuge verden for Bugatti-biler. I 1962 sendte de brev til samtlige medlemmer av The Bugatti Register, noe som resulterte i kjøp av 50 biler.

Året etter, da den amerikanske fiskestang-millionæren John Shakespeare ville selge sin store Bugatti-samling, kjøpte Schlumpf-brødrene alle 30 bilene.

Brødrenes appetitt for sjeldne biler var enorm, og det var slett ikke bare Bugatti som sto på handlelisten. I et forrykende tempo kjøpte duoen opp klenodier som Hispano-Suiza, Mercedes-Benz, Delahaye, Viosin og Isotta-Fraschini.

1936 Bugatti 57 S. Foto: Paal Kvamme
«OLD SKOOL: Samlingen startet i bilismens absolutt barndom.» Foto: Paal Kvamme
Bugatti La Royale Esders 1931. Foto: Paal Kvamme
FRANSK KUNSTVERK: Arzens cabriolet "La Baleine" fra 1938. Med en 3.5 liters motor og toppfart på 160 km/t. Foto: Paal Kvamme
LINJELEKKERT: Museet huser verdens største samling av sjeldne Bugatti-biler. Foto: Paal Kvamme
GULLWING: 1950-tallets Mercedes 300SL er en av sportsbilhistoriens virkelige ikoner. Dette var Fritz Schlumpf sitt private eksemplar. Foto: Paal Kvamme
HØYOKTAN: Museet har en rik samling av Formel 1- og andre løpsbiler. Foto: Paal Kvamme
LUKSUSRARING: Aston Marton Lagonda. Foto: Paal Kvamme
«DRØY SAMLING: Får du ikke nok biler, får du det aldri.» Foto: Paal Kvamme

I største hemmelighet bygde de opp en bilsamling verden ikke hadde sett maken til. En av de store tekstilfabrikkene ble ryddet for å få plass til samlingen. For å vedlikeholde og restaurere bilparken ansatte brødrene de beste mekanikerne, karosserifolkene, snekkerne og salmakerne de kunne finne.

På ett tidspunkt skal de ha hatt 40 mann i arbeid, og alle måtte underskrive en taushetserklæring. Nyinnkjøpte biler ble transportert inn i fabrikkhallen i nattens mulm og mørke, slik at ingen skulle skjønne hvilke verdier som skjulte seg bak de anonyme teglsteinsmurene.

Lesetips: Denne banker Bugatti Chiron. Pris: 48 millioner kroner

Nesten ingen visste om samlingen på Avenue de Colmar. Enda færre fikk se den.

KØ AV BUGATTI: Schlumpf-brødrene kjøpte alt de kom over av Bugatti-biler. Foto: Paal Kvamme
KØ AV BUGATTI: Schlumpf-brødrene kjøpte alt de kom over av Bugatti-biler. Foto: Paal Kvamme Vis mer

Bilen konger ikke hadde råd til

I 1964 kjøpte brødrene 14 biler, i boet etter Bugatti-fabrikken i Molsheim, ti mil unna. Slik sikret de seg et av de mest storslåtte kjøretøyene som er laget, en bil like lang og like vakker som navnet den bærer: Bugatti Type 41 Royale Coupé Napoleon.

STARTPUNKTET: Dette er bilen som startet hele samlingen: Fritz Schlumpfs kompressormatede Bugatti 35B fra 1929. Foto: Paal Kvamme
STARTPUNKTET: Dette er bilen som startet hele samlingen: Fritz Schlumpfs kompressormatede Bugatti 35B fra 1929. Foto: Paal Kvamme Vis mer

På slutten av 1920-tallet ville Ettore Bugatti lage den ultimate luksusbilen. Og joda, Royale ble definitivt noe for seg selv. Den var 6,4 meter lang og hadde en åttesylindret motor, med slagvolum på elleville 12,7 liter.

Rett nok drakk monstermotoren fem liter bensin på mila, men til gjengjeld kunne den skubbe den tre tonn tunge bilen opp i 200 km/t.

Et annet tips til veteranbil-lesning: «En ubegripelig konstruksjon». Les om Ørjan Nagelsens 1973 Citroën SM.

Problemet var at selv konger ikke hadde råd til en Royale, som kostet fire-fem ganger så mye som en Rolls-Royce. Det skulle gå fem år før den første ble solgt.

Navnet til tross, ingen av de seks produserte Royale-bilene gikk til kongelige. Rett nok var kong Zog av Albania interessert, men Ettore Bugatti nektet å selge til ham, fordi han mente at kongen manglet bordmanerer.

