Bilreparasjon i Sverige:Smutthull har blitt trangere

Det tar tid og det krever papirarbeid. Men har du tålmodighet, er det fortsatt mulig å spare inntil 1.200 kroner på å benytte et lite smutthull i den svenske momslovgivningen.

Bilreparasjon i Sverige:Smutthull har blitt trangere

Bilreparasjon i Sverige:
Smutthull har blitt trangere

  1. Snart kan du handle mer i Sverige
  2. Slik går du frem, punkt for punkt


Den 26. oktober publiserte vi artikkelen "Snart superbillig service i Sverige". Der fortalte vi om en underfundig regel som innebærer at nordmenn kan slippe unna moms på svenske bilverksteder. Regelen har sitt utspring i den svenske merverdiskattelovens paragraf 11 om såkalt "aktiv foredling". Paragrafen sier at "reparasjon på varer" er momsfritt, så lenge varen tas inn til Sverige med reparasjon som eneste formål - og deretter føres ut av Sverige til et land utenfor EU.

I oktober var det imidlertid kun ett svensk bilverksted som praktiserte momsfritak for nordmenn. De andre verkstedene var nemlig usikre på hvordan svenske skattemyndigheter ville forholde seg, og tok derfor ikke sjansen på å gi norske kunder momsfritak.

Nye retningslinjer på plass

I sammenheng med vår forespørsel lovet det svenske Riksskatteverket å utarbeide konkrete retningslinjer for hvordan svenske bilverksteder skal forholde seg til norske verkstedkunder som ber om momsfritak. Riksskatteverket har nå utarbeidet disse retningslinjene, som dessverre innebærer at det har blitt svært komplisert å benytte seg av det svenske smutthullet.

Krever "tollhandlinger"

Bilreparasjon i Sverige:Smutthull har blitt trangere


Riksskatteverket krever nemlig at svenske bilverksteder må kunne dokumentere to ting, nemlig at bilen ankom Sverige med reparasjon som eneste formål og at bilen deretter har forlatt Sverige og EU-området. Kun såkalte "tollhandlinger" oppfyller dokumentasjonskravet, noe som dessverre innebærer at norske bileiere må gjennom en papirmølle før momsfritaket er i boks.

"Depositum"

For å være sikker på å få godkjent momsfritaket må man nemlig innom den svenske tollboden før man oppsøker det aktuelle verkstedet. Der må man betale et "depositum", som sikkerhet for at bilen skal forlate Sverige etter gjennomført reparasjon. Deretter får man med seg et såkalt enhetsdokument, som først må fylles ut av bilverkstedet og i neste omgang av norske tollmyndigheter.

Krever tålmodighet

Svenske skattemyndigheters frykt for at ordningen skal bli misbrukt, har med andre ord gjort det vanskelig for nordmenn å få momsfritak hos svenske bilverksteder. Er du blant dem som står hardt på prinsippet om at tid er penger, er ikke ordningen noe for deg. Er du blant dem som mener at en krone spart er en krone tjent, kan du imidlertid vurdere å ta på deg ekstrajobben som må til for å få reparert bilen momsfritt i Sverige.

Interessert? Les hvordan du bør gå frem her.

Kilder:

  • Stanley Lysell, tollinspektør ved tollekspeditionen Svinesund
  • Lars Olsson, avdelingsdirektør i det svenske Riksskatteverket
  • Gunnar Dahle Johansen, tollstedsjef ved Svinesund tollsted
  • Gullik Nygård, seksjonsleder ved disstriktstollsted Fredrikstad
  • Heidi Heggenes, avdelingsdirektør for finansdepartementets skattelovavdeling
  • Henriette Munkebye, avdelingsdirektør for toll- og avgiftsdirektoratets juridiske avdeling
  • Artikkelen ble oppdatert 10.01.03.