MCLAREN SENNA: Her er hyperbilen på stand på Oslo Motorshow. Vi fikk en eksklusiv titt på bilen før den kom på plass. Det finnes kun 500 eksemplarer av denne i verden. Å få se en på norsk jord er i seg selv verdt en tur innom Oslo Motorshow på Lillestrøm. Foto: Espen Stensrud
MCLAREN SENNA: Her er hyperbilen på stand på Oslo Motorshow. Vi fikk en eksklusiv titt på bilen før den kom på plass. Det finnes kun 500 eksemplarer av denne i verden. Å få se en på norsk jord er i seg selv verdt en tur innom Oslo Motorshow på Lillestrøm. Foto: Espen StensrudVis mer

Oslo Motorshow 2018

Bilmessa for entusiastene

Oslo Motorshow åpnet akkurat dørene, men vi har tatt en titt under teppene - dagen før dagen.

Fortsatt foregikk det en masse rigging, og alle bilene var ikke på plass. Er du en av de 42.000 som storkoste deg på messa i fjor, vil du trolig gjøre det i år igjen.

Dette er først og fremst ei bilmesse for skandinavisk bilbyggerglede. De fleste kategorier er representert - spesielt gatebil-kulturen, med forholdsvis moderne biler, med mye hjul og lav bakkeklaring.

Men de store klassikerne er også på plass - og selvsagt en hall full av maksimalt dekorerte lastebiler. Under kan du se og lese om de største godbitene.

SURFIN' USA: Norwaii Longboard Volkswagen T2 eid av Kjetil Simonsen. Kjetil hadde først en liten radiostyrt T2 i 1:10. Så bygde han den andre i 1:2,4 før han tok fatt på den store.
– Jeg skjønte ikke hvor dyrt det skulle bli. Jeg plukket den helt fra hverandre og har bygd den opp fra bunnen av. Jeg lagde først den lille, for da kunne jeg se hvordan den store skulle bli, forteller bilentusiast og grafisk designer Simonsen. Foto: Espen Stensrud
SURFIN' USA: Norwaii Longboard Volkswagen T2 eid av Kjetil Simonsen. Kjetil hadde først en liten radiostyrt T2 i 1:10. Så bygde han den andre i 1:2,4 før han tok fatt på den store. – Jeg skjønte ikke hvor dyrt det skulle bli. Jeg plukket den helt fra hverandre og har bygd den opp fra bunnen av. Jeg lagde først den lille, for da kunne jeg se hvordan den store skulle bli, forteller bilentusiast og grafisk designer Simonsen. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Tidenes råeste McLaren er i Oslo!

Det største trekkplasteret i år er utvilsomt Arne Fredlys McLaren Senna. Beistet er langt fra vakkert, med mindre du tenker på hver eneste linje som en del av et mål for å få hver eneste luftstripe til å gjøre en jobb, slik at bilen går raskest mulig rundt ei bane.

Den er full av bevegelige flaps og vinger, som optimaliserer kjøling og marktrykk, etter hvilken situasjon bilen befinner seg i. Alt er laget i ekstreme lettvekts-materialer.

DETALJER: McLaren Senna som vises på Oslo Motorshow er eid av Arne Fredly. Foto: Jamieson Pothecary
DETALJER: McLaren Senna som vises på Oslo Motorshow er eid av Arne Fredly. Foto: Jamieson Pothecary
DETALJER: McLaren Senna som vises på Oslo Motorshow er eid av Arne Fredly. Foto: Jamieson Pothecary
DETALJER: McLaren Senna som vises på Oslo Motorshow er eid av Arne Fredly. Foto: Jamieson Pothecary
DETALJER: McLaren Senna som vises på Oslo Motorshow er eid av Arne Fredly. Foto: Jamieson Pothecary
DETALJER: McLaren Senna som vises på Oslo Motorshow er eid av Arne Fredly. Foto: Jamieson Pothecary
DETALJER: McLaren Senna som vises på Oslo Motorshow er eid av Arne Fredly. Foto: Jamieson Pothecary

Bilen har ikke interiør-paneler. Til og med de spesielle padene i setene er oppdelt for å spare minimale 465 gram, i forhold til om hele stolen ble trukket i et stykke. Bakskjermene er bare én millimeter tykke - og sånn går remsa.