RARINGER: Ikke alt Bugatti laget var like vakkert. Foto: Paal Kvamme
RARINGER: Ikke alt Bugatti laget var like vakkert. Foto: Paal Kvamme Vis mer

Opp i sømmene

Noen år etter at brødrene sikret seg Bugatti-sjefens private Royale, møtte Europas tekstilbransje veggen. Billige klær fra Østen tok over markedet, og Schlumpf-imperiet begynte å rakne.

I tillegg til at inntektene forsvant, raste arbeidere og fagforening mot dårlige arbeidsforhold og lave lønninger. To av brødrenes fabrikker gikk konkurs, og 2.000 mennesker mistet jobben. Mulhouse eksploderte. 400 politimenn måtte stagge de hundrevis av streikende som i dagevis omringet brødrenes villa, før Hans og Fritz Schlumpf flyktet til Sveits.

ALU-EGGET: I 1942 skapete Paul Arzens´ 
den elektriske mikrobilen “L´oeuf”. Arzens kjørte 
boblen til han døde i 1990. Foto: Paal Kvamme
ALU-EGGET: I 1942 skapete Paul Arzens´ den elektriske mikrobilen “L´oeuf”. Arzens kjørte boblen til han døde i 1990. Foto: Paal Kvamme Vis mer

Rykter om sjeldne biler begynte å svirre, men da proletarene i mars 1977 tok seg inn i den mørklagte fabrikkbygningen, trodde de knapt sine egne øyne:

427 kostbare biler, blant dem 123 Bugattier, fylte opp det 17.000 kvadratmeter store lokalet. Eksklusive biler sto parkert i tilsynelatende endeløse rekker, dandert etter ulike tidsepoker i bilens historie.

Mellom de grusbelagte parkeringsplassene var det tre kilometer med flislagte gater, med navn som «Avenue Carl Schlumpf» og «Avenue Jeanne Schlumpf» - etter brødrenes foreldre. Målløse arbeidere fant et gigantisk orgel fra barokken, som en gang hadde stått i et østerriksk slott.

For å lyse opp bygningen, hadde brødrene fått laget 845 eksakte kopier av lampene på Alexander III-broen i Paris.

UNIK BILSAMLING: I 1964 kjøpte brødrene 14 biler i boet etter Bugatti-fabrikken i Molsheim, ti mil unna. Slik sikret de seg et av de mest storslåtte kjøretøy som er laget. Foto: Paal Kvamme
ÅSTEDET: Den gamle fabrikken på Avenue de Colmar fikk nytt, moderne inngangsparti for noen år siden. Foto: Paal Kvamme
«KJAPPING: Mikro-Bugattien ble målt til 189 km/t.» Foto: Paal Kvamme
UNIK BILSAMLING: I 1964 kjøpte brødrene 14 biler i boet etter Bugatti-fabrikken i Molsheim, ti mil unna. Slik sikret de seg et av de mest storslåtte kjøretøy som er laget. Foto: Paal Kvamme
IKONER: Ingen fransk bilsamling kan være uten en Citroën 2CV. Bak står østtyskernes folkebil, Trabant. Foto: Paal Kvamme
FOR DE SMÅ: Museet byr også på en større samling av klassiske tråbiler. Foto: Paal Kvamme
KØ AV BUGATTI: Schlumpf-brødrene kjøpte alt de kom over av Bugatti-biler. Foto: Paal Kvamme

Saksøkte staten

For å skaffe penger til de arbeidsledige, ble samlingen åpnet for besøkende. Foran hver bil sto det oppslag om hvor mye bilen var kjøpt for og hvor lite arbeiderne hadde fått i lønn. Samlingen ble senere kjøpt av et konsortium som blant annet inkluderte den franske stat.

Schlumpf-brødrene levde resten av sine liv på et hotell i Sveits. Begge ble dømt in absentia for skattejuks og andre økonomiske forhold, men ingen av dem sonet.

I 1981 saksøkte Fritz Schlumpf staten Frankrike for å ha tilegnet seg verdiene hans på ulovlig vis. Han døde i 1992, og fikk aldri vite utfallet. Men sju år senere fikk han medhold, og hans enke ble tilkjent 40 millioner franc i erstatning, pluss 62 biler.

Om Royale aldri ble suksessen Bugatti håpet på, om de eksentriske Schlumpf-brødrene nok hadde foretrukket at samlingen fikk et annet utfall, så har i hvert fall Ettore, Hans og Fritz skapt en kulturskatt som ennå forbløffer hundretusener av besøkende hvert år.