Mercedes-Benz' mobilapp

«Bilnøkkelen» lekket informasjon

Mercedes-eierne i USA kunne se data om andre eiere på mobiltelefonen. - Ikke et problem i Norge, sier importøren.

LEKKET PERSONLIG INFO: Den amerikanske versjonen av mobilapplikasjonen MercedesMe delte blant annet informasjon om hvor andre app-brukere hadde oppholdt seg. Norske brukere skal ikke ha blitt berørt, ifølge importøren. Foto: Øystein Fossum
LEKKET PERSONLIG INFO: Den amerikanske versjonen av mobilapplikasjonen MercedesMe delte blant annet informasjon om hvor andre app-brukere hadde oppholdt seg. Norske brukere skal ikke ha blitt berørt, ifølge importøren. Foto: Øystein Fossum Vis mer

Det var det amerikanske nettstedet techcrunch.com som lørdag kom med nyheten om at den amerikanske versjonen av mobilapplikasjonen til Mercedes-Benz' personbiler, «MercedesMe», fredag lekket informasjon om andre appbrukere. Blant annet skal eiernes navn, telefonnummer, siste aktivitet og mer blitt delt.

Ifølge nettstedet var det sent fredag, amerikansk tid, at problemet oppsto. Dermed var det trolig allerede natt til lørdag - eller tidlig på morgenen - norsk tid. Så ble MercedesMe stengt ned, «grunnet vedlikehold».

Stengte appen

Brukere skal også ha hatt problemer med å fjernstyre åpne- og lukkemekanismen og start/stopp-funksjonene på bilene med applikasjonen.

«Det var en kort periode på fredag at feil brukerinformasjon ble vist i vår MercedesMe-app», uttalte talsperson Donna Boland i Daimler - selskapet som eier Mercedes-Benz.

Hun sier videre at informasjonen skal ha vært «lagret info», og ikke nåtid-tilgjengelighet om for eksempel hvor folk oppholdt seg. Dessuten skal ingen økonomisk informasjon ha blitt synlig i MercedesMe.

«Da vi ble oppmerksomme på problemet, stengte vi systemet, identifiserte hva som var galt og rettet det», heter det seg videre.

KUN USA: Pr- og informasjonssjef Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge forteller at det ikke var noe galt med applikasjonene, men at det var bakenforliggende tjenester som var problemet. Dermed ble ingen kunder i Norge berørt. Foto: Bertel O. Steen
KUN USA: Pr- og informasjonssjef Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge forteller at det ikke var noe galt med applikasjonene, men at det var bakenforliggende tjenester som var problemet. Dermed ble ingen kunder i Norge berørt. Foto: Bertel O. Steen Vis mer

- Ikke problem i Norge

Det er mellom en halv million og én million som har lastet ned MercedesMe fra Google Play. Mer enn 100.000 har lastet ned den amerikanske versjonen.

Med det i bakhodet at Mercedes-Benz er et såkalt premiummerke, kan det være fristende å anta at enda flere av Mercedes-eierne bruker iPhone (Apple). Tilsvarende informasjon er utilgjengelig fra Apples nettbutikk, App Store.

Den norske importøren har heller ingen tall om hvor mange som har lastet ned eller bruker MercedesMe i Norge.

Pr- og informasjonssjef Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge var ikke kjent med feilen da Dinside tok kontakt mandag formiddag, men etter å ha sjekket litt, avviser han at norske brukere har hatt tilsvarende problemer som i USA.

- Etter nærmere undersøkelser viser det seg at dette er US-spesifikt. Ingen norske kunder er berørt, skriver han i en epost til Dinside.

Har du opplevd problemer med MercedesMe, som omtalt i artikkelen, vil Dinside gjerne høre fra deg.