Designen gjør at den har opptil 800 kilo marktrykk. Dette er en banebil med spesialproduserte dekk, som gjør at den også kan brukes på vei.

VING-BONANZA: Det kan se ut som om designerne har fått litt for frie tøyler. Men disse vingene skaper over 800 kilo med marktrykk ... Foto: Jamieson Pothecary
VING-BONANZA: Det kan se ut som om designerne har fått litt for frie tøyler. Men disse vingene skaper over 800 kilo med marktrykk ... Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
SPARTANSK: Interiøret er laget med tanke på banekjøring - ikke komfort. McLaren har imidlertid ikke spart på bruk av karbon. Foto: Jamieson Pothecary
SPARTANSK: Interiøret er laget med tanke på banekjøring - ikke komfort. McLaren har imidlertid ikke spart på bruk av karbon. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Midt i bilen hviler en 4-liters V8 med 800 hester og 800 Nm. Den klarer 0-100 km/t på 2,7 sekunder og når 200 på nye 6,8. Toppfarten er på 340 km/t.

Vekten er utrolig lav - kun 1.198 kilo. Og det tar hele sju måneder å lage de karbon-keramiske bremsene, som stopper bilen fra 200 km/t til stillestående på bare 100 meter.

Selvsagt har den automatisk drikkesystem og egne rom for hjelm og kjøredress. Ta en ekstra titt på dette kunstverket.

VERDENS RASKESTE: «The Iron Knight» er drevet av en 10,8 liters Volvo Penta Dieselmotor, som yter 2.400 hestekrefter og 600 newtonmeter. Foto: Jamieson Pothecary
VERDENS RASKESTE: «The Iron Knight» er drevet av en 10,8 liters Volvo Penta Dieselmotor, som yter 2.400 hestekrefter og 600 newtonmeter. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Lastebil med 2.400 gamper

Verdens raskeste lastebil er på plass på Oslo Motorshow. Den heter «the Iron Knight» og er bygget av Volvo - mest for å bevise for verden hvor bra deres nye dobbeltclutch-girkasse er.

Bak hytta ser du en godt eksponert D13 dieselmotor fra Volvo som er godt trimmet.

Med sine 2.400 hester, og brutale 6.000 Nm i dreie-moment, klarer den en toppfart på hele 286 km/t.

RÅSKINN: Med 2400 hestekrefter er ikke denne lastebilen noen sinke i trafikken. Foto: Jamieson Pothecary
RÅSKINN: Med 2400 hestekrefter er ikke denne lastebilen noen sinke i trafikken. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

En standard serieprodusert I-Shift-dobbeltclutch girkasse, med software som er spesialtunet til akselerasjon, sørger for giringene. Jernknekten har klart kvartmila på 21,29 sekunder, med 169 km/t i gjennomsnittshastighet. I samme slengen slår den den tilsvarende rekorden for 500 meter.

DUCATI-KONKURRENT: Indian FTR 1200 er en racing-sykkel laget for gatebruk. Foto: Jamieson Pothecary
DUCATI-KONKURRENT: Indian FTR 1200 er en racing-sykkel laget for gatebruk. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
GJENNOMTENKT: Det er smådetaljene som skiller Indian fra andre motorsykler. Foto: Jamieson Pothecary
GJENNOMTENKT: Det er smådetaljene som skiller Indian fra andre motorsykler. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Viser helt nye takter

Dette er en helt ny motorsykkel med en helt ny motor. Vi snakker om en høyreist sykkel, med en turtallsvillig 1-200-kubikks 60-graders V-Twin, på 120 hester og 115 Nm. Dette er en race-sykkel laget for gata, med justerbare dempere både foran og bak, og den første motorsykkelen fra Indian med Antiwheely-control og flere kjøreprogram. En skikkelig barsking med eksponert rørramme, slik man er kjent med fra italienske Ducati.

