Bilsalget april 2020

Bilsalget møtte veggen

Det ble kun registrert 7.425 nye biler i Norge i april måned. Én bilmodell markerte seg imidlertid med nok en fantastisk måned.

SALGET STOPPER OPP: Tesla generelt (-91%) og Model 3 spesielt (-94%) har opplevd noen tunge måneder i 2020. Foto: REUTERS/Jason Reed/File Photo
SALGET STOPPER OPP: Tesla generelt (-91%) og Model 3 spesielt (-94%) har opplevd noen tunge måneder i 2020. Foto: REUTERS/Jason Reed/File Photo Vis mer

Det norske bilsalget sank som ventet betraktelig i april i år, sammenlignet med samme måned i 2019. Med 7.425 nyregistreringer ble det totalt en tilbakegang på hele 34 prosent, fra fjorårets 11.255 registeringer. Det viser ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Som Dinside skrev om i forrige uke, har salget dabbet kraftig av i hele Europa. I den saken kunne vi også fortelle at det er kun ett land som solgte flere biler i mars i år, enn i mars 2019.

Bilsalget i april

Segment 2020 2019 Endring
Personbiler7.42511.255-34,0 %
Varebiler2.1473.543-39,4 %
Bruktbil33.92836.407-6,8 %

NEDGANG: Både nye personbiler, nye varebiler og bruktbilhandelen opplever mindre salg i april i år, sammenlignet med april 2019. Kilde: OFV

94 % færre Model 3

Mye av skylden for de dårlige registreringstallene kan naturligvis legges på coronaviruset. Bilbransjen har slitt både med stengte fabrikker og hjemmesittende kunder, samt at prisene nå har begynt å øke.

Hjemme i Norge merket vi også nedturen i mars. Tesla opplevde for eksempel en ekstrem nedgang i mars i år - noe som også kan noe ved at leveranseproppen løsnet i samme måned 2019. Men det ser fortsatt ikke mye lysere ut i april:

# Modell april 2020 jan-apr 2020 april 2019 jan-apr 2019 April-endring
1.Audi e-tron8324 5863711 169+124,3%
2.Volkswagen Golf5172 4761 0223 659-49,4%
3.Nissan Leaf3491 7173862 185-9,6%
4.Hyundai Kona2571 5173071 392-16,3%
5.Mercedes-Benz EQC243526---
6.BMW i32341 0414672 266-49,9%
47.Tesla Model 3441 2607206 843-93,9%
Sum7 42539 78311 25549 740-34%

PLUSS OG MINUS: De elektriske SUV-ene Audi e-tron og Mercedes-Benz EQC har hatt en god måned, mens Tesla Model 3 kun har 44 nyregistrerte biler i april 2020. Kilde: OFV

Faktisk finner vi ikke bestselgeren Tesla Model 3 før på 47.plass, over månedens mest solgte bilmodeller i Norge. Det er oppsiktsvekkende nok, for bilen som tok landet med storm i 2019.

I april ble det registrert 94 prosent færre Model 3, sammenlignet med april 2019. For merket som helhet ble det registrert 91 prosent færre nybiler i år.

Venter på ny Tesla?

I tillegg til overnevnte grunn sies det at produsenten nå prioriterer andre markeder enn det norske, samtidig som mye av hypen har lagt seg rundt Model 3.

- 2019 var et spesielt år for Tesla. Vi leverte ut Model 3 både til de som hadde reservasjoner helt fra 31. mars 2016 og til de som bestilte fortløpende i løpet av året. Dermed ble registreringstallene mye høyere enn i et normalt år, bekrefter kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland overfor Dinside.

Mange nordmenn venter dessuten på den nye SUV-en, Model Y, som snart kommer rundt et hjørne. Mange skal dessuten ha satt seg på lister for å få den omdiskuterte Cybertruck-en.

- Vi opplever stadig god interesse for premiumbilene Model S og Model X, og for den rimeligere familiebilen Model 3. I tillegg er det mange nordmenn som gleder seg til Model Y kommer på markedet, forklarer Sandvold Roland.

Premium-suksess

Til tross for at bilsalget var lavt i april, holdt elbilandelen seg på rundt 50 prosent. Og en produsent som kan smile fra øre til øre, er fortsatt Audi. For fjerde strake måned gikk nemlig Audi e-tron til topps på statistikken.

Faktisk er mer enn hver tiende nyregistrerte bil i 2020 (11,5 %) en elektrisk Audi-SUV. I april i år solgte Audi 70 prosent flere e-tron enn samme måned i 2019.

Men Audi er ikke den eneste den eneste såkalt premiumbil-produsenten med suksess. For også konkurrenten fra Stuttgart, Mercedes-Benz, har fått sving på det elektriske SUV-salget sitt. Ved hjelp av EQC har Mercedes økt april-registreringene med hele 140 prosent, sammenlignet med 2019 da bilen fortsatt ikke var på det norske markedet.

# Merke april 2020 jan-apr 2020 april 2019 jan-april 2019 april-endring
1.Volkswagen1 1554 9501 9276 664-40,1 %
2.Audi9214 9485441 79069,3 %
3.Mercedes-Benz5762 0552401 130140 %
4.BMW5612 9568453 823-33,6 %
5.Toyota5443 4051 0024 110-45,7 %
6.Skoda5062 2626121 952-17,3 %
7.Nissan4062 0875292 671-23,3 %
8.Volvo3972 4279333 428-57,4 %
9.Hyundai3042 2986132 890-50,4 %
10.Peugeot2961 3823541 364-16,4 %
21.Tesla741 4828117 835-90,9 %
Sum7 42539 78311 25549 740-34 %

VW PÅ TOPP: Volkswagen solgte flest biler i april, men kun Audi og Mercedes-Benz opplevde oppgang i nyregistreringene. Tesla går tilbake 90,9 prosent, sammenlignet med april 2019. Kilde: OFV

- Ingen tid for å feire

Audis norske kommunikasjonssjef mener e-tron treffer den norske kjøperen godt med mange av preferansene. Morten Moum trekker blant annet fram at familie-elbilen har god pris og rekkevidde, samt at den er blant elbilene som lader raskest.

- I tillegg ser vi at stadig flere ser viktigheten av forflytningshastigheten, altså sammenhengen mellom rekkevidden og ladehastigheten, sier kommunikasjonssjefen til Dinside.

Han vil imidlertid ikke bruke energi på å feire, da bilbransjen som helhet merker corona-pandemien godt.

- Først og fremst står vi midt i en situasjon og en tid som er svært utfordrende for alle, og som er ulik noe vi har opplevd tidligere. Det er ikke en tid hvor man kaller på feiringer. Likevel vil jeg berømme forhandlerapparatet vårt, som i krevende tider er fleksible, løsningsorienterte og hardtarbeidende i oppfølgingen av kundene våre, sier Moum til Dinside.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!