Porsche Panamera har funnet veien til 11 nye garasjer i Norge i januar.
Porsche Panamera har funnet veien til 11 nye garasjer i Norge i januar. Vis mer

Bilsalget videre opp

Årets første måned er over, og registreringsstatistikken forteller om en enorm optimisme. Dyre biler øker mest.

Fjoråret gikk inn i historien som et av de bedre når det gjelder bilsalg.

LES OGSÅ:

Nå er tallene for årets første måned klar, og det fortsetter der det slapp. Tradisjonen tro er VW på topp, med Toyota hengende på slep. Faktisk er salget for januar i år ca 2 % høyere enn det var i januar i fjor.

Les mer om: Bilsalget for 2011, og den uventede outsideren

Porsche er vinneren

Overraskelsen finner vi i tallene fra Porsche. Aldri før har produsenten pushet flere biler på en måned i Norge enn de nylig gjorde. Hele 46 biler fant veien til en ny eier i januar. Av disse var det 29 Cayenne, og ikke mindre enn 11 Porsche Panamera! Til sammenligning ble det i januar i fjor levert en eneste Panamera. Hemmeligheten til suksessen er egentlig ingen hemmelighet. Det har lenge vært kjent at avgiftsendringen vi fikk ved nyttår ville tjene denne type biler såpass mye at mange har sittet på gjerdet utenfor forhandlerne og ventet til nyttårsrakettene hadde gjort sitt.

Prøvekjørt: Porsche Panamera diesel

 Foto: Deckbar /Porsche
Foto: Deckbar /Porsche Vis mer

Snart kommer Porsche-liten

Årsomsetning på en måned

Vi skal bare tre-fire år tilbake før antall solgte biler på hele året ikke var mer enn det Porsche flyttet nå i januar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi regner selvfølgelig ikke med det samme trykket videre utover året, forteller Christian Stenbo, salgs- og markedssjef hos den norske importøren, og forteller videre at de har som mål å levere ut et sted over 200 biler innen 2012-kalenderen tar slutt.


Prøvekjørt: Porsche Panamera diesel

Premium som gjelder

Porsche er derimot ikke det eneste høystatusmerket som har funnet en god plass på registreringsstatistikken. Både Audi, BMW og Mercedes-Benz ligger godt plassert inne på topp 10, og Volvo har lagt klampen i bunnen fra start. De har nå gått forbi Ford, og funnet seg vel til rette på plass nummer tre, etter VW og Toyota. Salget i januar er nesten 40 % opp sammenlignet med samme måned i fjor.

Babyen selger

Range Rover Evoque er blitt tatt imot med åpne armer.   Foto: Fred Magne Skillebæk
Range Rover Evoque er blitt tatt imot med åpne armer. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Og når vi først snakker om premium. Range Rover har også bitt kraftig fra seg i måneden som gikk. Med det som lenge er blitt kalt Baby-RR på plass, Range Rover Evoque, så har de fått en start på året som de kanskje ikke engang har turt drømme om. I januar i fjor solgte Land Rover og Range Rover til sammen én eneste skarve bil. I år er tallet hele 69 biler, hvorav 53 er Evoque, mens 12 kunder har sittet og ventet på nye avgifter før de har hentet ut storebror i familien til Range Rover.

Prøvekjørt: Range Rover Evoque

Elbilsalget omdisponeres

Det selges fortsatt godt med elbiler, men etter Leaf sin inntreden på markedet har kundene skiftet retning. Mitsubishi i-Miev har omsatt en tredel i januar i år i forhold til i fjor. Mye tyder på at kundene har stilt inn GPS’en til å ta dem til en Nissan-forhandler i stedet for en Mitsubushi. Så får vi se om effekten av de kraftige justeringene på bilene fra trillingene Mitsubishi, Citroën og Peugeot kan demme opp for noe av kundeflukten. Totalt er det uansett registrert flere elbiler i år enn samme måned i fjor.

Les også: Elbilene raser i pris

Januar i år er i stor grad preget av oppsvinget til de bilmodellene som er blitt rimeligere som en følge av avgiftsendringene. Etter hvert som tiden går utover året vil mange av skjevhetene i de tidlige statistikkene vannes ut, og vise et mer reelt resultat.

*Alle tall er hentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikk, OFV