Norske Rednecks

Norske Rednecks er på plass med fullt mannskap, hjemmebrent-apparat og to doninger. På standen, ved siden av, kan du hilse på profilene fra Wunderland.

NORSKE REDNECKS: Kjent fra TV-serien med samme navn. Legg merket til hjemmebrent-rigget bak bilen ... Foto: Jamieson Pothecary
NORSKE REDNECKS: Kjent fra TV-serien med samme navn. Legg merket til hjemmebrent-rigget bak bilen ... Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
GODKJENT: Nye regelverk gjør at slike bygg kan bli godkjent. Bilen blir avduket av samferdsels-minister Jon Georg Dale på Oslo Motorshow. Foto: Jamieson Pothecary
GODKJENT: Nye regelverk gjør at slike bygg kan bli godkjent. Bilen blir avduket av samferdsels-minister Jon Georg Dale på Oslo Motorshow. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Godkjent på veien

John Lien kjøpte et glassfiberkarosseri fra OZE Rods Shop i USA, i biter på Geilo. Det er kun laget i 50 eksemplarer og inneholder ei ramme som er godkjent for motorer opp til 1.200 hester og et glassfiberkarosseri. Snekkeren er aktiv i garasjen, og bygger én bil i året. Han har en rekke artige bygg bak seg, og selv om denne ble en kjempeutfordring, blir det neppe hans siste.

TIDKREVENDE: John Lien og sju andre spesialister har brukt åtte måneder på å bygge denne bilen. Foto: Jamieson Pothecary
TIDKREVENDE: John Lien og sju andre spesialister har brukt åtte måneder på å bygge denne bilen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Glassfiber-karosseriet hadde nemlig elendig passform og måtte jobbes mye med. Absolutt alt av interiør og listverk måtte lages for hånd. Designen har utgangspunkt i Ford, fra 1936-37, men er bredere, lavere og har skarpere linjer.

DETALJER: Ghost 7. Foto: Jamieson Pothecary
DETALJER: Ghost 7. Foto: Jamieson Pothecary
DETALJER: Ghost 7. Foto: Jamieson Pothecary
DETALJER: Ghost 7. Foto: Jamieson Pothecary
DETALJER: Ghost 7. Foto: Jamieson Pothecary
DETALJER: Ghost 7. Foto: Jamieson Pothecary
DETALJER: Ghost 7. Foto: Jamieson Pothecary

Ghost of 7 har fått navnet fordi det er syv spesialister som har vært med på å bygge bilen:

John Lien Åmli, eier, bilbygger og prosjektleder - Ivar Åsland, design og lakk - Øivind Henriksen, håndlaget listverk i rustfritt stål - Arne Skorstad, interiørkonstruktør - Richie Chlaszczak, designer, skiltmaler og pinstriping - Knut Kongsten, bilsalmaker - og - Trond Arild Jørgensen, bilbygger, glassfiber og lakk.

Til sammen har de brukt åtte måneder på prosjektet. Bakakselen ble fintilpasset så sent som natta før showet.

Bilen blir avduket av samferdselsminister Jon Georg Dale, som en hyllest til regelverket for selvbygde biler, som ble innført i fjor, og som er grunnen til at denne bilen står her i dag. Lien fikk nemlig tommel opp fra biltilsynet i mars 2017, da prosjektet startet.

I ARBEID: Simen Sandvold sin Toyota Carina Coupe er ikke helt ferdig ennå. Men om resten av bilen får det samme oppmerksomhet som motorrommet, blir denne en skikkelig «show stopper». Foto: Jamieson Pothecary.
I ARBEID: Simen Sandvold sin Toyota Carina Coupe er ikke helt ferdig ennå. Men om resten av bilen får det samme oppmerksomhet som motorrommet, blir denne en skikkelig «show stopper». Foto: Jamieson Pothecary. Vis mer

Strøkent

Simen Sandvolds Toyota Carina Coupe fra 1982 har ryddet voldsomt i motorrommet. Han har erstattet den originale 1,6-literen med en litt mer trimmingsvennlig variant fra Asia. Mer av alt er stikkordet, og Toyota-arbeideren har klart å trylle 170 hester ut av den selvaspirerende motoren.

