Biløkonomi: Spar 4.000 i året

På DinSide Bil har du fått en lang rekke tips om hvordan du kan kjøre mest mulig økonomisk. Vi har selv testet noen av tipsene, og sparte massevis!

<FONT SIZE="+1">Vår testsjåfør kan spare 4.000 kroner i året på å kjøre litt mer økonomisk enn vanlig. Hvor mye kan <U>du</U> spare? Bruk lenkene i venstremargen for å lære flere sparetips!</FONT>
Vår testsjåfør kan spare 4.000 kroner i året på å kjøre litt mer økonomisk enn vanlig. Hvor mye kan du spare? Bruk lenkene i venstremargen for å lære flere sparetips! Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vår testsjåfør jobber i Oslo, men bor helt nord i Drammen. Med noen runder bykjøring i Drammen på vei til og fra jobb, blir ”pendlerdistansen” på temmelig nøyaktig 6 mil hver vei, hvorav mesteparten er motorveikjøring. Dette er kanskje ikke den mest ideelle veistrekningen å spare penger på, regnet vi med på forhånd – motorveikjøring i jevnt tempo er nemlig ikke mest energikrevende.

Slik testet vi

  • Økonomikjøring

  • Pendlerdistansen ble kjørt tur/retur 3 ganger i to omganger. De første 3 gangene ble det kjørt økonomisk, med andre ord: forsiktig igangsetting i alle lyskryss, utstrakt bruk av bare 3 av gearkassens 5 gir, planlegging av kjøringen ved å se langt fremover, slik at man ville stå stille ved lyskryss så sjelden som mulig.

    Men det ble lagt vekt på at testsjåføren skulle ”følge trafikken”, og derfor holde seg til fartsgrensene både ved by- og motorveikjøring.

  • Normalkjøring

  • Testsjåføren kjørte her pendlerruten tur/retur 3 ganger, men fulgte sitt normale kjøremønster. Det innebar nokså raske oppstarter i lyskryss og en mer kortsiktig planlegging av kjøreturen. Men også her ble det lagt vekt på at testsjåføren skulle holde seg innenfor fartsgrensene

  • Den lille forskjellen

  • Ser du den lille forskjellen her? Den består rett og slett i at testsjåføren ved ”økonomikjøring” brukt litt lengre tid på å komme opp til fartsgrensen enn normalt, og at han bremset ned litt tidligere mot lyskryss for å unngå full stopp.

    I tillegg forsøkte sparesjåføren å aldri dra motoren over 3.000 o/min, mens normalbilisten kunne dra motoren opp til rundt 5.000 o/min under akselerasjon.

  • Testbilen:

  • Vår testbil var en Mitsubishi Carisma GDI, en ”normal” familiebil som i utgangspunktet er kjent for å bruke nokså lite drivstoff. Bilens dekk ble kontrollert for korrekt lufttrykk før testen tok til.

    Kunne vi i det hele tatt forvente å få noen vesentlig forskjell i drivstofforbruket?

    25 prosent lavere

    Jo, faktisk! Ved ”normalkjøring” lå forbruket på 0,66 l/mil, et allerede nokså lavt forbruk for en bil i mellomklassen med 1,8-liters motor. Men ved ”sparekjøring” presterte testsjåføren og bilen i kombinasjon et forbruk på 0,50 l/mil – en reduksjon i forbruket på 25 prosent!

    20.000 i året

    Sjokkert over denne forskjellen satt vår pendler seg ned med kalkulatoren. Tur/retur jobb er en distanse på 120 km, hver dag, ca 230 dager i året. Bare kjøringen til og fra jobb utgjør dermed 27.600 kilometer (2.760 mil) i året. Med et forbruk på 0,66 l/mil blir dette 1.821,5 liter bensin, mot 1.380 liter ved et forbruk på 0,50 l/mil.

    Dagens bensinpriser (hentet fra DinSide’s oppdaterte bensinprisliste) ligger på rundt 9 kr/literen i Oslo-området. Ved normalkjøring vil vår testsjåfør ha drivstoffutgifter på 16.393,50 kroner med dagens bensinpriser, mens han ved sparekjøring vil legge ut 12.420 kroner.

    Bare på reisen til og fra jobb vil vår testsjåfør spare nesten 4.000,00 kroner pr. år – i tillegg til at han sannsynligvis blir en sikrere og mer observant sjåfør med dertil hørende mindre sjanse for å blande seg inn i uhell.