Det er hundre mer enn originalt. Foreløpig er det en Trackday-bil, med japansk stil. Det innebærer blant annet SSR Longshamp-hjul. 9-tommerne bak krever skikkelig strekk på dekkene, for å komme under skjermene.

IKON: Volkswagen Boble-entusiaster slutter aldri å imponere oss over hvor langt de er villige til å gå, for å få en unik bil. Foto: Jamieson Pothecary
IKON: Volkswagen Boble-entusiaster slutter aldri å imponere oss over hvor langt de er villige til å gå, for å få en unik bil. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Luftboble

Tobias Thomson kjøpte sin 80 prosent ferdig, restaurerte 1957-modellen av ei VW-boble for to år siden. Han har senere oppgradert den med vippevinduer, safarilister, hjemmebygget luftfjæring, 7,5- og 10x16-fuchs-hjul og 1.641 kubikks motor, med doble 40 mm webere, med hele 60 hester.

Kontraster: Så forskjellige kan man bygge om en bil. Her er to ekstreme tolkninger av en Volvo P1800. Foto: Jamieson Pothecary
Kontraster: Så forskjellige kan man bygge om en bil. Her er to ekstreme tolkninger av en Volvo P1800. Foto: Jamieson Pothecary
Kontraster: Så forskjellige kan man bygge om en bil. Her er to ekstreme tolkninger av en Volvo P1800. Foto: Jamieson Pothecary
Kontraster: Så forskjellige kan man bygge om en bil. Her er to ekstreme tolkninger av en Volvo P1800. Foto: Jamieson Pothecary
Kontraster: Så forskjellige kan man bygge om en bil. Her er to ekstreme tolkninger av en Volvo P1800. Foto: Jamieson Pothecary
Kontraster: Så forskjellige kan man bygge om en bil. Her er to ekstreme tolkninger av en Volvo P1800. Foto: Jamieson Pothecary
Kontraster: Så forskjellige kan man bygge om en bil. Her er to ekstreme tolkninger av en Volvo P1800. Foto: Jamieson Pothecary

Extrem-Volvo

Midt i messehallen finner vi to ekstreme versjoner av den ikoniske Volvo P1800. Det kan oppfattes som skjending av to klassikere, men begge har fortid som skogsvrak.

Offroaderen som er sluppet ned på ei ramme, med motor og drivverk fra Nissan Navara, ble hentet rett ut fra skogen etter 17 år - og en brann - uten å behandle karosseriet, annet enn å sette på nye lykter, kromdeler og kuskinn på panser og dørsider.

Jarko Andersson, som eier bilen, bruker den til å brøyte isbaner om vinteren. Kompisen hans, Patric Westerberg, har bygget en dragracer med en Chevrolet-basert smallblock-motor, på 407 kubikk-tommer med Procharger-kompressor og Powerglide-girkasse og 9-tommers bakaksel fra Ford.

Den klarer kvartmila på smått utrolige 8,70 sekunder. Bilen er faktisk ikke ombygget mer enn at den kan settes tilbake til original stand, ifølge eieren.

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det enkelte er ofte best

Mye av Oslo Motorshow handler om originale biler, med enkel styling, og luftfjæring som slipper bilen helt ned på bakken, med så store hjul som over hodet mulig.

Iver Hustad er en av utstillerne. Han har pyntet sin Audi A6 med folie og RS-front og hekk, og senket bilen med Airlift Performance over Ferrada-hjul på 10x20 tommer.

Forresten, vi har testet både Audi RS6, den råeste familiebilen vi har kjørt, og Audi RS7, som var raskere enn den burde være ...

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Egendesignede felger

Jan Robert Staås har gått den vanskelige veien for kul look. Da vi ankom stedet var han akkurat ferdig med å skru ned demperne så mye i front, som det gikk for å få bilen til å se lav og tøff ut. Det betyr at den er ukjørbar slik du ser den nå, men at den ikke er stort høyere til vanlig.

Felgene er helt egendesignede, tilmålt bilen, og produsert i Polen. De måler 10,5x20 centimeter og har påstrukkede dekk i 255 mm bredde.

DET PERFEKTE PAR: Asbjørn Snorum har både sommer- og vintersesong dekt med sine to ekstreme VW-busser. Foto: Jamieson Pothecary
DET PERFEKTE PAR: Asbjørn Snorum har både sommer- og vintersesong dekt med sine to ekstreme VW-busser. Foto: Jamieson Pothecary
DET PERFEKTE PAR: Asbjørn Snorum har både sommer- og vintersesong dekt med sine to ekstreme VW-busser. Foto: Jamieson Pothecary
DET PERFEKTE PAR: Asbjørn Snorum har både sommer- og vintersesong dekt med sine to ekstreme VW-busser. Foto: Jamieson Pothecary
DET PERFEKTE PAR: Asbjørn Snorum har både sommer- og vintersesong dekt med sine to ekstreme VW-busser. Foto: Jamieson Pothecary
DET PERFEKTE PAR: Asbjørn Snorum har både sommer- og vintersesong dekt med sine to ekstreme VW-busser. Foto: Jamieson Pothecary
DET PERFEKTE PAR: Asbjørn Snorum har både sommer- og vintersesong dekt med sine to ekstreme VW-busser. Foto: Jamieson Pothecary

Kjøpte likegodt to

Asbjørn Snorum begynte egentlig med ei boble, deretter med en buss fra 60-tallet. Firehjulstrekkeren ble kjøpt fordi han trengte en vinterbil.

Den ble fort nesten én meter høyere, og er blitt en skikkelig klatregeit med ekstra krefter fra en 1,9-liters diesel. Den skal snart skalperes, for å gjøres om til Westfalia-camper, med full innredning.

Nesten skamfull står hans superlave sports-brødbil. Den ble kjøpt for to år siden, og plutselig hadde han to folkevogn-busser. Den har stilig Multivan-innredning, er lakkert i Porsche Agate-grå og har spoilerkit foran og bak.

Bilen står på tidsriktige og brede OZ-felger, som dekker over bremser fra Porsche. Airlift Performance-luftfjæring sørger for at den nesten står på bakken.

En liten funfact er at Otto Jespersen en gang i tiden har eid bilen og er med i noen filmklipp fra Trotto Libre.

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Custom-lastebil

Scania har ikke laget snutebiler på mange år. Da rimer det dårlig at det står at denne er fra 2015.

Men det er den. Firmaet Vlastuin Truck og Trailer service BV, spesialiserer seg nemlig på å bygge og style lastebiler. De tar utgangspunkt i en Bulldog, med lang ramme og flytter ganske enkelt hytta bakover på ramma, og bygger en ny front som matcher over motoren, over hytta.

Det har nederlenderne gjort med crika 50 biler til nå. «The Gambler», på bildene, har design inspirert fra Scania selv, men du ser forskjellene spesielt ved at stigtrinnene foran hjula er beholdt.

Nederlenderne har sin helt egne design på modellen som kom senere. Nick Jensen fra Fauske kan fortelle om en fantastisk stabil bil å kjøre. Hans T7 730 brukes til maskintransport, betong og det meste.

Les også om Dodge Demon, bilen som står på stand, og bilen journalistene mener er for heftig for gatebruk.

DODGE DEMON: 0-60 mph (0-96 km/t) tid på 2,3 sekunder, og kvartmila på 9,65 sekunder. Raskere enn Bugatti Veyron! Foto: Jamieson Pothecary
HVILKEN VILLE DU VALGT? Mercedes-Benz 300 SL Gullwing (til venste) eller Mclaren SLR? Foto: Jamieson Pothecary
IKON: Mercedes 300 SL. Foto: Jamieson Pothecary
ROCKET BUNNY: Bilen er en Nissan 200 SX med «Rocket Bunny»-front, og er den første noensinne lagd med denne populære bodykiten. Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary
NISSAN SKYLINE: Med luftfjæring. Foto: Jamieson Pothecary
KLASSISK OG NYDELIG: Ombygd Harley Davidson fra 1922. Foto: Jamieson Pothecary
KLASSISK OG NYDELIG: Ombygd Harley Davidson fra 1922. Foto: Jamieson Pothecary
KLASSISK OG NYDELIG: Ombygd Harley Davidson fra 1922. Foto: Jamieson Pothecary
KLASSISK OG NYDELIG: Ombygd Harley Davidson fra 1922. Foto: Jamieson Pothecary
SKOLEBUSS: Med sidepipes. Foto: Jamieson Pothecary
MED LUFTFJÆRING: Mercedes-Benz 300 CE. Foto: Jamieson Pothecary
MED LUFTFJÆRING: Mercedes-Benz 300 CE. Foto: Jamieson Pothecary
80-TALLS SUPERBIL: BMW M1 tidligere kjørt av formel 1-sjåfør Nelson Piquet. Foto: Jamieson Pothecary
80-TALLS SUPERBIL: BMW M1 tidligere kjørt av formel 1-sjåfør Nelson Piquet. Foto: Jamieson Pothecary
80-TALLS SUPERBIL: BMW M1 tidligere kjørt av formel 1-sjåfør Nelson Piquet. Foto: Jamieson Pothecary
80-TALLS SUPERBIL: BMW M1 tidligere kjørt av formel 1-sjåfør Nelson Piquet. Foto: Jamieson Pothecary
80-TALLS SUPERBIL: BMW M1 tidligere kjørt av formel 1-sjåfør Nelson Piquet. Foto: Jamieson Pothecary
80-TALLS SUPERBIL: BMW M1 tidligere kjørt av formel 1-sjåfør Nelson Piquet. Foto: Jamieson Pothecary
ARNE FREDLYS SUPERBIL: Aston Martin Vanquish Zagato Speedster, vises sammen med Fredlys McLaren Senna på Oslo Motorshow. Den er den dyreste Aston Martin du får kjøpt på markedet i dag. Foto: Jamieson Pothecary
ARNE FREDLYS SUPERBIL: Aston Martin Vanquish Zagato Speedster, vises sammen med Fredlys McLaren Senna på Oslo Motorshow. Den er den dyreste Aston Martin du får kjøpt på markedet i dag. Foto: Jamieson Pothecary
ARNE FREDLYS SUPERBIL: Aston Martin Vanquish Zagato Speedster, vises sammen med Fredlys McLaren Senna på Oslo Motorshow. Den er den dyreste Aston Martin du får kjøpt på markedet i dag. Foto: Jamieson Pothecary
ARNE FREDLYS SUPERBIL: Aston Martin Vanquish Zagato Speedster, vises sammen med Fredlys McLaren Senna på Oslo Motorshow. Den er den dyreste Aston Martin du får kjøpt på markedet i dag. Foto: Jamieson Pothecary
ARNE FREDLYS SUPERBIL: Aston Martin Vanquish Zagato Speedster, vises sammen med Fredlys McLaren Senna på Oslo Motorshow. Den er den dyreste Aston Martin du får kjøpt på markedet i dag. Foto: Jamieson Pothecary
ARNE FREDLYS SUPERBIL: Aston Martin Vanquish Zagato Speedster, vises sammen med Fredlys McLaren Senna på Oslo Motorshow. Den er den dyreste Aston Martin du får kjøpt på markedet i dag. Foto: Jamieson Pothecary
ARNE FREDLYS SUPERBIL: Aston Martin Vanquish Zagato Speedster, vises sammen med Fredlys McLaren Senna på Oslo Motorshow. Den er den dyreste Aston Martin du får kjøpt på markedet i dag. Foto: Jamieson Pothecary
ARNE FREDLYS SUPERBIL: Aston Martin Vanquish Zagato Speedster, vises sammen med Fredlys McLaren Senna på Oslo Motorshow. Den er den dyreste Aston Martin du får kjøpt på markedet i dag. Foto: Jamieson Pothecary
ARNE FREDLYS SUPERBIL: Aston Martin Vanquish Zagato Speedster, vises sammen med Fredlys McLaren Senna på Oslo Motorshow. Den er den dyreste Aston Martin du får kjøpt på markedet i dag. Foto: Jamieson Pothecary